5p

Nemrég ért véget a Las Vegas-i Consumer Electronics Show, amit - mint minden évben - óriási felhajtás kísért. A rendezvényen bemutatott termékek előbb-utóbb Magyarországra is eljutnak, bár nem mindig a hivatalos értékesítési csatornákon. Noha egyre többen vannak, akiket érdekel a csúcstechnika, a legtöbben még mindig inkább kivárják az áreséseket.

Olcsósodik (Mfor-montázs)

Nemrég ért véget Las Vegas-ban a Consumer Electronics Show (CES), ahol ismét szembesülhettünk azzal, milyennek képzelik a jövőt az elektronikai kütyük gyártói. A laptop töltős, napelemes hátizsáktól, a hangot adó léggitáron át az otthoni tévét netre feladó készülékeken át, sok mindent lehetett látni, ezek többségéről a magyar hírforrások is beszámoltak. A kiállítás érdekessége azonban az, hogy a sokszor futurisztikusnak tűnő kütyük igazából nem olyan különlegességek - mint mondjuk egy autókiállításon látható prototípusok -, hanem a legtöbb szerkezet már a piacon van, vagy épp piacra kerülés előtt áll.

Ügyeskednek a userek

Itthon leghamarabb nem a "hivatalos" bolti elárusításban lehet ezekhez a berendezésekhez hozzájutni - fejtete ki lapunknak Kis Gergely, a GKIeNET kutatócég ügyvezetője. Véleménye szerint nálunk maximum egy-két ezer felhasználó van, aki megengedheti magának, hogy a megjelenés után nem sokkal beszerezze ezeket a kütyüket. "Ők általában amerikai ismerőseik révén, vagy az Ebay internetes áruházaiban jutnak hozzá gyorsan egy-egy készülékhez. Jellemző, hogy az újdonságokból általában nemcsak maguknak vásárolnak, hanem magyar internetes oldalakon egy-két darabot eladásra is kínálnak" - mondta Kis Gergely.

Az Electro World-nél azt mondták, hogy természetesen problémát jelent az ilyen konkurencia, de az áruházi szolgáltatásokkal (garancia, magyar nyelv stb.) nem tudnak versenyezni az ügyeskedők. Az üzletláncnál arra is felhívták a figyelmet, hogy az árak legtöbbször azért is alacsonyabbak a nem hivatalos értékesítésben, mert az ügyeskedők csalnak az áfával és a vámmal. "Az ily módon csökkentett árakkal nem nem tudunk versenyezni" - mondták a cégnél. 

Az áruházláncok egyébként egyre inkább figyelnek arra, hogy a legújabb fejlesztések minél hamarabb megjelenjenek a polcokon. Ezt firtató kérdésünkre az Electro World-nél azt mondták, hogy minden igényt szeretnének kielégíteni.

Bors Kálmán, a Logitech magyarországi képviseletének sales menedzsere viszont úgy véli: a nagy áruházláncok is egyre inkább a minőséget képviselő, márkásabb termékek felé fordulnak. "Ezek az üzletek is felismerték: egy-egy valóban jelentős tudást, hozzáadott értéket képviselő kütyüt ugyan szám szerint lehet, hogy kevesebben keresnek, mint egy dömpingárunak számító, alacsonyabb minőséget és garanciális hátteret képviselő árut, viszont a minőségi termékek eladása - a magasabb árszínvonal miatt - többletbevételhez jutattja cégeket" - nyilatkozta lapunknak Bors Kálmán.

Ahogy az idő telik, úgy esik az ár

Mindenesetre a magyarországi Logitech-nél is tapasztalják, hogy az erre fogékony vevők már a külföldi bejelentést követően, szinte azonnal érdeklődnek a cégnél egy-egy termék várható itthoni megjelenése után. A cég azonban abból a szempontból speciális helyzetben van, hogy ugyanarra a problémára többféle készüléket  is árusít egyszerre. Univerzális távirányítókból például kapható alapfunkciókkal bíró és olcsó, középkategóriás, és csúcstechnológiát képviselő készülék is. Így a vállalat megteheti azt, hogy a legdrágább és legokosabb készülékeit azon az áron kínálja, amennyibe azok később is kerülnek. A cég nem fölözi le tehát azt a hasznot, amit egy-egy új technológia bevezetésekor a felfokozott érdeklődés generálhat, így hatalmas áresések sincsenek a termékeiknél.

A gyártócégek egy része azonban nem így tesz. A kelet-európai piacra hivatalosan egy-két év alatt hozzák ezeket a termékeket, de így is jellemző, hogy általában az alacsonyabb árú, egyszerűbb márkás kütyük a népszerűek itthon. "A kilencvenes évek végén például 4 darab 100 centiméteres plazmatévét tudtak itthon eladni. Igaz, darabja négymillió forintba került, és egy alapfelszereltséggel bíró Suzukit is adtak hozzá. Az autókat azonban nem vitték el a vevők" - idéz fel egy érdekes esetet a GKIeNET ügyvezetője.

Öngyilkos stratégia? 

Ez a példa arra is jó, hogy érzékeltesse: a CES-en és a hasonló rendezvényeken bejelentett újdonságok ára igazából csak egy idő múlva éri el azt a szintet, ami valóban "megfelel a valóságnak". "Amerikai közgazdászok sokat vitatkoznak azon, hogy mennyire öngyilkos stratégia meglovagolni a kezdeti felfokozott érdeklődést, és a reálisnál drágábban eladni az újdonságokat. A pontos receptet egyébként a gyártók valószínűleg ismerik, hiszen túlságosan nagyot nem szoktak bukni" - mondta Kis Gergely.

"Pontos számadatokat nem tudunk mondani, de Magyarországon is szélesedik azoknak a vásárlóknak a köre, akik nemcsak az olcsó termékeket keresik, hanem nyitottak az újra" - mondta Bors Kálmán. Mivel erre a rétegre leginkább jellemző a fokozott érdeklődés, ők jelentik az értékesítés első hullámának derékhadát is, így - legalábbis a Logitech tapasztalatai szerint - egy kisebb mennyiséget a drágább termékekből sem túl nehéz eladni  Magyarországon.

Kis Gergely ehhez annyit tett hozzá, hogy még egy feltételnek kell teljesülnie Magyarországon a csúcskütyük népszerűségének növekedéséhez: az internetszolgáltatóknak itthon is egyre nagyobb sávszélességet kell biztosítania, ami pedig elekrülhetetlenné teszi az új generációs hálózat kiépítését, vagyis az optikai kábelhálózat lefektetését.

L. Nagy Gábor

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!