Az általános élelmiszerüzletek száma több mint 23 ezer volt tavaly év végén. A vegyi árut tartó általános élelmiszerboltok száma ennél alacsonyabb, szám szerint 20 903. Itt a csökkenés mértéke 1998-hoz képest csak 6 százalék. A vevők főleg a legkisebb, általános élelmiszer profilú üzleteket hagyták el az utóbbi években.
Két tűz között a szupermarket
Töretlenül terjeszkednek a hipermarketek. A múlt évben épült 15 egység azt jelenti, hogy a bolthálózat 20 százalékkal bővült tavalyelőtthöz képest. Ebből oroszlánrész jut a Tescóra, amely egymaga 11 új üzletet nyitott ebben a csatornatípusban. Az Interspar hárommal, az Auchan eggyel gyarapodott.
A diszkontok is rákapcsoltak tavaly, hiszen 2005-ben összesen 48 új üzletet nyitott a Lidl, a Penny Market, a Plus és a Profi. Így a vásárlókat országszerte összesen 437 diszkont várta 2005 végén. A diszkont láncok hasonlóan nagy arányban utoljára 1998-1999-ben, a piacszerzés kezdeti időszakában bővültek.
Lelassult a szupermarketek terjeszkedése. A szupermarket láncok mindössze 7 egységgel bővültek a múlt évben. Egyik oka, hogy két tűz közé került a bolttípus. Hiszen a szupermarket széles és mély választékával kénytelen a hipermarket még nagyobb kínálatával, valamint alacsonyabb áraival versenyezni. A vásárlók lakóhelyének közelében pedig ott a másik, egyre keményebb versenytárs, a diszkont, amely alacsony áraival vonzza a vevőket.
![]() |
A kisebb, hagyományos, lakóhely közeli üzleteket célszerű az eladótér nagysága szerint szegmentálni. A választék, működési költségek, forgalom és árrés ugyanis jelentősen különbözik, ahogyan a regionális pozíció is.
A 201-400 négyzetméter eladótér közötti boltok viszonylag stabilnak látszanak, mert számuk csak kis mértékben csökken. Az AC Nielsen ebben a csatornatípusban 851 egységet tart nyilván a tavaly év végi állapot szerint. Mindössze 3 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban.
Ha lassan is, de változik a kis, 200 négyzetméter alatti élelmiszer üzletek szegmense. A legkisebb, 50 négyzetméternél kisebb alapterületű boltokból a piackutató vállalat évről évre kevesebbet regisztrál, az 51-200 négyzetméter közé tartozó üzletek száma az elmúlt két évben stagnált.
Az 50 négyzetméternél kisebb üzletekből még 16 276-ot regisztrált a piackutató vállalat 2003 végén, rá egy évre már csak 15 310-et, tavaly pedig 14 415-öt. A csökkenés üteme a két utolsó évben egyaránt 6-6 százalék volt.