4p

Amennyiben a turisztikai fejlesztésekre szánt pénzek olyan beruházásokra mennek el, amelyek nem az élmények nyújtását helyezik a középpontban, úgy az eddigieknél is kevesebb külföldi turista fogja felkeresni hazánkat. Pedig a mostani időszak nagy lehetőség a turizmusnak: néhány év alatt háromszáz milliárd forintot osztanak ki fejlesztésekre. Nagy kérdés azonban, hogy mindez mire megy el.

Attrakciók kellenének (Mfor-montázs)

Ha nem tudunk élményt kínálni a külföldi turistáknak, akkor a jövőben még kevesebben fogják hazánkat választani – mondta Mányai Roland, az Önkormányzati Minisztérium Turisztikai Szakállamtitkárság főosztályvezetője egy napokban tartott szakmai konferencián. Rendkívül fontos ezt a fejlesztési tervek középpontjába állítani, hiszen egy nemrég nyilvánosságra hozott európai felmérés szerint az embereknek csupán 16 százaléka részesíti előnyben az olcsóbb árat a minőséggel szemben.

Márpedig a mostani időszak nagy lehetőséget nyújt a turizmus hazai szereplőinek: az Új Magyarországi Fejlesztési Terv keretében ugyanis 300 milliárd forint pályázati pénz áll közvetlen turisztikai fejlesztésekre. Ugyanakkor ezt jól kell kihasználni: nem elég csak felújításokra költeni, illetve az sem jó irány, ha csak az ár csökkentésére fókuszálnak a cégek, mert önmagában ezért nem fognak idejönni a külföldiek.

A válságos időszak ugyanis a javunkra is válhat: Európa erős küldőpiac, és most megnyerhetünk olyan turistákat, akik a költségcsökkentés miatt az idei szezonban nem akarnak távolabbi úti célt választani. Így ismét hazánkba csábíthatnánk például a németeket és az osztrákokat, akik az utóbbi időben egyre kisebb számban választottak minket mint desztinációt.

Nem mondunk le az utazásról

Márpedig a kutatások azt mutatják, hogy az utazásról továbbra sem akarnak lemondani az európaiak, ugyanakkor a krízis befolyásolhatja döntéseiket, vagyis hogy mi legyen az úti céljuk. Ugyanakkor az üzleti turizmus rendkívül nagy mértékben visszaesett, nagyon sok cég takarít meg költségeket azáltal, hogy lemondja ilyen célú útjait.

Ez nálunk sincs másképp: a gazdasági válság a hosszabb lélegzetű utazásokon kívül egyértelműen az üzleti utakat és a konferencia-foglalásokat tépázta meg – mondta az mfor.hu-nak Róna Iván, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója. Nagyon látványos a visszaesés ezeken a területeken, mely főleg télen jelent komoly veszteségeket a szállodáknak, amikor a hagyományos turizmus amúgy is kevésbé jellemző – tette hozzá.

A krízis láthatólag nálunk sem veszi el az emberek kedvét az utazástól: egy nemrégiben végzett kutatás szerint az emberek csupán 19 százaléka jelentette ki, hogy biztosan nem tervez utazást. Ezzel szemben tavaly 38 százalék volt az arányuk. Az utazási hajlandóság tehát erős, csupán az utazás formái és a desztinációk alakulnak át: feltehetőleg rövidebb időt töltünk majd ezzel, és többen választják majd a belföldi pihenést.

Nem utazunk messzire

A World Turism Organization (WTO), és az EU Turisztikai Bizottsága is azon az állásponton van, hogy a válság hatására elsősorban a hosszabb távú és idejű utak maradnak majd el a lakosság részéről. Ezt az amúgy sem optimista jóslatot tetézi a magas euró árfolyam, ami most szintén komoly akadályt képez a külföldre utazók számára – hangsúlyozta Róna Iván.

Ebből a helyzetből viszont a hazai turizmus-szolgáltatók faraghatnak előnyt, melyet a Magyar Turizmus Zrt. is megerősíteni kíván „Itthon láss csodát!” kampányával. „Most nincs turista szezon, így kevésbé érzékelhetőek a változások a tavalyi évhez képest, de a március 15-ei időszak erősnek bizonyult, továbbá az utazási kiállítás G pavilonjában – ahol a belföldi utakat kínálták – sem változott a forgalom a tavalyi évhez képest. A külföldi utak standjainál viszont kisebb volt az érdeklődés” – fűzte hozzá a szakember.

Sok múlik a fejlesztéseken

Mányai Roland elmondta: nagyon sok múlik a közeljövőn, azon, hogy milyen pályázatok születnek. A válságban ugyanis tovább erősödik a már most is iszonyatosan erős verseny az ágazatban, és csak az olyan fejlesztésekkel tudunk majd labdába rúgni, amelyek életképesek és kézzelfogható élményt nyújtanak.

Márpedig az eddig beérkezett pályázatok – például a Balaton környéki fejlesztések tervei – többsége sajnos nem ilyen. Ráadásul a beruházások egy része feltehetőleg nem is fog megvalósulni, mivel ezekhez hitel is szükséges, amit a mostani helyzetben nem könnyű szerezni. Mindezek mellett tovább kell erősíteni marketingben, nagyobb hangsúlyt kell helyezni a regionális repterekre, illetve a buszos autós utazásokra is - fűzte hozzá.

Gábor Fanni - Kovács Zita

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!