Az Ének iskolája első szériája kapcsán voltak bennünk kételyek a műsor kifutását illetően, ám az első évad stabilan jó számokat hozott. Így az sem lett volna meglepő, ha a TV2 a gyakran "defenzív műsorpolitikája" helyett a kissé nehézkesen induló Szombat esti láz ellen dobja be a tehetségkutató műsort.
Ha a két műsor számait összehasonlítjuk, akkor azt mondhatjuk, hogy a közönségarányt, vagyis az éppen a készülékek előtt ülők közül mekkora hányad nézte az adott műsort, döntetlenre hozták, ha a nézőszámot vetjük össze, akkor viszont a kereskedelmi célcsoportban 50 ezer, míg a teljes lakosságot tekintve 150 ezres különbség volt a TV2 műsorának javára.
Az Ének iskolája által ez utóbbi kategóriában elért, közel 1,2 millió néző a jelenlegi statisztikák alapján kiválónak mondható, hiszen ennél csak a Barátok közt szerdai epizódja tudott többet. Más persze a perspektíva, ha a tavalyi, vagy korábbi évekre visszatekintünk, hiszen korábban a nagy kereskedelmi csatornák legnépszerűbb sajátgyártású műsorai közül több is volt, amely a kereskedelmi célcsoportban, vagyis a 18-49-es korosztályban is milliós nézettség körül teljesítettek, míg a teljes lakosságnál a 2 milliós szintig (időnként azt is átlépve) jutottak.
Egyébként ha az utóbbi hetek, hónapok és a korábbi időszakok számait összevetjük, akkor egyértelműen látszik, hogy a korábban jól teljesítő műsorok egyre kisebb nézőszámokat érnek el, illetve a közönségarányuk is csökken.
A leglátványosabb veszteséget egyértelműen a szappanoperák szenvedték le, hiszen volt idő, amikor a Barátok közt stabilan 30 százalék felett hozott a 18-49-es korosztályban, és a félmilliós nézőszám teljesen megszokott volt. Ezzel szemben a múlt héten a csúcsot a 445 ezres nézőszám és a 25,3 százalékos közönségarány jelentette, de volt 380 ezres, illetve 22 százalék körüli közönségarányt elérő napja is. Ennek ellenére a Barátok közt jelenleg is az egyik legsikeresebb magyar tévéműsor, hiszen a korábban a 350 ezres nézőszámot és 20 százalék körüli közönségarányt elérő Jóban rosszban időnként a régi szép napoknak csak a felét tudja teljesíteni. (A múlt heti csúcsot a 185 ezres, 12,6%-os szint jelentette).
De hasonló arányokat mutatna, ha az összehasonlítást a korábban népszerű műsorok esetében bemutatnánk, hiszen a TV2 esetében a jelenleg is műsoron lévő produkciók közül az NCIS, az NCIS: Los Angeles, a Frizbi, vagy a Sherlock és Watson, míg az RTL Klubnál a Showder Klub, a Mentalista, a Castle, vagy éppen a Zöld Íjász említhető azok között, amelyek sokat veszítettek. A tárgyilagosság kedvéért hozzá kell tenni, hogy egyes műsorok ma már a korábbinál sokkal kevésbé nézett sávban futnak, ugyanakkor ezek a programok korábban az eredeti időpontban "elszórták" a nézőket, ezért kerültek át más időpontra.
A háttérben összetett folyamatok állnak, amelyek közül említést érdemel, hogy a magyar nyelvű kínálatban is sok olyan műsor érhető el, amely talán a kereskedelmi tévék szempontjából még kis falatnak számít, de a sok fél- vagy esetenként egy-két százalékos lemorzsolódás összességében már komolyabb veszteséget okoz. Ilyen egyebek mellett az újabb szériával most rajtolt, itthon is nagy népszerűségnek örvendő fantasy sorozat, a Trónok harca, de az egyre látványosabb és izgalmasabb összecsapásokat hozó labdarúgó kupasorozatok (BL, EL) is sok nézőt visznek el a nagyoktól. (Emlékezetes, hogy korábban a BL-meccsek is láthatóak voltak a TV2-n, de csak a véghajrában tudott 15-20 százalékos közönségarányt elérni a csatorna.) A teljes nézőszámot tekintve pedig az internet előretörése okozhat fejfájást a tévéknek, amelyek ugyan a sajátgyártású produkcióiknak köszönhetően a webes felületeiken is szép forgalmat bonyolítanak, de így sem tudják felvenni a versenyt a neten található "tartalom cunamival".
Bár mind a 18-49, mind pedig a 18-59-es korcsoportban az RTL Klub szerepelt jobban a főműsoridőben, a fiatalabbak körében sokkal meggyőzőbb a csatorna előnye a TV2-vel szemben. A 15. héten 19-23 óra között a kereskedelmi célcsoportban (18-49 évesek) az RTL Klub továbbra is a nézők közel ötödét éri el (19,7% SHR), míg a TV2 ezúttal 14,5 százalékig jutott. A képzeletbeli dobogó alsó fokára az egymást gyakorlatilag váltogató Cool és F+ párosból az előbbi került, igen erős közönségaránnyal (6,9% SHR). A negyedik helyen így a F+ (5,1% SHR) zárta a hetet. Az M1 sarkosítva lassan úgy lesz aposztrofálható, hogyha nincs Forma 1, nincs nézettség, és mivel ezúttal nem volt verseny, így a közönségaránya is csak 3,6 százalék lett. A sort ezúttal is a Viasat3 (3,5% SHR) zárta.
A TV2 által preferált szélesebb spektrum számait vizsgálva (18-59 évesek és 18,30-23,00 óráig tartó időszak) jóval szorosabb volt a küzdelem a két nagy csatorna között. Az RTL Klub ugyanis ebben a szegmensben is hasonló számokat hozott (19,6% SHR), a TV2 viszont bő másfél százalékponttal magasabb, 16,2 százalékos közönségarányt ért el.
mfor.hu