A Közbeszerzések Tanácsa honlapján hétfőn jelent meg a pénteken meghozott határozat, miszerint a KDB ahhoz a feltételhez köti a debreceni villamos tender folytatását, hogy az ajánlatkérők egyértelműen határozzák meg a műszaki tartalmat, valamint a bírálati szempontokat. A KDB 1 millió forintos bírságot is kiszabott a két ajánlatkérőre.
Pajna Zoltán utalt arra, hogy a KDB a törvényes határidő után tette közzé döntését, s nevetségesnek nevezte, hogy az a szervezet ad tanácsokat, amely maga sem képes a jogszerű működésre. Érdekesnek nevezte Pajna Zoltán azt is, hogy az eredményesnek nyilvánított villamos tendert megtámadó négy vesztes cég egyike sem emelt kifogást a tender kiírással szemben, miközben a KDB ezt kifogásolta, kísértetiesen megegyezően egy internetes blogban korábban megjelent kifogásokra.
Mindezek alapján Debrecen önkormányzata a bíróságtól kéri a KDB határozatának megsemmisítését - mondta Pajna Zoltán hozzátéve korábban a debreceni uszoda kapcsán került sor hasonló esetre, s akkor is a városnak volt igaza. Pajna Zoltán szerint a mostani huzavona hét hónappal késlelteti a debreceni kettes számú villamos beruházás elkészültét.
A háromnegyed részben uniós forrásból finanszírozott 7,2 kilométeres új debreceni villamos vonal teljes beruházási költsége 17,56 milliárd forint, ebből 8,46 milliárdot tesz ki a 18 csuklós villamos, a hozzá tartozó szolgáltatásokkal. A harmadik tenderkiírás tavaly októberben jelent meg, ennek az eredménye elleni jogorvoslatban döntött múlt pénteken a KDB.
A harmadik közbeszerzést a városi önkormányzat és a Debreceni Közlekedési Zrt. együtt írta ki, szerepeltek benne a 18 villamos mellett a karbantartási eszközök, a tartalék alkatrészek, valamint a kapcsolódó szolgáltatások is. Az eredményhirdetést kétszer tolták el az ajánlatkérők, az utolsó ez év március 18. volt, de végül március 3-án született meg a végeredmény.
Ekkor a spanyol CAF lett a nyertes, a második legkedvezőbb ajánlatot a Skoda tette. A horvát Koncar-Elektricna Vozila d.d. ajánlata azért lett érvénytelen, mivel az ajánlati biztosítékot nem az előírásoknak megfelelően bocsátotta rendelkezésre. Az olasz Ansaldobreda SpA ajánlata pedig azért lett érvénytelen, mivel a BKV Járműjavító Kft.-t egyszer erőforrást nyújtó szervezetként, máskor pedig 10 százalékot meghaladó alvállalkozóként jelölte meg. Ajánlatot tett még a német Stadler Pankow GmBH is. A végeredményt a Stadler, az Ansaldo, a Koncar és a Skoda támadta meg.
MTI