Igazi áttörést még nem, apró győzelmeket viszont már sikerült elérnie a MÁV Start Zrt.-nek azáltal, hogy az elmúlt években több tízmilliárd forintért bevásárolt vadonatúj vonatokból. Bár az utasszám összességében évek óta csökken, azokon a vonalakon, ahol bevetették a Desirókat, a Flirtöket és a Talentokat, megállt az utasok elvándorlása, több esetben pedig növekedés következett be, derül ki a MÁV Start Zrt. mfor.hu-hoz eljuttatott statisztikáiból.
Trendfordító Flirtök
Ez történt például a dunántúli, részben elővárosi vonalakon, ahol a Stadler-vonatok érkeztével sikerült enyhén növelni vagy legalább szinten tartani a korábban folyamatosan apadó utasszámot - a Budapest-Székesfehérvár szakaszon például 2,2 százalékos pluszt jegyezhettek fel az elmúlt évben.
Bár a dunántúli vonalakon zajló "pályaépítési és -rekonstrukciós munkák okozta vágányzárak miatt nem mutatható ki egyértelműen az új járművek pozitív hatása”, az utasok visszajelzései alapján a Flirtök közlekedtetésük összességében sikeres, állítja a MÁV Start.
Mint ismert, a harminc plusz harminc darabos turnusokban érkező Flirtöket 2007 áprilisa és idén február között folyamatosan állította csatasorba a vasúttársaság - jelenleg már mind a hatvan szerelvény fut a Budapest-Székesfehérvár, Budapest-Dunaújváros, Budapest-Győr és Budapest-Hatvan, valamint hétvégenként a Budapest-Szob és Budapest-Eger szakaszokon. A székesfehérvári és pusztaszabolcsi vonalak egyébként a MÁV hálózati szintű összes utasforgalmának közel 5 százalékát adták 2009-ben.
A Talent és a Desiro is bejött az utasoknak
Szintén pozitív hozadéka volt a nagy rivális Talentok forgalomba állításának: 2007 tavaszi debütálásuk után közel 80 százalékkal nőtt a Tatabánya-Oroszlány vonal forgalma - igaz, ebben szerepe volt a közvetlen budapesti összeköttetés létrejöttének is -, 2008-ban pedig tovább gyarapodott az utasok száma.
Igaz, a vonatokat azóta más viszonylatokra csoportosították át - jelenleg Győr-Rajka és Győr- Bécs között közlekednek a hét minden napján. Ráadásul számuk is megfogyatkozott, az eredetileg vásárolt tízből már csak kilenc van a MÁV állományában.
A Desirók viszont folyamatosan szaporodnak 2003-as színre lépésük óta - az idén Görögországból "importált" nyolc használt példánnyal együtt ma már 31 darab dübörög a MÁV Start vonalain. A vasúttársaság szerint a forgalomnövelő hatás esetükben is kimutatható: a Budapest-Esztergom szakaszon az utasszám a 2002-es egymillióról 2005-re megduplázódott, és jelenleg is stabilan kúszik felfelé.
A Siemens-vonatok egyébként emellett jelenleg a Debrecen-Mátészalka, Budapest-Baja, valamint hétvégenként a Sátoraljaújhely-Budapest vonalon közlekednek. (Ezek esetében jelenleg nincsenek összehasonlítható adatok - a szerk.)
Bekrepált a Talentok fékje
Ami a megbízhatóságot illeti, a Flirtök utcahosszal vezetik a gyártók versenyét - rendelkezésre állási mutatójuk tavaly meghaladta a 94 százalékot. Utánuk nyolcvan százalékkal a Desirók következnek - igaz, átlagéletkoruk többszöröse a Stadler-gyártmányokénak.
A citromdíj egyértelműen a Flirtökkel csaknem egyidős Talentoké, amelyek üzemkészsége mindössze 67 százalék volt 2009-ben. Ennek oka, hogy tavaly nyáron a "tervezettnél nagyobb kopás miatt" ki kellett cserélni féktárcsáikat, így egy időre kivonták őket a forgalomból. Azóta fokozatosan visszatértek - rendelkezésre állásuk jelenleg 89 százalék.
Ötödük már selejtérett
Bár a Desirók, a Flirtök és a Talentok kétségkívül sokat dobtak a vasúttársaság igencsak lepukkant flottájának színvonalán, a megváltást azért nem hozták el számára. Ezt jelzi, hogy a MÁV Start által üzemeltetett 2996 darab jármű átlagéletkora velük együtt is 30,5 év, a vonatoknak pedig mindössze öt százaléka tíz évnél fiatalabb.
A vasúttársaság saját bevallása szerint 650 darab jármű (többségében hagyományos építésű regionális, elővárosi, távolsági és nemzetközi forgalmú személykocsi) már elérte azt a kort és műszaki állapotot, amely alapján selejtezni kellene őket.
Tender emeletes vonatokra?
Egyelőre azonban maradnak, mivel a MÁV Start szerint pótlásukra nincs pénz. Hogy lesz-e, az feltehetően nagyban függ majd attól, mennyire tekinti szívügyének a tavaszi választások után felálló új kormány az idén 40 milliárd forinttal megvágott MÁV helyzetének rendezését.
Az mindenesetre pozitívum, hogy a Közlekedési Operatív Program (KözOp) 753 milliárd forint forrást biztosít vasúti fejlesztésekre 2007 és 2013 között. Ezekből elsősorban a hazánkon áthaladó pán-európai korridorok és az elővárosi közlekedés fejlesztését lehet finanszírozni. Ezen belül új járművek, például emeletes vonatok beszerzése is lehetővé válna - utóbbit a MÁV már évek óta tervezgeti.
Ez persze nem lenne olcsó mulatság. Emlékeztetőül: a 2003-ban vásárolt 13 új Desiro beszerzési költsége darabonként 2,3, a 2005-ben vett további tíz új Desiro vételára pedig 2,5 millió euró volt. A Bombardier Talentjei karbantartás nélkül egyenként 4,5 millió euróba kerültek, a Stadler Flirtökért pedig 4,7, illetve 4,8 millió eurót pengetett le anno a MÁV.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum