Elesett a nemzetközi sajtóban az évszázad üzleteként aposztrofált, 179 darab légi üzemanyag-utántöltő repülőgép szállításáról szóló megbízástól az EADS európai hadiipari óriáscég, mivel amerikai partnere, a Northrop Grumman a hét elején visszavonta közös pályázatukat.
Maguk felé hajlott az amerikaiak keze?
A Northrop döntését a verseny szerinte tisztességtelen körülményeivel indokolta. A vállalat az EADS vezetőivel összhangban azt állítja, hogy a pályázatot teljes egészében a nagy konkurens amerikai Boeingre szabták.
Az amerikai-európai páros meg van győződve arról, hogy a jelenlegi körülmények között nincs esélye a győzelemre, bármennyire is jó az ajánlata, idézi az APA hírügynökség Thomas Enderst. Az EADS-hez tartozó Airbus repülőgépgyártó cég vezére emlékeztetett arra, hogy a tenderre nevezett KC-45 típusú utántöltő gépük eddig minden pályázaton legyőzte a Boeing KC-767-esét, és ezt az amerikai légierő döntéshozói is tudják.
Az amerikai védelmi minisztérium visszautasította a vádakat. "Biztosak vagyunk abban, hogy a jelenlegi verseny fair, és hogy mindkét vállalat számára adott a lehetőség a megmérettetésre" - mondta William Lynn helyettes védelmi miniszter.
Az üzlet elúszása annál is inkább fájdalmas az EADS-nek, mivel 2008. februárban már győztesnek hirdették ki a céget. A Boeing azonban sikerrel fellebbezett a döntés ellen, így 2008 nyarán ismét megnyitották a pályázatot.
Horribilis méretű üzlet
Amerikai híradások szerint ez a Pentagon történetének egyik legjelentősebb tendere, amelynek célja, hogy korszerűsítse a részben még a múlt század 60-as éveiből származó légiflottát. A megbízás összértéke 35 milliárd dollár, azaz átszámítva 6,8 billió forint.
Mindezt figyelembe véve nem véletlen, hogy az ügy már a legfelsőbb politikai színtéren is vihart kavar. Karel De Gucht uniós kereskedelmi biztos szerint az Európai Bizottság nagyon aggasztónak tartaná, ha kiderülne, hogy valóban nem volt tiszta a verseny. Hozzátette: nagyon sajnálatos, ha az egyik ajánlattévő úgy érzi, nincs értelme tovább harcolni egy ilyen küzdelemben.
Ennél is keményebben fogalmazott szerdán Pierre Lellouche, Franciaország uniós ügyekért felelős minisztere. Szerinte a történteknek "következményei lesznek, az ügy még abszolút nincs lezárva.” Úgy véli, ez az eljárás nem egyeztethető össze a hatályos joggal.
Egyúttal felhívta a figyelmet arra, hogy Nicolas Sarkozy francia elnök megfelelő időpontban be fog avatkozni az ügybe. Szakértők szerint a történtek újabb transzatlanti kereskedelmi háború kirobbanásával fenyegetnek.
Súlyos veszteségek
Az EADS-re amúgy is rájár a rúd - a nyugat-európai konzorciumnak tavaly súlyos veszteséget kellett elkönyvelnie az A380-as szupergép, az A440-as katonai szállító költségeinek megugrása, illetve az árfolyamváltozások negatív hatásai miatt.
A Boeing után a világ második legnagyobb repülőgépipari csoportjának 763 millió euró volt a vesztesége adózás után, üzemi vesztesége 322 millió dollárt tett ki, míg egy évvel korábban 1,57 milliárd euró volt a profitja, és 2,8 milliárd az üzemi eredménye. A bevétel 43,3 milliárd euróról 42,8 milliárd euróra csökkent. Igaz, idén üzemi szinten már egymilliárd eurós nyereséget vár a társaság.
Menedzsment Fórum