Miért drágulnak a koncertek?
Az ügyvezető számításai szerint a hazai megszorító intézkedések a koncertszervező szektort is hátrányos helyzetbe hozzák, az adóemelések miatt a jegyárak 10-15 százalékkal is emelkedhetnek. Nem véletlen, hogy a hazai piacvezető cég az év második felére nem tervez nagyobb produkciókat, s jelenleg a külföldi üzletág fejlesztésére helyezi a hangsúlyt. A vállalat munkatársai készítik elő például a belgrádi Simply Red és a zágrábi Pearl Jam koncertet.
A Multimedia Concerts társcégei a prágai és a moszkvai Madonna-koncert szervezésében is szerepet vállalnak. A díva magyarországi fellépése egyelőre csak vágyálom, ugyanis a hazai koncertpiac vásárlóereje túl csekély ahhoz, hogy elbírja az ehhez hasonló gigantikus rendezvényeket. Hegedűs László jelenleg azért sem tartja kivitelezhetőnek a budapesti Madonna-vizitet, mert a nagyszabású produkció egymagában elvinné az éves koncertköltések egyharmadát. A közönség érdeke viszont az, hogy a kínálat palettája minél színesebb legyen.
Brády Márton egyetért Hegedűs Lászlóval abban, hogy az adóemelések rosszul hatnak a koncertszervezésre. A szektorra vonatkozó korábbi 15 százalékos áfa - például a csehországi 5 százalékhoz képest - eddig is hátrányos volt az ország számára, a 20 százalékra történő emelés pedig tovább ront a helyzeten. Ráadásul a szerzői jog is drágább hazánkban, ami szintén elvonja a levegőt a rendezvényszervezőktől. A nemzetközi gázsik kifizetésekor pedig kifejezetten hátrányos, hogy az elmúlt fél évben mintegy 30 forintot romlott az euró.
"Üzenetértéke van annak, hogy ma Magyarországon egy ponyvaregény kiadását 5, a 16-szoros Grammy díjas Eric Clapton fellépését viszont 15 százalék áfa terheli" - véli Brády Márton. Az egyelőre kérdéses, hogyan alakulnak majd az adóemelések után azon előadások jegyárai, amelyek esetében már elkezdődött az értékesítés.
Nagy Vajda Zsuzsa Menedzsment Fórum