2010. január 8. 07:51

A 2008-as 158 ezer után tavaly körülbelül 60 ezer új autót adtak el Magyarországon, de a használt gépjárművek piacán sem sokkal jobb a helyzet. A rekordgyenge év után a rendszerváltás körüli szintre esett vissza a hazánkban eladott autók száma, ráadásul komoly javulásra idén sem számíthatnak a kereskedők. Ennek ellenére tavasszal akár emelkedhet is a néhány éves használt autók ára, ugyanis egyre többen keresik ezeket, viszont évről-évre kevesebb van belőlük. Mfor.hu-háttér.

2009-ben havonta lehetett arról olvasni, hogy éppen mennyivel zuhant a magyar autópiac, az év végére nagyjából a húsz évvel ezelőtti szintre estek vissza az értékesítések. Jelentős javulásra 2010-ben sem számíthatnak a kereskedők, mégis lassan hiány lehet a néhány éves használt gépkocsikból.

Ott tartunk, ahol húsz éve

"A piaci szereplők többsége most abban bízik, hogy még egy ilyen rossz év nem jöhet, mint a tavalyi, azonban egyelőre nem látszanak a pozitív változások előszelei" - mondta el az mfor.hu kérdésére Fojt Attila, a Magyar Gépjárműkereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke.

2009-ben körülbelül 60 ezer új autót adtak el hazánkban, azaz a kilencvenes évek első felének szintjére estek vissza az értékesítések. A használt autók piacán sem sokkal jobb a helyzet: utoljára körülbelül húsz éve hoztak be ilyen kevés használt autót az országba, mint tavaly.

"A csúcs 2002-2003-ban volt, amikor nagyjából 200 ezer új autót adtak el, mellette körülbelül 100 ezret importáltak. 2004-től aztán a regisztrációs adó bevezetése miatt drasztikusan visszaesett a behozott használt gépkocsik száma" - emeli ki a szakember.

2010-ben Fojt Attila szerint reális lehet egy 5-10 százalékos növekedés az új autók piacán, azaz körülbelül 70 ezer gépkocsit adhatnak el, azonban ez még mindig messze elmarad a korábbi évek számaitól. A teljes talpra álláshoz várhatóan még hosszú évekre lesz majd szükség a piacon.

Nem lesz hitel

Az autópiac számára az egyik legnagyobb kihívás idén az lehet, hogy a tervek szerint márciustól tovább szigorodik a hitelfelvétel, ami miatt a devizahiteles vásárlók szinte teljesen eltűnhetnek a piacról.

A kormány a tavalyi utolsó ülésén döntött arról, hogy szigorítja a hitelezést, a svájci frank alapú kölcsönök esetében például legalább 55 százalékos önerő kell majd annak, aki autót akar venni, de még a forinthiteleknél is 25 százalékot le kell majd tenni egy összegben. Ráadásul a hitelek futamidejét is hét évben maximálják. "Ha ezek a változások valóban hatályba lépnek, akkor idén is nehéz év elé nézünk" - vázolta fel Fojt Attila. 

Az MGOE elnöke szerint az még elfogadható volt, amikor tavaly év elején 20 százalékos önrészt írtak elő és eltörölték a tízéves futamidejű hiteleket, azonban a jelenlegi változtatásokat már túlzónak érzi. "A világon mindenhol tartós fogyasztási cikknek minősül az autó, ritka a készpénzes vásárlás. Éppen ezért érintheti érzékenyen a piacot a szigorítás" - véli a szakember.

A márciustól tervezett szigorítások nem titkolt célja a kormány részéről, hogy a forinthitelek felé terelje a lakosságot, azonban a szakmai szervezet elnöke szerint ez sem minden esetben jó megoldás. "A forint kamata továbbra is viszonylag magas, így a forintalapú hitelek esetében is magasak a kamatterhek" - vélekedik.

Fojt Attila szerint az autópiac visszaesésének egyik alapvető oka a lakossági bizalom csökkenése, a munkahelyek bizonytalansága és a forintárfolyam ingadozása sokakat elrettentett a vásárlástól. Ezen a téren talán várható némi pozitív változás idén, de ebben nagy szerepe lesz a politikának is, hogy a választások után az új kormány milyen programot hajt majd végre.

Drágulhatnak a használt autók

"Már tavaly megkezdődött egy átrendeződés a piacon, egyre többen kereik a viszonylag keveset futott, néhány éves használt autókat" - vázolta fel kérdésünkre az MGOE elnöke. Ugyanakkor hozzátette: használt autók csak új autókból lehetnek, már most is problémát okoz, hogy egyre kevesebb ilyen újszerű gépjármű van a piacon.

Ráadásul a regisztrációs adó továbbra is irreálisan magas, így Nyugat-Európából sem érkezik elegendő használt autó - teszi hozzá Fojt Attila. A fentiek miatt szerinte tavasszal akár áremelkedésre is lehet számítani a használt autók piacán, ha megnő a kereslet.

Tavaly a becslések szerint 25-30 százalékkal esett vissza a használt autók piaca 2008-hoz képest, azonban már a bázisév is viszonylag gyenge volt – mondta a szakember.

"Az új autók piacán sem lehet komoly akciókra számítani 2010-ben, a legtöbb kereskedő már nem tud tovább engedni az árrésből. Több száz kereskedés már tönkre ment tavaly, ez a tendencia idén is folytatódhat" - vélekedik az MGOE elnöke.

Beke Károly

Menedzsment Fórum

Hitelre van szükséged?

Találd meg a legideálisabb kölcsönt az Mfor és a Bank360 közös kalkulátoraival! Ha kevesebb mint 5 millió forintra van szükséged, tucatnyi kedvező kamatozású személyi kölcsönt hasonlíthatsz össze a Személyi Kölcsön Kalkulátorral. Ha lecserélnéd a régit, vagy megtaláltad álmaid járgányát, egy olcsó autóhitellel akár már néhány napon belül a volán mögé ülhetsz az Autóhitel Kalkulátor segítségével. Nagyobb terveid vannak és több pénz kell? A lakásvásárlásra fordítható hitelek között hatalmasak az eltérések, ilyenkor érdemes csak igazán összehasonlítani az ajánlatokat! 

A Bank360 és az Mfor összegyűjtötte, hogy melyek december legkedvezőbb hitelei:

Ha jól jönne 1,5 millió forint, a Raiffeisen Bankot érdemes most felkeresni, mivel a személyi kölcsön 30 379 forintos törlesztőrészlet mellett lehet a tiéd 60 hónapos futamidővel. 3 millió forintra lenne szükséged autóvásárláshoz? A CIB Banknál már 60 654 forintos havi törlesztéssel igényelheted jövedelemérkeztetéssel. A K&H Banknál igényelhető lakáshitellel pedig 10 millió forintot vehetsz fel 20 éves futamidőre havi 53 332 forintos törlesztőrészlettel.

Másfajta kölcsönt keresel? Ez a kalkulátor segíthet megtalálni azt a hitelt, amit keresel.