Már 63 milliárd forintért vásároltunk a háztartások a hét utolsó napjain napi fogyasztási cikket a múlt évben, többek között ezt állapítja meg a GfK Piackutató Intézet 'Kereskedelmi Analízisek 2003 első félév' című tanulmánya.
Elsősorban a vásárlások száma növekszik a pihenőnapon. Idén az első félévben 28 millió vásárlás jutott a vasárnapokra, míg tavaly január-júniusban még csak 23, egy évvel korábban pedig 21 millió.
A napi fogyasztási cikkek forgalmából a hét napjai közül a vasárnapokra 4 százalék jut idén az első hat hónapban. Értékben kifejezve 37 milliárd forint.
Kiemelkedő szerepet játszanak a hipermarketek, mivel a hét napjai közül forgalmuk 8 százaléka jut a vasárnapokra. Ugyanez a mutató meghaladja az átlagot a C+C áruházakban is, a háztartások beszerzéseinél - 6 százalékkal.
Éppen átlagos a szupermarketek részesedése 4 százalékkal. Országosan a legerősebb forgalmú nap a péntek, amikor a kiskereskedelem a napi fogyasztási cikkek forgalmának 21 százalékát bonyolította le 2003 első félévében.
Egyik kivétel a hipermarket, ahol a szombat a csúcs 23 százalékkal. Másik kivétel pedig az önálló kis bolt, ahol a péntekre és szombatra egyformán 21-21 százalék jut.
Ha azonban a vásárlások számát nézzük, akkor a legtöbb pénztári blokkot mindegyik bolttípusban pénteken adják ki az üzletekben.
A vásárlások egyenetlenül oszlanak meg. Szám szerint 70 százalékuk déli 12 óráig lebonyolódik, nagy részük célja a napi friss élelmiszer beszerzése. A többi vásárlás zöme este nyolcig megtörténik.
Értékben viszont már csak 63 százalék jut délelőttre, s jó egyharmad délutánra.
Akik este nyolc után vásárolnak, azok az átlagosnál nagyobb összegeket költenek. A kereskedelem este nyolctól reggelig az összes forgalom 1 százalékát bonyolítja le, ami idén az első félévben 7 milliárd forintot tett ki. A bolttípusok közül csak a hipermarketekben számottevő az éjszakai vásárlások értéke.
Egyre többen vásárolnak vasárnap
A vasárnapi vásárlás nem csak a karácsonyi szezonra, hanem az év többi részére is jellemző.