Bárány Balázs, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) alelnöke az MTI-nek elmondta, hogy számukra elfogadhatatlan a kormány döntése a vasútvonalak bezárásáról. A kollektív munkaügyi vitában egyértelműen megfogalmazták elvárásaikat, ebből semmi nem teljesült eddig. Érthetetlennek nevezte, miért gondolja a kormány, hogy figyelembe vette az érdekképviseletek álláspontját a döntés meghozatalakor, hiszen politikai szempontból egy-két vonalat kiemeltek a bezárásra ítélt vonalhalmazból.
Bárány Balázs úgy vélekedett, hogy semmi sem végleges, így a kormány döntése sem, és majd eldől, hogy a vasutasok hogyan reagálnak a kormánydöntésre. A VDSZSZ alelnöke emlékeztetett arra, hogy az öt vasutas reprezentatív szakszervezet együttműködik, hétfőn folytatják a tárgyalást a kormánnyal a kollektív munkaügyi vita keretében. Szerinte szükséges a sztrájk, mert cinikus módon kezeli a kormány a kérdést.
Borsik János, a Mozdonyvezetők Szakszervezete ügyvezető alelnöke szerint a kormány szakmaiatlan döntést hozott a 29 és fél mellékvonal bezárásáról, ezzel szembe megy a társadalmi akarattal. A bezárással járó összes negatív következmény visszahull a kormányra, és a kormány a felelős azért, hogy képes volt ennyire szakmaiatlan döntést hozni - mondta az MTI-nek.
A Mozdonyvezetők Szakszervezete egyetlen vonal megszüntetését sem támogatja, ez a döntés számukra elfogadhatatlan, nem beszélve a keleti kistérségek munkavállalóiról, lakóiról. Az oldalegyeztetés lehetséges, de hogy ennek mi lesz az eredménye az az öt szakszervezet megbeszélésén dől el - hangsúlyozta Borsik János.
Simon Dezső, a Vasutasok Szakszervezete elnöke szerint a szakszervezetek véleményét nem vette figyelembe a kormány a döntés meghozatalakor, és 29 és fél vonal bezárásról egyáltalán nem hangzott el javaslat. A VSZ elnöke szerint nem lehet tudni, mit ért az alatt a kormány, hogy a vonalbezárás nem jár létszámleépítéssel, mert előbb-utóbb hatni fog a vonalbezárás a foglalkoztatásra is.
Az öt reprezentatív vasutas szakszervezet közösen értékeli a helyzetet és dönt a továbblépésről. Ha sztrájkra kerülne sor, a VSZ ragaszkodik ahhoz, hogy ennek az időpontját legalább 48 órával előbb bejelentsék - tette hozzá.
Buzásné Putz Erzsébet, a Mérnökök és Technikusok Szakszervezete elnöke utalt arra, hogy legalább 6-7 további kulcsfontosságú vonalat tudnának megnevezni, amelyet nem lenne szabad bezárni, a többi szakszervezettel konzultálva fognak dönteni a további lépésről. Enzsöl Róbert, a Pályavasúti Dolgozók Szakszervezetének érdekvédelmi társelnöke elmondta, hogy nem adják fel a küzdelmet a mellékvonalakért, a foglalkoztatás megtartásáért.
MTI/Menedzsment Fórum