Minden második magyar háztartás rendelkezik internet-hozzáféréssel, míg minden további tizedik fél éven belül tervezi annak bevezetését, áll a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményben.
A leggyakoribb a kábeles elérés – az otthoni internetkapcsolattal rendelkezők 43 százaléka csatlakozik így a világhálóra –, ezt követi az ADSL-kapcsolat 34 százalékkal. A netező háztartások 8,5 százaléka azonban továbbra is betárcsázós, modemes internetet használ, míg 6,9 százalék mobiltelefonon keresztül internetezik.
Legnagyobb arányban az alacsony iskolai végzettségű netezőknél található betárcsázós kapcsolat – 10 százalékuk csatlakozik így a világhálóra –, míg az otthoni internet-hozzáférés aránya az alacsonyabb egy főre eső jövedelemből gazdálkodó, kistelepülésen élő háztartásokban a legkisebb.
„A világhálóra való csatlakozás költsége egyre alacsonyabb, így a megfigyelhető különbségeknek nem csak anyagi okai vannak. Egyrészt a kábeles és ADSL-hálózatok lefedettsége nem 100 százalékos, másrészt a kistelepüléseken az internet még jellemzően nem vált a mindennapi élet részévé, nem szükséges a napi munkához, így ott még a kultúrája sem alakult ki olyan mértékben, mint a nagyobb városokban. A vásárlóerővel rendelkező lakosság körében azonban az internetelérés meghaladja a 75 százalékot” – jegyezte meg Barcza Enikő, a KutatóCentrum üzletágvezetője.
Vezetékes helyett mobil
A kutatás arra is fényt derített, hogy ma már több háztartás rendelkezik internet-hozzáféréssel, mint vezetékes telefonnal: a magyar háztartások csupán 48 százalékánál van bekötve a vezetékes telefon. Ez az arány ráadásul folyamatos csökkenést mutat: a háztartások negyedének ugyan volt korábban vezetékes telefonja, de azóta különböző okokból lemondták azt.
A mobil-penetráció ugyanakkor kiemelkedően magas, a magyar háztartások 93 százaléka legalább egy mobillal rendelkezik. Jellemzően mind a vezetékes-, mind a mobiltelefon-ellátottság azon válaszadók körében alacsonyabb, akik kisebb településen élnek, alacsonyabb végzettségűek és kisebb jövedelemből gazdálkodnak.