5p

Május elején hivatalosan is megkezdődött az európai parlamenti választások kampánya, ami annyiban mindenképp egységes az összes párt részéről, hogy nem untatja a szavazókat uniós témákkal, logókkal, üzenetekkel. Valaki nagyot kockáztat, valaki hozza a megszokott stílust, más viszont nem igen találja a saját hangját. Az mfor.hu ezúttal a jelenleg parlamenti képviselettel rendelkező pártok kampányait elemezte ki.

Stílus és forma összehangja

Nemrégiben megjelentek az utcán a pártok európai parlamenti választási plakátjai, melyek nem okoztak különösebb meglepetést az mfor.hu által megkérdezett elemzők számára. Az MSZP - Krekó Péter, a Political Capital elemzője szerint - a veszteségminimalizálására koncentrál, ugyanakkor óriási veszélye a kampánynak az unalmasság, a láthatatlanság és a mozgósító erő hiánya.

Retro kicsiknek és nagyoknak?

Krekó Péter szerint az MSZP-kampány stílusa nem áll összhangban a mondanivalóval: "Válság idején, amikor megszorításokról beszélnek hónapok óta, valahogy nem illik oda egy játékos, könnyed stílusú betűtípus."

Az elemző szerint nem tudni, kinek szól és mi a koncepció mögötte. A plakáton szereplő üzenetek (például a nők esélyeinek javítása) meg sem fogalmazódik az MSZP politikusainak nyilatkozataiban más fórumokon, így egyfajta átgondolatlanság érzetét kelti a mostani kommunikáció. Ez nagy hátránya lehet egy választási kampánynak, az, hogy mekkora, júniusban kiderül.

Unger Anna, a Progresszív Intézet elemzője szerint az MSZP betűtípusa - jóllehet, manapság újra divat a retro – mégis sokaknak juttathatja eszébe a pártállami időkben a párt újságjaként funkcionáló Népszabadság címbetűjét, mely igen negatív asszociáció a szocialista pártra nézve. Pozitívuma a stílusnak, hogy széles kört meg tud szólítani, figyelemfelkeltő.

Újra negatív kampánnyal indul a Fidesz

A Fidesz 2006-ban belebukott a túlságosan negatív hangvételű kampányába - az idén ismét ezzel próbálkozik, kétségtelen, hogy egy megváltozott hangulatú országban. Akkor túllőttek a célon az ellenzéki párt kommunikációs tanácsadói, annyira mégsem élt rosszul az emberek többsége, mint négy évvel korábban. Most viszont az "elég" egy meglehetősen általános és mozgósító erővel bíró üzenet, mely célba találhat.

Krekó Péter szerint az összhanggal itt nincs gond, az ellenfél hiteltelenítésére épülő kommunikációs stratégiát a támadás követi, befejezésképpen pedig általában a pozitív üzenetek következnek a bizonytalan szavazók becserkészésére. A negatív kampányoknak általában megvan a kockázata, hogy könnyen bumerángként üthetnek vissza. Ebben az esetben azonban egy meglehetősen legyengült ellenféllel áll szemben az ellenzéki párt, így kevesebb kockázattal jár a választott kommunikációs vonal, melynek fő célja a Jobbik súlytalanná téttele, tette hozzá a szakértő.

Unger Anna szerint ebben a politikai környezetben nem is találhatott volna jobb jelszót a Fidesz. Elegünk bármiből lehet, és érzelmileg mindig könnyebb valami ellen mozgósítani, mint valami mellett. A mostani szavazásnak pedig kisebb a tétje, mint egy országgyűlési választásnak, így ilyen szinten könnyű az érzelmekre hatni.

A hétköznapi emberek felvonultatását szintén megtartotta a párt az előző kampányból. Azon túl, hogy nem kellett új castingot csinálni, ebben is konzekvens a Fidesz a 2004-es "baloldali fordulata" óta, amikor is inkább egy "elosztás, szolidaritás" jellegű politikát kezdett képviselni.

A kispártok kockáztatnak

Az európai parlamenti kampányban mind az MDF, mind az SZDSZ egy lapra tett fel mindent. A mai közéletet uraló két téma közül az MDF a válság, az SZDSZ a szélsőséges erők elleni harcot választotta fő üzenetként.

Komoly kockázatot hordoz magában, ha egy párt egy konkrét dologra fókuszál, mely csak egy bizonyos szelete a tematizált politikai életnek. A SZDSZ eddig harsány volt gazdaságpolitikai kérdésekben, és kampányaiban is erőteljesen kommunikálta azokat. Most egy "mindent vagy semmit" kampánnyal csak egy dologra, a saját potenciális szavazóinak a Jobbikkal és a hozzá közeli csoportokkal szembeni mozgósítására koncentrál.

Az MDF ennél váratlanabb fordulatot vett, amikor Bokros Lajost jelölte listavezetőjének. A két kispárt megjelenésében, stílusában azonban következetes, határozottan képviseli ideológiáját.

Abban mindkét elemző egyetért, hogy az uniós témák az EU többi tagországában is csak mérsékelten érdeklik a szavazókat. Azonban az még ott is ritka, hogy egy EP választási kampányban szinte el sem hangzik az Európai Unió neve. Pedig most ezt tapasztaljuk: sehol egy EU-s logó, színvilág, üzenet – mondja Unger Anna.

Nyugat-Európában is alapvetően az aktuális belpolitikai kérdésekre épülnek a kampányok, ennek ellenére mégis kirajzolódik egy, az Unióval összefüggésben álló cél, vagy kiderül például, hogy az adott párt mely EU-s pártszövetség tagja. De legalább egy EU-s logó enged következtetni arra, hogy nem országgyűlési, hanem európai parlamenti választásokra hívja szavazóit a kampányoló párt.

Gábor Fanni

Menedzsment fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!