Roar Trangbaek, a Lego szóvivője meglehetősen lehangoló hírt közölt a gyermekek számára. A világ egyik legnagyobb játékgyártó cége ugyanis figyelmeztetést adott ki, várhatóan nem fogják tudni minden piacon kielégíteni a vásárlók fokozott keresletét az ünnepi szezonban. A Lego azt közölte, hogy egyes európai piacokon előreláthatólag nem fognak tudni legyártani annyi építőelemet, mint amire a partnereiktől rendeléseket kaptak. Azt ugyanakkor a vállalat szóvivője nem közölte, hogy melyik országok esetében kell hiánnyal szembenézni.
A hír mindenesetre komoly visszhangot váltott ki, így (helyi idő szerint) szerda délután már felhívták az amerikai fogyasztók figyelmét, hogy őket nem fogja érinteni az esetleges ellátási probléma. A cég szóvivője hangsúlyozta, hogy felkészültek az amerikai vásárlói igények kielégítésére, így ott nem lehetnek problémák.
A vállalat az 1990-es évek második felétől óriási nehézségekkel nézett szembe, amikor a számítógépes játékok látványosan felfutottak. Több éves átalakítás és konszolidációt követően a 2000 évek közepére sikerült megfordítani a rossz folyamatokat. Igaz, ennek során a vállalat túladott a Disneylandek alapján épített tematikus parkjain, és a termelési struktúrában is komoly egyszerűsítéseket hajtottak végre. A költségcsökkentés és a leépítés persze nem hozott volna fordulatot, ehhez az is kellett, hogy a cég olyan új vonalakat találjon, ami a vásárlók szívéhez is közel áll. Ezek közül a legfontosabb a Lucasfilmmel kötött franchise megállapodás volt, a Star Wars termékek új identitást adtak a cégnek is. A céget a válságból sikeresen kivezető menedzser, Jørgen Vig Knudstorp egy korábbi interjúban azt mondta, az ő Csillagok háborúja vonaluk nem egyszerűen Csillagok háborúja, hanem Lego Csillagok háborúja, ami egy más minőség, egy más tartalom, egy más lehetőség a gyerekek számára. Ennek sikerén felbuzdulva a Disneyvel is gyümölcsöző kapcsolatot alakított ki a Lego. Ráadásul többszöri - sikertelen - nekifutást követően sikerült a "lány vonalat” is erősíteni a Lego Friends modellekkel.
A Luke Skywalker és Darth Wader figurák mellett nagy lökést adott az értékesítésnek a 2014-ben bemutatott animációs film, mely A Lego kaland (The Lego Movie) címet viselte. Részben ennek köszönhetően 2015 első felében az eladásaik 18 százalékkal ugrottak meg, azt követően, hogy 2014-ben 15 százalékos növekedést értek el.
Ilyen sikerre vélhetőleg a vállalatnál sem számítottak, máskülönben aligha lenne probléma a fokozott kereslet kielégítése. Igaz, a cég nem karba tett kézzel vár a megoldásra, hanem még a karácsonyi roham előtt igyekszik a legnagyobb gyártóüzemeit bővíteni. Így a dániai és mexikói gyár mellett a Magyarországon, Nyíregyházán található üzem is teljes kapacitáson termel.
Sőt, automatikus magasraktárak, valamint dekorációs- és összeszerelő üzemegység építésével növeli termelési kapacitását a Lego Manufacturing Kft. Nyíregyházán - jelentette be Jesper Hassellund Mikkelsen gyárigazgató szerdán. Igaz, ezek idén még nem jelentenek megoldást a kapacitáshiányra, mivel a nagyságrendileg 25-50 millió euróba kerülő beruházásról a vállalati vezető azt mondta, az összeszerelő üzem esetében körülbelül egy-másfél évig, a raktárak esetében pedig két évig tartanának majd a munkálatok. A két gyáregység felépítése és beüzemelése további kétszáz dolgozó felvételét jelenti majd a jelenleg 2400 főt foglalkoztató gyárban.
A Lego iránti kereslet, és a konkurensek halványabb teljesítményének köszönhetően egyébként a dán székhelyű vállalat lett 2014-ben a játékgyártók között a legnagyobb bevételt és nyereséget elérő, megelőzve a Barbie babákról ismert Mattelt. A világszerte 12 ezer embert foglalkoztató vállalat 60 milliárd Lego darabot gyártott tavaly. Kevésbé közismert, hogy a világ legnagyobb vállalataival ellentétben a Lego továbbra is családi tulajdonban van, az alapító Kirk Kristiansen család tartja a kezében.
mfor.hu