Nemzetközi viszonylatban gyors ütemben nő a napi fogyasztási cikkek online piaca. Nemcsak a nemzetközi adatok, de a hazai trendek is azt mutatják, hogy ez a terület jelentős piaci potenciállal bír.

A felmérés eredményei szerint a 2008-as adatokhoz képest jelentősen nőtt a napi fogyasztási termékek iránti kereslet az interneten: az elmúlt évben az online vásárlók 27 százaléka vett ebbe a kategóriába tartozó terméket a világhálón, míg a megelőző évben ez az arány még csak 16 százalék volt. „Az internetezők száma és azon belül az online bevásárlást kipróbálók aránya is folyamatosan emelkedik. Így tavaly óta több mint kétszeresére nőtt azoknak a száma, akik a világhálón keresztül szereztek be napi fogyasztási cikket” – értékelte az eredményeket Barcza Enikő, a KutatóCentrum vezetője.
Parfüm és kenyér: mit vásárolunk a neten?
A napi fogyasztási cikkek online vásárlása jellemzően három fő termékkategóriára, az illatszerekre, élelmiszerekre, valamint háztartási és vegyi árukra korlátozódik. Igaz a legtöbben a kozmetikai és pipereszerek iránt érdeklődnek az interneten, a piac bővülése elsősorban az élelmiszerek iránti kereslet növekedésének köszönhető: az ebbe a kategóriába tartozó termékeket vásárlók száma 2008-hoz képest megduplázódott.
A kutatási adatokat az egyik legnagyobb fogyasztói piactér statisztikái is alátámasztják. „Egyre többen keresnek az interneten napi fogyasztási cikkeket. Ezt felismerve mi is tudatosan nyitottunk az új vásárlói csoportok felé, s több mint 1 éve ennek megfelelően bővítettük a Depo.hu-n elérhető termékkategóriák körét – mondja Szabari László, az elektronikus piactér üzletág vezetője.Valamint kiemelte, hogy az élelmiszerek közül a fagyasztott termékek a legkeresettebbek.
A kutatók egy másik elemzéséből az E-Shopping Report 2009 névre hallgató elemzésből az is kiderül, hogy az online kereskedelem népszerűségének növekedését a vásárlók számának lendületes gyarapodásán túl a vásárlási gyakoriság emelkedése is mutatja.
Kényelmi szempont?
Sok előnyt sorolnak fel az e-shopping mellett, legtöbben a hagyományos vásárlás korlátainak hiányát említik: nem kell sorban állni, nincs nyitva tartási idő, nem kell súlyos csomagokat cipelni. Ugyanakkor a megkérdezettek egynegyede az árak összehasonlíthatóságát, egytizede a gyorsaságot, a nagyobb választékot, valamint a termékjellemzők összehasonlíthatóságát emelte ki.

A legjelentősebb hátrányként ugyanakkor a termékek kézzelfoghatóságának hiányát nevezték meg: a válaszadók kétharmada szerint ez a legfőbb akadálya az FMCG cikkek (gyorsan forgó fogyasztási cikkek) világhálón történő beszerzésének.
Menedzsment Fórum