3p

Évente 28,7 milliárdot költöttek direkt marketing célra Magyarországon a Szonda Ipsos által végzett első, teljes körű hazai DM-ágazathoz kapcsolódó kutatás szerint. Hivatal Péter, a Direkt Marketing Szövetség elnöke sajtótájékoztatón elmondta, hogy várakozásokon túli az eredmény, és a piac további bővülés előtt áll. A felmérés szerint az emberek a címzetlen küldeményeket fogadják el leginkább, míg a telefonos megkeresés a többséget zavarja.

540 millió küldemény, 11 millió hívás

Jobban szeretjük, mint a tévéreklámot

A DM keretében éves szinten a hirdetők 244 millió fölötti címzett, és több mint 300 millió címzetlen küldeményt adnak fel, 34 millió e-mailt, 11 millió feletti telefonhívást és több mint 1 millió SMS/MMS-üzenetet bonyolítanak. A leghatékonyabb eszköznek marketingcéloktól függetlenül a címzett küldeményeket és az e-mailt tartják. A másik három eszköz hatékonyságának megítélése erősen célfüggő.

Az elmúlt 12 hónapban több mint 276 milliárd forint értékű vásárlás történt DM-eszközök hatására. A leginkább vásárlásra ösztönző eszköz a címzetlen küldemény. Átlag feletti arányban vásároltak a nők, a Budapesten, megyeszékhelyeken élők, valamint a magasabb végzettségűek és státuszúak. A legnépszerűbb vásárolt termékek az élelmiszer, a ruházat, a könyv és a virág, illetve növény. A legnagyobb értékű tárgyakat - az egy vásárlásra jutó költés alapján - a telefonos megkeresés hatására veszik.

A DM-eszközök közül leginkább a címzetlen reklámküldeményt fogadják el, ezt követi a címzett reklámküldemény, az SMS/MMS üzenet, az e- mail, a legnegatívabb hozzáállás pedig a telefonos megkeresés esetén tapasztalható. A különböző reklámfelületeket összehasonlítva a DM-eszközök elfogadottsága a középmezőnyben helyezkedik el. Leginkább elfogadott a POS és a sajtó, legjobban elutasított a tévében megjelenő reklám.

Nem telítettek a postaládák

Kádas Rita, a kutatást támogató Magyar Posta Zrt. Direct marketing centrum vezetője elmondta, hogy a közhiedelemmel ellentétben még nem csordultak túl a postaládák, hiszen hazánkban egy háztartásra éves szinten 40-50 DM-küldemény jut, ugyanakkor bizonyos országokban ennek a tízszerese. A címzett küldemények 83 százalékát olvassák el az emberek, míg a címzetleneknek 68 százalékát. Az ilyen küldeményeket kapók 52 százaléka pedig már vásárolt a megkeresés hatására.

Bartók János, a TeleData Kft. igazgatója az eseményen arról beszélt, hogy a DM-eszköz bár először nem látványos, rendkívül fontos marketingeszköz a vásárlásösztönzés szempontjából is. Elmondta, hogy egyes szakértők szerint a klasszikus levélreklám visszaszorul, az e-mail pedig elterjed, de véleménye szerint a különbség lényegében csak annyi a két eszköz között, hogy a hordozója más. Úgy vélte, a fogyasztók bizalmát csak úgy lehet megnyerni, ha a megfelelő törvényi szabályozást biztosítják.

Huszics György, a Direkt Marketing Szövetség elnöke kiemelte, hogy a kutatás a november 8. és 10. között megrendezendő Nemzetközi Direkt Marketing Konferencia szempontjából is fontos, hiszen eddig csak becsléseket tudtak adni a külföldnek, most azonban sor kerülhet az első hazai, átfogó DM-kutatás eredményeinek kiértékelésére, és lehetővé válik, hogy a többi között meghatározzák, mekkora valójában a hazai piac nemzetgazdasági súlya.

Kovács Zita

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!