A NIF tájékoztatása szerint a Nyugati és a Keleti pályaudvar vonalszakaszait érintő tervezett beruházás magában foglalja a jelenlegi leromlott állapotú vasúti pálya, a biztosítóberendezés, az áramellátó-rendszer korszerűsítését, a kapacitás bővítését, az utazási sebesség növelését, a rossz infrastruktúrával rendelkező állomások korszerűsítését, az esélyegyenlőségi feltételek megteremtését.
A beruházás keretében a Nyugati pályaudvartól a Rákospalota-Újpestig terjedő szakaszon megújul Istvántelek és Rákospalota-Újpest állomás, továbbá a jelenleg kielégítő városi kapcsolatokkal nem rendelkező Rákosrendező állomás utasforgalmát - a tervek szerint - a Hungária körút térségében létesülő új megállóhely veszi át.
A vasúti utasforgalmi helyek jobb megközelíthetősége érdekében Rákospalota-Újpest állomáson új P+R parkolókat és kerékpártárolókat hoznak létre. A vasutat keresztező szintbeni közúti átjárókat korszerűsítik, ennek hatására a közúti várakozási idők csökkenhetnek.
A Keleti pályaudvar csatlakozó budapesti vonalszakaszain a Kőbánya-felsőtől Rákos állomásig terjedő fejlesztés során a két állomás közötti pálya további két vágánnyal bővül, ami jelentősen csökkenti a kapacitáshiányt és a nagy forgalom miatti zavarérzékenységet. Kőbánya-felső állomás utasforgalmát áthelyezik az Éles sarokhoz, illeszkedve a későbbiekben kiépülő közlekedési csomóponthoz.
A korszerűsítéshez mindkét vonalszakaszra elkészült a megvalósíthatósági tanulmány és az engedélyezési tervek.
Jelenleg a szükséges létesítési engedélyek beszerzése és a tendertervek bírálata zajlik.
A terveket a Budapest Konzorcium - a Főmterv Mérnöki Tervező Zrt., a Közlekedés Kft. és a Viteco Kft. - készíti.
A beruházás kivitelezése a Nyugati vonalcsoporton legkorábban 2012-ben kezdődhet meg, a Keleti pályaudvar csatlakozó vonalszakaszait érintő beruházásé pedig ennek befejezését követően, legkorábban 2015-ben indulhat el.
Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője a közleményben hangsúlyozta, hogy a vasúti infrastruktúra fejlesztésének kiemelt stratégiai célja a városi és elővárosi közösségi közlekedés szolgáltatásainak javítása, szerepének növelése Budapesten és agglomerációjában. A tervezett korszerűsítéssel az utasok számára komfortosabbá válik a vasúti közlekedés, jelentős mértékben csökkenhet a késések száma és időtartama - emelte ki a szakember.
A beruházás előkészítési munkálatai más vasúti projektekkel együtt folynak, ezekre a 1067/2005 kormányhatározat értelmében összesen mintegy bruttó 2,3 milliárd forint áll rendelkezésre, teljes mértékben hazai forrásból.
MTI