5p

25,2 milliárd forintért ismét csaknem teljes egészében állami kézbe kerül a nemzeti légitársaság. Tavaly decemberben Oszkó Péter pénzügyminiszter még azt mondta, hogy a magyar állam 19 milliárdos követeléseinek átkonvertálásával szerezhet többségi tulajdont a cégben - akkor még nem szólt arról, hogy emellett még néhány milliárd forint készpénzt is be kell tolni a vállalatba a működés fenntartása érdekében.

Január végére ígérték, de csak a tél végére jött létre az a megállapodás, amelynek köszönhetően újra állami tulajdonba kerül a Malév. Oszkó Péter pénzügyminiszter, valamint az orosz Vnyesekonombank, a légitársaság korábbi fő tulajdonosának számító AirBridge Zrt., a Malév Zrt. és az MNV Zrt. képviselőinek péntek esti aláírásával 95 százalékos tulajdont szerzett a magyar állam a nemzeti légitársaságban. A fennmaradt öt százalékkal az AirBridge rendelkezik.

25 milliárdos tőkeemelés

A magyar állam a Malév tőkeemelésében részben készpénzzel, részben pedig apporttal, korábbi adósságok konvertálásával vett részt, így az állam összesen 25,2 milliárd forinttal emelt tőkét a légitársaságban, írja a Pénzügyminisztérium (PM) a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében.

Martin Gauss, a Malév 2009 tavaszán kinevezett vezérigazgatója már tavaly év végén világossá tette, hogy készpénzes tőkeemelés nélkül a légitársaság önállóan nem képes tovább finanszírozni működését. Ennek megfelelően a magyar állam nem csak a meglévő 19 milliárdos követelését konvertálta át tulajdonrésszé, hanem tőkeemelés formájában készpénzt is juttatott a Malévnak.

A Malév egyik legnagyobb hitelezője a Vnyesekonombank marad, amely így korábbi tulajdonosi szerepvállalását alapvetően hitelezőire változtatta - írta közleményében a PM, hozzátéve, a légitársaság vezérigazgatói tisztét továbbra is Martin Gauss tölti be.

Megkapják a 32 millió eurós garanciát  

A szaktárca emlékeztetett, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. már korábban kezdeményezte a Vnyesekonombankkal szemben a korábban vállalt 32 millió eurós garancia lehívását, és a pénzintézet ennek a kötelezettségének eleget tesz. Szintén a megállapodás része, hogy a Malév viszonylag kedvezőtlen feltételű hiteleit a bank kedvezőbbre, alacsonyabb kamatozásúakra váltja.

Az, hogy az állam többségi tulajdonos lett a Malévban, lehetőséget teremt a társaság stabil pénzügyi működésének megteremtésére, ugyanakkor - írják - folytatni kell a cégnél a már megkezdett erőteljes restrukturálási programot. Ennek célja, hogy minél kevesebb adóforintot emésszen fel a társaság pénzügyi megmentése, illetve hogy az Európai Unió ne ítélje tiltott állami támogatásnak a magyar állami szerepvállalást.

Martin Gauss, az mfor.hu-nak adott decemberi nyilatkozatában kifejtette, hogy reményei szerint ez az utolsó alkalom, hogy a cégnek újabb tőkére lesz szüksége. Egyúttal ígéretet tett rá, hogy a Malév az idén indult hároméves üzleti terv alapján 2012-re nyereséges lesz, azaz a most igényelt befektetést visszafizeti a tulajdonosoknak.


102 millió eurót ígértek az oroszok - mi teljesült?

A 2007. február 23-án aláírt privatizációs szerződés értelmében az akkor még Borisz Abramovics érdekeltségébe tartozó AirBridge Zrt. 200 millió forintért vette meg a légitársaság 99,95 százalékos részvénycsomagját; emellett legalább 50 millió euró (akkori árfolyamon mintegy 12,5 milliárd forint) tőkeemelést vállalt, továbbá komoly garanciákat adott az addig nagyrészt állami kezességgel fedezett Malév-hitelekre. Akkori hivatalos közlések szerint az AirBridge Zrt. által vállalt teljes befektetés értéke mintegy 102 millió euró (akkori árfolyamon 26 milliárd forint) volt.

Az AirBridge Zrt. a privatizációs szerződésben vállalt kötelezettségek közül még a részvényeladással egy időben, készpénzben 20 millió euróval megemelte a Malév jegyzett tőkéjét, és a további 30 millió euró tőkejuttatás is megvalósult az orosz Vnyesekonombank garanciavállalásával.

Ennek fejében - mint azt Tátrai Miklós, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. akkori vezérigazgatója 2008 végén az MTI-nek elmondta - az orosz pénzintézet jelzálogot jegyzett be a Malév részvényeire. Ezt nem teljesen a privatizációs szerződéssel összhangban tette, ismerte el Tátrai Miklós, hozzátéve, hogy a jelzálogjog bejegyzésének lehetősége a privatizációs szerződés hiányossága volt. 

A megállapodásban szerepelt az is, hogy az AirBridge 13 milliárd forint projekthitelt 2007. december 31-ig vagy visszafizet, vagy refinanszírozza azt, azaz a hitel mögül kikerül az állami garancia. Az MTI úgy tudja, hogy a privatizációs vállalásból ez is teljesült.

A szerződés szólt arról is, hogy a Magyar Fejlesztési Bank 20 milliárd forint államilag garantált hitelének fedezetéül állami vagyonkezelésbe kerültek a Malév bizonyos vagyonelemei a hitel visszafizetéséig. A konstrukció végrehajtására az AirBridge az orosz Vnyesekonombanktól 32 millió eurós bankgaranciát kapott.

A privatizáció során létrehozták a 100 százalékban állami tulajdonú Malév Vagyonkezelő Kft.-t, amely a Magyar Fejlesztési Bank 20 milliárd forintos hitelét átvállalta a Malévtól úgy, hogy ennek fedezete a Malév márkanév, az egy Boeing 767-es repülőgépet birtokló Malco LLC, és a Százhalombatta-Ferihegy közötti kerozinvezeték reptéren kívül eső szakasza, amelyekért a Malév bérleti, illetve használati díjat fizet. A Malév 2008 végéig legalább 600 millió forinttal tartozott már a Malév Vagyonkezelőnek ezekért a díjakért.

Már tavaly is mentőövet kapott a Malév


Akkor - mint ahogy azt az mfor.hu saját értesüléseire hivatkozva elsőként megírta - a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. több milliárdos mentőövet dobott a légitársaságnak: egyrészt előszerződést írt alá a Malév földi kiszolgáló leánycégének megvásárlására, és vételárelőlegként 2,2 milliárd forintot juttatott neki, másrészt 2,2 millió euró tulajdonosi kölcsönt adott a Malév Vagyonkezelőnek azért, hogy ne kelljen késedelmi kamatot fizetnie az MFB hiteltörlesztésére.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!