3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Csökken hazánkban az élelmiszerüzletek száma, országosan 9 százalékkal kevesebb általános élelmiszerbolt működött az év végén, mint 1998-ban. Egyetlen régióban, észak-keleten regisztráltak 1 százalékos növekedést hét év alatt. Ugyanebben az időszakban a negatív végletet dél-keleten mérték, ahol 20 százalékos volt a csökkenés - derül ki az AC Nielsen felméréséből.

Az általános élelmiszerüzletek száma több mint 23 ezer volt tavaly év végén. A vegyi árut tartó általános élelmiszerboltok száma ennél alacsonyabb, szám szerint 20 903. Itt a csökkenés mértéke 1998-hoz képest csak 6 százalék. A vevők főleg a legkisebb, általános élelmiszer profilú üzleteket hagyták el az utóbbi években.

Két tűz között a szupermarket

Töretlenül terjeszkednek a hipermarketek. A múlt évben épült 15 egység azt jelenti, hogy a bolthálózat 20 százalékkal bővült tavalyelőtthöz képest. Ebből oroszlánrész jut a Tescóra, amely egymaga 11 új üzletet nyitott ebben a csatornatípusban. Az Interspar hárommal, az Auchan eggyel gyarapodott.

A diszkontok is rákapcsoltak tavaly, hiszen 2005-ben összesen 48 új üzletet nyitott a Lidl, a Penny Market, a Plus és a Profi. Így a vásárlókat országszerte összesen 437 diszkont várta 2005 végén. A diszkont láncok hasonlóan nagy arányban utoljára 1998-1999-ben, a piacszerzés kezdeti időszakában bővültek.

Lelassult a szupermarketek terjeszkedése. A szupermarket láncok mindössze 7 egységgel bővültek a múlt évben. Egyik oka, hogy két tűz közé került a bolttípus. Hiszen a szupermarket széles és mély választékával kénytelen a hipermarket még nagyobb kínálatával, valamint alacsonyabb áraival versenyezni. A vásárlók lakóhelyének közelében pedig ott a másik, egyre keményebb versenytárs, a diszkont, amely alacsony áraival vonzza a vevőket.

A legkisebbek bezárhatnak

A kisebb, hagyományos, lakóhely közeli üzleteket célszerű az eladótér nagysága szerint szegmentálni. A választék, működési költségek, forgalom és árrés ugyanis jelentősen különbözik, ahogyan a regionális pozíció is.

A 201-400 négyzetméter eladótér közötti boltok viszonylag stabilnak látszanak, mert számuk csak kis mértékben csökken. Az AC Nielsen ebben a csatornatípusban 851 egységet tart nyilván a tavaly év végi állapot szerint. Mindössze 3 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban.

Ha lassan is, de változik a kis, 200 négyzetméter alatti élelmiszer üzletek szegmense. A legkisebb, 50 négyzetméternél kisebb alapterületű boltokból a piackutató vállalat évről évre kevesebbet regisztrál, az 51-200 négyzetméter közé tartozó üzletek száma az elmúlt két évben stagnált.

Az 50 négyzetméternél kisebb üzletekből még 16 276-ot regisztrált a piackutató vállalat 2003 végén, rá egy évre már csak 15 310-et, tavaly pedig 14 415-öt. A csökkenés üteme a két utolsó évben egyaránt 6-6 százalék volt.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!