Nemrég ért véget Las Vegas-ban a Consumer Electronics Show (CES), ahol ismét szembesülhettünk azzal, milyennek képzelik a jövőt az elektronikai kütyük gyártói. A laptop töltős, napelemes hátizsáktól, a hangot adó léggitáron át az otthoni tévét netre feladó készülékeken át, sok mindent lehetett látni, ezek többségéről a magyar hírforrások is beszámoltak. A kiállítás érdekessége azonban az, hogy a sokszor futurisztikusnak tűnő kütyük igazából nem olyan különlegességek - mint mondjuk egy autókiállításon látható prototípusok -, hanem a legtöbb szerkezet már a piacon van, vagy épp piacra kerülés előtt áll.
Ügyeskednek a userek
Itthon leghamarabb nem a "hivatalos" bolti elárusításban lehet ezekhez a berendezésekhez hozzájutni - fejtete ki lapunknak Kis Gergely, a GKIeNET kutatócég ügyvezetője. Véleménye szerint nálunk maximum egy-két ezer felhasználó van, aki megengedheti magának, hogy a megjelenés után nem sokkal beszerezze ezeket a kütyüket. "Ők általában amerikai ismerőseik révén, vagy az Ebay internetes áruházaiban jutnak hozzá gyorsan egy-egy készülékhez. Jellemző, hogy az újdonságokból általában nemcsak maguknak vásárolnak, hanem magyar internetes oldalakon egy-két darabot eladásra is kínálnak" - mondta Kis Gergely.
Az Electro World-nél azt mondták, hogy természetesen problémát jelent az ilyen konkurencia, de az áruházi szolgáltatásokkal (garancia, magyar nyelv stb.) nem tudnak versenyezni az ügyeskedők. Az üzletláncnál arra is felhívták a figyelmet, hogy az árak legtöbbször azért is alacsonyabbak a nem hivatalos értékesítésben, mert az ügyeskedők csalnak az áfával és a vámmal. "Az ily módon csökkentett árakkal nem nem tudunk versenyezni" - mondták a cégnél.
Az áruházláncok egyébként egyre inkább figyelnek arra, hogy a legújabb fejlesztések minél hamarabb megjelenjenek a polcokon. Ezt firtató kérdésünkre az Electro World-nél azt mondták, hogy minden igényt szeretnének kielégíteni.
Bors Kálmán, a Logitech magyarországi képviseletének sales menedzsere viszont úgy véli: a nagy áruházláncok is egyre inkább a minőséget képviselő, márkásabb termékek felé fordulnak. "Ezek az üzletek is felismerték: egy-egy valóban jelentős tudást, hozzáadott értéket képviselő kütyüt ugyan szám szerint lehet, hogy kevesebben keresnek, mint egy dömpingárunak számító, alacsonyabb minőséget és garanciális hátteret képviselő árut, viszont a minőségi termékek eladása - a magasabb árszínvonal miatt - többletbevételhez jutattja cégeket" - nyilatkozta lapunknak Bors Kálmán.
Ahogy az idő telik, úgy esik az ár
Mindenesetre a magyarországi Logitech-nél is tapasztalják, hogy az erre fogékony vevők már a külföldi bejelentést követően, szinte azonnal érdeklődnek a cégnél egy-egy termék várható itthoni megjelenése után. A cég azonban abból a szempontból speciális helyzetben van, hogy ugyanarra a problémára többféle készüléket is árusít egyszerre. Univerzális távirányítókból például kapható alapfunkciókkal bíró és olcsó, középkategóriás, és csúcstechnológiát képviselő készülék is. Így a vállalat megteheti azt, hogy a legdrágább és legokosabb készülékeit azon az áron kínálja, amennyibe azok később is kerülnek. A cég nem fölözi le tehát azt a hasznot, amit egy-egy új technológia bevezetésekor a felfokozott érdeklődés generálhat, így hatalmas áresések sincsenek a termékeiknél.
A gyártócégek egy része azonban nem így tesz. A kelet-európai piacra hivatalosan egy-két év alatt hozzák ezeket a termékeket, de így is jellemző, hogy általában az alacsonyabb árú, egyszerűbb márkás kütyük a népszerűek itthon. "A kilencvenes évek végén például 4 darab 100 centiméteres plazmatévét tudtak itthon eladni. Igaz, darabja négymillió forintba került, és egy alapfelszereltséggel bíró Suzukit is adtak hozzá. Az autókat azonban nem vitték el a vevők" - idéz fel egy érdekes esetet a GKIeNET ügyvezetője.
Öngyilkos stratégia?
Ez a példa arra is jó, hogy érzékeltesse: a CES-en és a hasonló rendezvényeken bejelentett újdonságok ára igazából csak egy idő múlva éri el azt a szintet, ami valóban "megfelel a valóságnak". "Amerikai közgazdászok sokat vitatkoznak azon, hogy mennyire öngyilkos stratégia meglovagolni a kezdeti felfokozott érdeklődést, és a reálisnál drágábban eladni az újdonságokat. A pontos receptet egyébként a gyártók valószínűleg ismerik, hiszen túlságosan nagyot nem szoktak bukni" - mondta Kis Gergely.
"Pontos számadatokat nem tudunk mondani, de Magyarországon is szélesedik azoknak a vásárlóknak a köre, akik nemcsak az olcsó termékeket keresik, hanem nyitottak az újra" - mondta Bors Kálmán. Mivel erre a rétegre leginkább jellemző a fokozott érdeklődés, ők jelentik az értékesítés első hullámának derékhadát is, így - legalábbis a Logitech tapasztalatai szerint - egy kisebb mennyiséget a drágább termékekből sem túl nehéz eladni Magyarországon.
Kis Gergely ehhez annyit tett hozzá, hogy még egy feltételnek kell teljesülnie Magyarországon a csúcskütyük népszerűségének növekedéséhez: az internetszolgáltatóknak itthon is egyre nagyobb sávszélességet kell biztosítania, ami pedig elekrülhetetlenné teszi az új generációs hálózat kiépítését, vagyis az optikai kábelhálózat lefektetését.
L. Nagy Gábor