6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Úgy tűnik, a közeljövőben nem lesznek az utasokat is érintő tiltakozó akciók a hazai közlekedési szektorban. Az új menedzsmenttel felálló BKV-nál december közepéig biztosan nem kerül sor munkabeszüntetésre, a MÁV-nál október közepén folytatják a tárgyalásokat, s bár Ferihegyen a szakszervezet továbbra is fenntartja a sztrájkfenyegetést, egyelőre nagyobb az esélye egy utasokat nem érintő demonstrációnak. Mfor.hu háttér.

Egyelőre mozgásban maradnak

December 15-ig biztosan nem lépnek sztrájkba a BKV dolgozói, mivel szerdán a vállalat villamos-, metró- és HÉV-ágazatait képviselő szakszervezetek aláírták az ezt is tartalmazó megállapodást Kocsis Istvánnal, a cég szeptember elején beiktatott vezérigazgatójával.

Elkerülhetetlen a leépítés

Az öt szakszervezet és egy szövetség által szignált egyezség több ponton is módosította a még május 27-én, tehát Kocsis István érkezése előtt megkötött megállapodást. A hosszú távú stratégia kidolgozása például kikerült a szövegből, mivel azt a vállalat átalakítási koncepciója részének tekintik a szakszervezetek.

A cég egyelőre csak a rövid és közép távú stratégia kialakítását vállalta december 15-ig, emellett ígéretet tett arra, hogy eddig az időpontig elvégzi a létszám felülvizsgálatát, nem adja koncesszióba és nem szervezi ki a metró-, a HÉV- és a villamoságazatot, valamint nem ad el telephelyeket. Az MTI híradása szerint a buszágazatot képviselő szakszervezetek más jellegű garanciákat várnak a BKV-tól, így velük csütörtökön folytatódik a tárgyalás.

Mint ismert, a szakszervezeteknek korábban már sikerült megakadályozniuk az idei évre tervezett 300 fős leépítést. Ezzel együtt az biztosnak tekinthető, hogy Kocsis István hatékonyabbá kívánja tenni a működést, ez pedig előbb-utóbb elbocsátásokkal jár majd. "Nem a sofőröket akarom leépíteni. Az azonban csak a holdinggá válás során derül majd ki, pontosan mely központi funkciókat tartjuk meg és melyeket nem. Az biztos, hogy a jelenleginél sokkal kisebb head office-re van szükség" - nyilatkozta korábban az mfor.hu-nak a vezérigazgató. Információink szerint elképzelhető, hogy a központi irányítás létszáma a jelenlegi 800-ról 200 főre csökken majd.

Átalakul a vezérkar

A vezérigazgató felsővezetői szinten már nekifogott az átalakításnak: kezdeményezésére közös megegyezéssel távozik a cégtől a korábban kommunikációs vezetői, majd értékesítési vezérigazgató-helyettesi posztot betöltő Regőczi Miklós, valamint Balogh Árpád, a 4-es metró projektigazgatója.

Szintén búcsúzni kényszerül Olti Ferenc metróért felelős vezérigazgató-helyettes, akinek munkájára a jövőben tanácsadóként számít a BKV vezetése. Eddigi pozíciója megszűnik, a DBR Metró Projekt Igazgatóság projektigazgatói feladatait a korábbi operatív projektmenedzser, Klados Gusztáv végzi majd el. A vezérigazgató közvetlen első számú helyettese, azaz általános vezérigazgató-helyettese az eddigi műszaki vezérigazgató-helyettes, Balogh Zsolt lesz, aki februártól augusztus végéig megbízott vezérigazgatóként vezette a vállalatot.

A megújult menedzsmentre vár a feladat, hogy két-három év alatt levezényelje a BKV nagyívű átalakítását – Kocsis István már augusztus végén ismertetett stratégiája alapján. A vezérigazgató szerint ez egy-két év alatt hozhat eredményt.

Mindez azonban nem elég – tette hozzá -, mivel a cég finanszírozásának rendbetételére is szükség van, például valorizálni (reálértéken tartani - a szerk.) kellene az állami és az önkormányzati normatív támogatást. Ebben a kérdésben viszont a városvezetésnek és a kormányzatnak kell megegyeznie egymással, emelte ki a lapunknak adott korábbi interjúban.

A szakszervezet nem bízik a fővárosban

Ezekről a kérdésekről is egyeztetett a vezérigazgató hétfőn Demszky Gábor főpolgármesterrel. Megvitatták, mi legyen a főváros álláspontja a BKV normatív állami támogatásával összefüggésben, illetve milyen módosító indítványokat kell a Parlament elé terjeszteni ezzel és a valorizációval kapcsolatban.

A főváros a szakszervezetek türelmét kérte a finanszírozási stratégia kidolgozásával összefüggésben, mivel ezen a téren - a vezérigazgató-váltás és a szakminiszter cserélődése miatt – csúszik a döntés. A főpolgármester-helyettesek Kocsis István közép- és hosszú távú stratégiája alapján kívánják majd benyújtani előterjesztésüket a kérdésben.

Ezzel kapcsolatban Nemes Gábor, a Tömegközlekedési Dolgozók Független Szakszervezeti Szövetségének szóvivője az MTI-nek elmondta: a főváros vezetőit nem tartják hiteles tárgyalópartnernek, de bíznak abban, hogy Kocsis Istvánnak sikerül keresztülvinnie elképzeléseit.

Demóra készülnek Ferihegyen

Míg a BKV-nál ideiglenesen elhárult a sztrájkveszély, a Budapest Airportnál (BA) elvileg továbbra is fennáll ez a lehetőség. A Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) a menedzsmenttel folytatott tárgyalások eredménytelenségére hivatkozva még szeptember közepén jelentette be, hogy bármikor a munkabeszüntetés eszközéhez nyúlhat, s ezt a lehetőséget továbbra is fenntartja, mondta el az mfor.hu-nak Csorba Attila.

A szakszervezet elnöke szerint jelenleg azt mérik fel, mekkora lenne a sztrájk támogatottsága. Utalt azonban arra, hogy előbb esetleg más típusú akciót, például az utasforgalmat közvetlenül nem befolyásoló tiltakozó demonstrációt szerveznek követeléseik nyomatékosítására.

A LESZ továbbra is azt kéri a BA-tól, hogy javítsa az alkalmazottak munkakörülményeit, enyhítse általuk túlzottnak tartott terhelésüket, és ne titkolja tovább a cég leépítési terveit. Az elnök szerint a BA-nál jelenleg egyértelműen leépítés folyik: egyesével, kis csoportokban mondanak fel a reptéren dolgozóknak.

A takarítókat is kiszervezik

Szollár Domokos viszont azt állítja, nincs szó folyamatos leépítésről, csupán átalakításról. A BA Zrt. szóvivője lapunknak elmondta: a menedzsment már idén februárban ismertette a szakszervezettel az átalakításra vonatkozó terveket, és azóta is heti rendszerességgel egyeztet velük az aktuális projektekről.

Utalt arra, hogy a társaság 2006-ban megkezdett, a hatékony működést célul kitűző átalakítása részeként már kiszervezték a földi kiszolgálást és a minibusz-üzletágat, jelenleg folyik a takarítási tevékenység kiszervezése, a jövőben pedig a parkoló-üzemeltetés is hasonló sorsra jut. Tájékoztatása szerint ennek is köszönhető, hogy a BA Zrt. munkavállalói létszáma a két évvel ezelőtti 2400-ról mintegy 1700 főre csökkent.

A többi követeléssel kapcsolatban kiemelte: a múlt héten megkezdték azokat a munkálatokat (javítás, festés), amelyeket a LESZ kért a munkakörülmények javítása érdekében. Cáfolta, miszerint bármely területen túlórára köteleznék a dolgozókat. Mint mondta, ez egy lehetőség, amivel csak az él, aki akar.

A két fél között a múlt héten megszakadtak a tárgyalások, a folytatásra egyelőre nem tűztek ki új időpontot. Szollár Domokos szerint a menedzsment továbbra is nyitott, s kérés esetén hajlandó ismét egyeztetni a LESZ-szel.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!