A megkérdezettek elmondása alapján a visszaesés legfőbb oka az újautó-értékesítések csökkenése: az idén is mindössze mintegy 58 ezer új személygépkocsi és 12 ezer kishaszonjármű kerül forgalomba Magyarországon, holott a válság előtti években még évi 200 ezer új autóra rendezkedett be a kereskedelmi és szervizhálózat.
Az újautó-értékesítések 70 százaléka céges megrendelés, így a szervizek munkaidejének egyre nagyobb részét is a céges javítások töltik ki.
A kutatás rámutatott, hogy Magyarországon az autókat jellemzően átlagosan 3-5 éves korukig, azaz a garanciaidő lejártáig hordják márkaszervizbe. A válaszadók fele úgy tapasztalja, hogy a garanciaidő letelte után az autósok legfeljebb 50 százaléka marad a márkaszervizek mellett, de sokan ezt 25 százaléknál is alacsonyabbra becsülték.
A haszonjárművek esetében a legmagasabb az elvándorlás, míg legtovább a prémium kategóriájú autók tulajdonosai tartanak ki a márkaszervizek mellett.
A piaci tendenciák szerint a garancia leteltével legtöbben az illegális szektor irányába fordulnak - jelezte az MGE.
A fő vonzerőt az jelenti, hogy a "feketeműhelyek" nagyrészt számla nélkül végzik a munkájukat, így a szerelések alkalmával megspórolható a 27 százalékos áfa. A gépkocsik tulajdonosai ezzel rövid távon nyerhetnek, de meghibásodás vagy baleset esetén számla híján nem tudják igazolni, hogy gépjárművük megfelelően karbantartott volt, és garanciájuk sincs az elvégzett munkákra - közölte az egyesület.
Emlékeztettek arra, hogy az MGE és az Autós Nagykoalíció kezdeményezése nyomán 2013. január 1-jétől a céges gépkocsik javítása esetében az áfa 50 százaléka visszaigényelhető, ez nagy lépés az autójavító ágazat "kifehérítése" felé.
Az elvándorlás megakadályozása, a márkaszervizek vonzóbbá tétele érdekében az importőrök egyre többen tesznek kifejezetten az idősebb autók javítására szóló kedvezményes ajánlatokat - jegyzik meg.
MTI