5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A tavaszi nagy költségvetésű műsorok közül a múlt héten rajtolt Szombat esti láznál jobb nézettségi számokat hozott a fiatal énekeseket felvonultató Ének iskolája. A produkcióban szereplő gyerekeket hallva nem lenne meglepő, ha a következő hetekben még több nézője lenne a műsornak.

Az Ének iskolája első szériája kapcsán voltak bennünk kételyek a műsor kifutását illetően, ám az első évad stabilan jó számokat hozott. Így az sem lett volna meglepő, ha a TV2 a gyakran "defenzív műsorpolitikája" helyett a kissé nehézkesen induló Szombat esti láz ellen dobja be a tehetségkutató műsort.

Ha a két műsor számait összehasonlítjuk, akkor azt mondhatjuk, hogy a közönségarányt, vagyis az éppen a készülékek előtt ülők közül mekkora hányad nézte az adott műsort, döntetlenre hozták, ha a nézőszámot vetjük össze, akkor viszont a kereskedelmi célcsoportban 50 ezer, míg a teljes lakosságot tekintve 150 ezres különbség volt a TV2 műsorának javára.

Az Ének iskolája által ez utóbbi kategóriában elért, közel 1,2 millió néző a jelenlegi statisztikák alapján kiválónak mondható, hiszen ennél csak a Barátok közt szerdai epizódja tudott többet. Más persze a perspektíva, ha a tavalyi, vagy korábbi évekre visszatekintünk, hiszen korábban a nagy kereskedelmi csatornák legnépszerűbb sajátgyártású műsorai közül több is volt, amely a kereskedelmi célcsoportban, vagyis a 18-49-es korosztályban is milliós nézettség körül teljesítettek, míg a teljes lakosságnál a 2 milliós szintig (időnként azt is átlépve) jutottak.

Egyébként ha az utóbbi hetek, hónapok és a korábbi időszakok számait összevetjük, akkor egyértelműen látszik, hogy a korábban jól teljesítő műsorok egyre kisebb nézőszámokat érnek el, illetve a közönségarányuk is csökken.

A leglátványosabb veszteséget egyértelműen a szappanoperák szenvedték le, hiszen volt idő, amikor a Barátok közt stabilan 30 százalék felett hozott a 18-49-es korosztályban, és a félmilliós nézőszám teljesen megszokott volt. Ezzel szemben a múlt héten a csúcsot a 445 ezres nézőszám és a 25,3 százalékos közönségarány jelentette, de volt 380 ezres, illetve 22 százalék körüli közönségarányt elérő napja is. Ennek ellenére a Barátok közt jelenleg is az egyik legsikeresebb magyar tévéműsor, hiszen a korábban a 350 ezres nézőszámot és 20 százalék körüli közönségarányt elérő Jóban rosszban időnként a régi szép napoknak csak a felét tudja teljesíteni. (A múlt heti csúcsot a 185 ezres, 12,6%-os szint jelentette).

De hasonló arányokat mutatna, ha az összehasonlítást a korábban népszerű műsorok esetében bemutatnánk, hiszen a TV2 esetében a jelenleg is műsoron lévő produkciók közül az NCIS, az NCIS: Los Angeles, a Frizbi, vagy a Sherlock és Watson, míg az RTL Klubnál a Showder Klub, a Mentalista, a Castle, vagy éppen a Zöld Íjász említhető azok között, amelyek sokat veszítettek. A tárgyilagosság kedvéért hozzá kell tenni, hogy egyes műsorok ma már a korábbinál sokkal kevésbé nézett sávban futnak, ugyanakkor ezek a programok korábban az eredeti időpontban "elszórták" a nézőket, ezért kerültek át más időpontra.

A háttérben összetett folyamatok állnak, amelyek közül említést érdemel, hogy a magyar nyelvű kínálatban is sok olyan műsor érhető el, amely talán a kereskedelmi tévék szempontjából még kis falatnak számít, de a sok fél- vagy esetenként egy-két százalékos lemorzsolódás összességében már komolyabb veszteséget okoz. Ilyen egyebek mellett az újabb szériával most rajtolt, itthon is nagy népszerűségnek örvendő fantasy sorozat, a Trónok harca, de az egyre látványosabb és izgalmasabb összecsapásokat hozó labdarúgó kupasorozatok (BL, EL) is sok nézőt visznek el a nagyoktól. (Emlékezetes, hogy korábban a BL-meccsek is láthatóak voltak a TV2-n, de csak a véghajrában tudott 15-20 százalékos közönségarányt elérni a csatorna.) A teljes nézőszámot tekintve pedig az internet előretörése okozhat fejfájást a tévéknek, amelyek ugyan a sajátgyártású produkcióiknak köszönhetően a webes felületeiken is szép forgalmat bonyolítanak, de így sem tudják felvenni a versenyt a neten található "tartalom cunamival".

Bár mind a 18-49, mind pedig a 18-59-es korcsoportban az RTL Klub szerepelt jobban a főműsoridőben, a fiatalabbak körében sokkal meggyőzőbb a csatorna előnye a TV2-vel szemben. A 15. héten 19-23 óra között a kereskedelmi célcsoportban (18-49 évesek) az RTL Klub továbbra is a nézők közel ötödét éri el (19,7% SHR), míg a TV2 ezúttal 14,5 százalékig jutott. A képzeletbeli dobogó alsó fokára az egymást gyakorlatilag váltogató Cool és F+ párosból az előbbi került, igen erős közönségaránnyal (6,9% SHR). A negyedik helyen így a F+ (5,1% SHR) zárta a hetet. Az M1 sarkosítva lassan úgy lesz aposztrofálható, hogyha nincs Forma 1, nincs nézettség, és mivel ezúttal nem volt verseny, így a közönségaránya is csak 3,6 százalék lett. A sort ezúttal is a Viasat3 (3,5% SHR) zárta.

A TV2 által preferált szélesebb spektrum számait vizsgálva (18-59 évesek és 18,30-23,00 óráig tartó időszak) jóval szorosabb volt a küzdelem a két nagy csatorna között. Az RTL Klub ugyanis ebben a szegmensben is hasonló számokat hozott (19,6% SHR), a TV2 viszont bő másfél százalékponttal magasabb, 16,2 százalékos közönségarányt ért el.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!