4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A megelőző évhez képest 2007-ben jelentős mértékben megnőtt az elektronikus hirdetésekkel kapcsolatos bejelentések száma a Nemzeti Hírközlési Hatóságnál (NHH). Míg 2006-ban 258 ügyet zárt le a hivatal, addig tavaly már 989 esetben hoztak döntést levélszemét, azaz spam-ügyekben. Mfor.hu háttér.

(Mfor-montázs)

Már nemcsak külföldről, angol nyelven kapunk spamet, azaz kéretlen elektronikus reklámüzenetet (e-mailben, SMS-ben). Itthon is majd négyszeresére nőtt a spamek miatt indított hivatali eljárások száma 2007-ben, az előző évhez képest – közölte a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH).

Míg 2006-ban 258 ügy zárult le, addig az elmúlt évben összesen 1025 bejelentés érkezett az NHH-hoz és ebből a hatóság 989 esetben hozott az eljárást befejező döntést. A tavalyi évben 465 spammelőt marasztalt el.

Csak a magyarokat keresik

A hatóság összesítéséből kiderül: a kéretlen elektronikus reklámüzenetek túlnyomó többsége e-mail: a 989 lezárt ügyből 985 esetben ilyen elektronikus levél miatt folyt vizsgálat. Három esetben SMS-ek miatt kellett eljárást indítani, egyszer pedig papír alapú – tehát nem elektronikus – hirdetés miatt is a hivatalt keresték meg.

Tartalmukat tekintve gyakoriak voltak az informatikai szolgáltatásokat hirdető kéretlen reklámok: internetes tárhelyszolgáltatást vagy éppen honlapkészítést reklámoztak ilyen formán a szabálytalankodó vállalkozások. Sok, elsőre nem reklámnak tűnő üzenet is keringett 2006-ban, amik viszont szintén spam-nek számítanak, ha valaki nem kéri azokat. Ilyenek például a politikai hirdetések, vagy az adó egy százalékának felajánlására vonatkozó felhívások. Legtöbbször – az esetek 28 százalékában – viszont pénzügyi szolgáltatások megvételére buzdítottak bennünket a törvénytelenül hirdetők. Részletes adatok galériánkban láthatók.

Az elektronikus kereskedelemről szóló törvény szerint eljárást indítani kizárólag a Magyar Köztársaság területéről nyújtott, vagy az oda irányuló szolgáltatások esetében lehet.

Az első esetben tiszta a kép: akkor tud fellépni a hivatal, ha a reklámot magyarországi székhellyel, telephellyel, lakóhellyel rendelkező hirdető küldi, akár magyar, akár külföldi címzettnek. Azt viszont, hogy egy szolgáltatás az ország területére irányul-e, már nehezebb eldönteni.

Az NHH összefoglalójában az olvasható, hogy erre az elektronikus hirdetés nyelvéből, a feladó személyéből lehet következtetni. A 2007-es évben is többen fordultak viszont a hatósághoz azért, hogy külföldi spameket "jelentsenek fel". A leggyakrabban különböző gyógyszerek megvételére, nyereményjátékokon való részvételre buzdítottak ezek a hirdetések. Az ilyen ügyekben azonban a hivatal nem tud vizsgálatot kezdeményezni, mert kívül esik a hatáskörén.

Van aki kifogást keres 

"Magára valamit is adó cég nem spam-el" - ezt az alapszabályt közölte az mfor.hu-val Novák Péter, a Magyar Reklámszövetség internetes tagozatának vezetője. Hozzátette, hogy sokan még ma sincsenek tisztában ezzel, ezért kell mindig ezt elismételni.

Szégyenfal kellene

Arról viszont nincs meggyőződve, hogy sokkal több magyar cég nyúlna a tiltott eszközhöz, mint korábban: "Az biztos, hogy az NHH nagyon jó munkát végez a spamek visszaszorításában. Egyre többen tudják, kihez érdemes fordulni, ha zavaró, kéretlen reklámüzeneteket kapnak személyes eszközeikre, mint a számítógép vagy a mobiltelefon" - mondta a szakember.

Hozzátette: hatékonyabbá lehetne tenni a spam-ek elleni harcot, ha a hatóság rendszeresen nyilvánosságra hozná az elmarasztaló határozatokat. "Biztos, hogy kevesebb cég nyúlna ilyen eszközökhöz, ha tudná: kikerülhet a szégyenfalra" - mondta.

Novák Péter szerint ez a reklámszakmában dolgozó cégeknek is előnyére válhatna, hiszen a kéretlen üzenetek miatt a legálisan - tehát a felhasználó beleegyezésével küldött - e-mail-ek és más eszközök ereje is csökken, ami viszont ellehetetlenítheti a működő piacot.

L. Nagy Gábor

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!