Négy évvel ezelőtt sokáig úgy tűnt, hogy a Viacom tulajdonosa, Summer Redstone veheti meg a MySpace közösségi oldalt, azonban az utolsó pillanatban Rupert Murdoch elhappolta előle, így a News Corp kezébe került. Most a jelek szerint újabb felvásárlási lehetőség van a láthatáron, lehet, hogy másodszorra sikerrel jár a Viacom.
Jövőre lejárnak a reklámszerződések
A pletykát az táplálja, hogy jövőre lejár a News Corp és a Google közötti szerződés, ami évente 300 millió dolláros reklámbevételt biztosított a MySpace tulajdonosának. Murdoch 2005-ben 580 millió dollárért vette meg a céget, az elmúlt négy évben ez az összeg már kétszeresen is megtérült a reklámbevételeknek köszönhetően, ha nem számítjuk az oldal működési költségeit.
A MySpace fő problémája, hogy legnagyobb rivália, a Facebook egyelőre jobban áll a versenyben, így vélhetően a reklámbevételekből is nagyobb arányban szeretne részesedni. Ennek köszönhetően viszont vélhetően nem tudnának hasonlóan előnyös szerződést kötni a Google-lal, ezért reális lehetőség a MySpace eladása.
A múlt hónapban a svájci UBS elemzői már azt is megkérdőjelezték, képes lesz-e a MySpace növelni bevételeit. A cég már most igyekszik felkészülni arra, hogy lassan lejár a reklámszerződése, ezért erőteljes megtakarításba kezdett. Ennek jegyében elbocsátották amerikai dolgozóik 30 százalékát, a nemzetközi részlegeknél pedig az emberek kétharmadát.
Presztízskérdést csináltak belőle
Summer Redstone egyébként már 2005-ben is presztízskérdést csinált a MySpace felvásárlásából, a sikertelen üzlet után ki is rúgta a Viacom vezérigazgatóját, aki korábban abban bízott, hogy 500 millió dollárért megvehetik a közösségi oldalt. Egy 2006-os interjújában megalázónak nevezte a Viacom vezére, hogy alulmaradt Murdoch ellenében a felvásárlási harcban.
Azonban a hírek szerint a Viacom nem elsősorban a közösségi oldal miatt venné meg a MySpace-t, hanem azért, mert tökéletesen passzolna portfóliójába, például jól össze lehetne hangolni az MTV-vel. Ebből a szempontból a Viacom előnyben van a News Corp-pal szemben, hiszen náluk kevésbé lehetne kihasználni a hasonló lehetőségeket.
A MySpace legfőbb profilja ugyanis az indulástól elkezdve az, hogy különböző zenekarok létrehozzák saját profiloldalukat, ahol többek között zenéket és információkat oszthatnak meg a rajongókkal. Itt lehetne összekapcsolni az oldalt a zenecsatornával, közösen több lehetőségük lenne az érvényesülésre.
A lehetséges felvásárlási árról egyelőre nem sok hír van, Redstone korábban 1,5 milliárd dollár körüli összegről beszélt. Az valószínű, hogy Murdoch sem akar veszteséggel kiszállni a vállalkozásból, azonban annak ismeretében, hogy jövőre lejár a szerződés a Google és a MySpace között, ez az ár kicsit magasnak tűnik.
Beke Károly