December 15-ig biztosan nem lépnek sztrájkba a BKV dolgozói, mivel szerdán a vállalat villamos-, metró- és HÉV-ágazatait képviselő szakszervezetek aláírták az ezt is tartalmazó megállapodást Kocsis Istvánnal, a cég szeptember elején beiktatott vezérigazgatójával.
Elkerülhetetlen a leépítés
Az öt szakszervezet és egy szövetség által szignált egyezség több ponton is módosította a még május 27-én, tehát Kocsis István érkezése előtt megkötött megállapodást. A hosszú távú stratégia kidolgozása például kikerült a szövegből, mivel azt a vállalat átalakítási koncepciója részének tekintik a szakszervezetek.
A cég egyelőre csak a rövid és közép távú stratégia kialakítását vállalta december 15-ig, emellett ígéretet tett arra, hogy eddig az időpontig elvégzi a létszám felülvizsgálatát, nem adja koncesszióba és nem szervezi ki a metró-, a HÉV- és a villamoságazatot, valamint nem ad el telephelyeket. Az MTI híradása szerint a buszágazatot képviselő szakszervezetek más jellegű garanciákat várnak a BKV-tól, így velük csütörtökön folytatódik a tárgyalás.
Mint ismert, a szakszervezeteknek korábban már sikerült megakadályozniuk az idei évre tervezett 300 fős leépítést. Ezzel együtt az biztosnak tekinthető, hogy Kocsis István hatékonyabbá kívánja tenni a működést, ez pedig előbb-utóbb elbocsátásokkal jár majd. "Nem a sofőröket akarom leépíteni. Az azonban csak a holdinggá válás során derül majd ki, pontosan mely központi funkciókat tartjuk meg és melyeket nem. Az biztos, hogy a jelenleginél sokkal kisebb head office-re van szükség" - nyilatkozta korábban az mfor.hu-nak a vezérigazgató. Információink szerint elképzelhető, hogy a központi irányítás létszáma a jelenlegi 800-ról 200 főre csökken majd.
Átalakul a vezérkar
A vezérigazgató felsővezetői szinten már nekifogott az átalakításnak: kezdeményezésére közös megegyezéssel távozik a cégtől a korábban kommunikációs vezetői, majd értékesítési vezérigazgató-helyettesi posztot betöltő Regőczi Miklós, valamint Balogh Árpád, a 4-es metró projektigazgatója.
Szintén búcsúzni kényszerül Olti Ferenc metróért felelős vezérigazgató-helyettes, akinek munkájára a jövőben tanácsadóként számít a BKV vezetése. Eddigi pozíciója megszűnik, a DBR Metró Projekt Igazgatóság projektigazgatói feladatait a korábbi operatív projektmenedzser, Klados Gusztáv végzi majd el. A vezérigazgató közvetlen első számú helyettese, azaz általános vezérigazgató-helyettese az eddigi műszaki vezérigazgató-helyettes, Balogh Zsolt lesz, aki februártól augusztus végéig megbízott vezérigazgatóként vezette a vállalatot.
A megújult menedzsmentre vár a feladat, hogy két-három év alatt levezényelje a BKV nagyívű átalakítását – Kocsis István már augusztus végén ismertetett stratégiája alapján. A vezérigazgató szerint ez egy-két év alatt hozhat eredményt.
Mindez azonban nem elég – tette hozzá -, mivel a cég finanszírozásának rendbetételére is szükség van, például valorizálni (reálértéken tartani - a szerk.) kellene az állami és az önkormányzati normatív támogatást. Ebben a kérdésben viszont a városvezetésnek és a kormányzatnak kell megegyeznie egymással, emelte ki a lapunknak adott korábbi interjúban.
A szakszervezet nem bízik a fővárosban
Ezekről a kérdésekről is egyeztetett a vezérigazgató hétfőn Demszky Gábor főpolgármesterrel. Megvitatták, mi legyen a főváros álláspontja a BKV normatív állami támogatásával összefüggésben, illetve milyen módosító indítványokat kell a Parlament elé terjeszteni ezzel és a valorizációval kapcsolatban.
A főváros a szakszervezetek türelmét kérte a finanszírozási stratégia kidolgozásával összefüggésben, mivel ezen a téren - a vezérigazgató-váltás és a szakminiszter cserélődése miatt – csúszik a döntés. A főpolgármester-helyettesek Kocsis István közép- és hosszú távú stratégiája alapján kívánják majd benyújtani előterjesztésüket a kérdésben.
Ezzel kapcsolatban Nemes Gábor, a Tömegközlekedési Dolgozók Független Szakszervezeti Szövetségének szóvivője az MTI-nek elmondta: a főváros vezetőit nem tartják hiteles tárgyalópartnernek, de bíznak abban, hogy Kocsis Istvánnak sikerül keresztülvinnie elképzeléseit.
Demóra készülnek Ferihegyen
Míg a BKV-nál ideiglenesen elhárult a sztrájkveszély, a Budapest Airportnál (BA) elvileg továbbra is fennáll ez a lehetőség. A Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) a menedzsmenttel folytatott tárgyalások eredménytelenségére hivatkozva még szeptember közepén jelentette be, hogy bármikor a munkabeszüntetés eszközéhez nyúlhat, s ezt a lehetőséget továbbra is fenntartja, mondta el az mfor.hu-nak Csorba Attila.
A szakszervezet elnöke szerint jelenleg azt mérik fel, mekkora lenne a sztrájk támogatottsága. Utalt azonban arra, hogy előbb esetleg más típusú akciót, például az utasforgalmat közvetlenül nem befolyásoló tiltakozó demonstrációt szerveznek követeléseik nyomatékosítására.
A LESZ továbbra is azt kéri a BA-tól, hogy javítsa az alkalmazottak munkakörülményeit, enyhítse általuk túlzottnak tartott terhelésüket, és ne titkolja tovább a cég leépítési terveit. Az elnök szerint a BA-nál jelenleg egyértelműen leépítés folyik: egyesével, kis csoportokban mondanak fel a reptéren dolgozóknak.
A takarítókat is kiszervezik
Szollár Domokos viszont azt állítja, nincs szó folyamatos leépítésről, csupán átalakításról. A BA Zrt. szóvivője lapunknak elmondta: a menedzsment már idén februárban ismertette a szakszervezettel az átalakításra vonatkozó terveket, és azóta is heti rendszerességgel egyeztet velük az aktuális projektekről.
Utalt arra, hogy a társaság 2006-ban megkezdett, a hatékony működést célul kitűző átalakítása részeként már kiszervezték a földi kiszolgálást és a minibusz-üzletágat, jelenleg folyik a takarítási tevékenység kiszervezése, a jövőben pedig a parkoló-üzemeltetés is hasonló sorsra jut. Tájékoztatása szerint ennek is köszönhető, hogy a BA Zrt. munkavállalói létszáma a két évvel ezelőtti 2400-ról mintegy 1700 főre csökkent.
A többi követeléssel kapcsolatban kiemelte: a múlt héten megkezdték azokat a munkálatokat (javítás, festés), amelyeket a LESZ kért a munkakörülmények javítása érdekében. Cáfolta, miszerint bármely területen túlórára köteleznék a dolgozókat. Mint mondta, ez egy lehetőség, amivel csak az él, aki akar.
A két fél között a múlt héten megszakadtak a tárgyalások, a folytatásra egyelőre nem tűztek ki új időpontot. Szollár Domokos szerint a menedzsment továbbra is nyitott, s kérés esetén hajlandó ismét egyeztetni a LESZ-szel.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum