4p

A hazai államigazgatásban szerzett tapasztalatokra létezik fizetőképes kereslet a környező országokban is – mondta el Kornai Gábor, az AAM elnök-vezérigazgatója. A kedden tartott sajtótájékoztatón arról is hallhattunk, hogy az informatikai tanácsadói szolgáltatásoktól sokan a tiszavirág életű, megkérdőjelezhető tudású cégek miatt fordulnak el.

A tavalyi évi bevételeket várhatóan 50 százalékkal haladják meg a 2006-os adatok - közölte a sajtó képviselőivel Szűcs Zoltán, az AAM Vezetői Informatikai Tanácsadó zRt. üzletfejlesztési igazgatója. A cég 2005-ben 2,3 milliárd forintos forgalmat könyvelt el az idén várható 3,5 milliárdhoz képest.

Az eredmények döntően a tanácsadói, vagyis a szellemi hozzáadott értékű tevékenységből származnak, az összbevételen belül a technológiai és szoftver ágazat részesedése csekély. A vállalat igazán jelentősen, 150 százalékkal külföldön tudott növekedni, hazai pályán 30 százalékkal bővül.

Eladhatók az itthoni tapasztalatok

A terjeszkedés alapját a hazai állami szektorban szerzett tanácsadói tapasztalatok adják, amelyek Kelet- és Dél-Kelet-Európában is eladhatónak bizonyulnak. Szintén nagy erőforrásokat rejt magában a cég által itthon "megrágott" és máshol is kínált EU-ügyekkel kapcsolatos szolgáltatás nyújtása.

Némi keserűséggel talán az is megállapítható, hogy amit 15 év alatt itthon elmulasztott vagy rosszul végzett el az ország, azon a keleti front (Románia, Bulgária, Macedónia és Törökország) magyar tanácsadók segítségével fölöslegesnek bizonyult kitérők nélkül áteshet.

Kornai Gábor elnök-vezérigazgató szerint van is igény a szolgáltatásokra ezeken a piacokon. Ha például Románia és Bulgária a jelenlegi intenzitással korszerűsíti rendszereit, 5 éven belül szerinte messze lehagyhatja ebben a tekintetben Magyarországot.

Bulgáriában új képviselet

A társaság 2007-ben feltehetőleg Bulgáriában kívánja Románia után második kirendeltségét megnyitni. Az AAM bevételeinek jelenleg 25 százaléka származik külföldi feladatok teljesítéséből.

A 10 legnagyobb (100 millió forint feletti értékű szerződéssel rendelkező) ügyfélből kettő már külföldről származik. A leghangsúlyosabb szerepe az eredményben eddig Románia után Bulgáriának és Macedóniának volt.

Állami projektekre koncentrál

Érdekesség, hogy a vállalat ügyfeleinek mintegy fele a közigazgatási szektorból származik, miközben ez az ágazat a bevételek 80 százalékát adja. Az AAM tevékenységének tehát meghatározó elemét képezik az állami projektek.

Ezzel kapcsolatban Kornai Gábor megjegyezte, hogy az állami szektorban még nem kellően erős az igény Magyarországon az informatikai tanácsadói szolgáltatásokra. Sokakat a jelenleg rendkívül fragmentált, sok kis cégből álló informatikai tanácsadói piac egy-egy szakmailag komolytalanabb szereplője riaszt el a szolgáltatástól. Ez főképp a kkv-szektorra igaz.

Jelenleg az amerikai hátterű cégek tanácsadóinak 5000 forintos napi bérezésétől 20 dollárig terjed a szakértők gázsija. A piacon zajlik egy tisztulás, de ahány cég megszűnik, körülbelül ugyanolyan mértékben alakulnak az újabb tiszavirág életű próbálkozások. A tanácsadói szakma rendkívül kedvelt a pozíciójukat valamiért elveszíteni kényszerült ügyvezetők körében.

A növekedést serkentették a választások

A szavazással kapcsolatos projekteket eljárástechnikailag idén az AAM menedzselte. A választási évnek is tulajdonítható, hogy hazai szinten az említett 30 százalékos növekedést el tudta érni a cég. A következő évben a vállalat 25 százalékos bővülést vetít előre.

A jelenlég még a kkv-k sorát gyarapító AAM-nél a második leghangsúlyosabb terület a pénzügyi szektor. Továbbá a cég hozzálátott pozíciójának erősítéséhez az egészségügyi szektoron belül is.

A cég a régió óriása kíván lenni

A társaság "sziszifuszi munkával" elfogadta a következő 3 évre vonatkozó startégiáját, illetve 10 éves jövőképét egyaránt - jelentette be Kornai Gábor elnök-vezérigazgató. Külföldön a cég agresszív, 40 százalék körüli bővülést tervez.

"A növekedés lehetőségei a jövőben a határokon kívüli jelenlét további izmosításában rejlenek" - mondta az elnök-vezérigazgató. Az egyelőre még teljes egészében magyar tulajdonú cég a következő 10 évben 10 új országban kíván megjelenni. Az AAM nem kevesebbet akar, mint a régió vezető informatikai tanácsadó cégévé avanzsálni a jövőben.

Az egyik legnagyobb kihívást számukra már nem a portfolió bővítése jelenti. A külföldön való sikeres fellépéshez az AAM-nek magának kell átalakulni a következő időszakban. A változások például azt is jelentik, hogy át kell térni a belső levelezésben a többnyelvűségre, illetve meg kell szervezni az idegen ajkúakat toborzó HR-aktivitást is.

Nagy Vajda Zsuzsa

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!