A megszorító intézkedések hatására egyre több társaság igyekszik juttatásokkal kiegészíteni a dolgozók bérét - sokszor fizetésemelés helyett is. A mobiltelefon, a céges autó és az étkezési hozzájárulás a leggyakoribb fix juttatás a hazai vállalatoknál.
Ami a meleg étkezési utalványok használatát illeti, jelentős növekedést mutat az elmúlt években: míg 2003-ban a versenyszférában 300 ezer, addig 2007-ben már 570 ezer fő kapott ilyen juttatást - derül ki a GKI és a Szonda Ipsos tavaly év végi kutatásából. Az egyre népszerűbbé váló juttatási forma sikere nem véletlen, hiszen mind a munkavállaló, mind a munkáltató jól jár vele.
A versenyszféra munkáltatói 2007 év elején dolgozóik 58 százalékát részesítették hideg és 18 százalékát meleg étkezési utalványban. Utóbbi értéke jelenleg a bruttó átlagkeresetek 6,4 százalékát éri el, s ezzel a középmezőnyben helyezkedik el az uniós rangsorban. Az elmúlt évek eredményeiből az látszik, hogy a munkaadók egyre többet költöttek melegétel-utalványra, azt fel tudják használni a munkavállalók, és folyamatosan javulnak az étkezés infrastrukturális feltételei a munkahelyen és annak környékén, áll a GKI és a Szonda Ipsos felmérésében.
Délben melegételt
Az ENSZ élelmezés-, munka- és egészségügyi (FAO, ILO, WHO) szakértőinek véleménye szerint szoros kapcsolat mutatható ki a munkavállalók táplálkozásának, étkezésének minősége, valamint a termelékenység között. A legfontosabb megállapításuk, hogy a dolgozók étkezésének, az étkezés minőségének kérdését alapvetően a magas színvonalú, ingyenes, cégen belüli üzemi étkeztetés oldja meg. Erre azonban a vállalkozások döntő többségénél nincs lehetőség sem anyagi, sem technikai okok miatt. Hasonló eredményekkel járt a már idézett hazai kutatás is, mely szerint a munkavállalók szemében munkanapokon stabilan magas a meleg ebéd fogyasztásának jelentősége (a dolgozók 65 százalékának van erre igénye). Magyarországon a dolgozók 65 százaléka fogyaszt munkanapokon meleg ebédet, de csak 32 százalékuk teszi ezt munkahelyén vagy az annak környékén található étteremben.
Mind a meleg étkezés iránti igény, mind a magasabb értékhatár szerepet játszik abban, hogy a hazai munkavállalók többsége ezt favorizálja a hideg étkezési utalványokkal szemben. Arra a kérdésre, hogy váltana-e melegről hideg utalványra, a megkérdezettek 86 százaléka nemmel válaszolt.
2008. január 1-jétől az étkeztetési szolgáltatások igénybevételére szóló utalványok havi adómentes értéke 10000 forintról 12000 forintra, míg a kizárólag fogyasztásra kész étel vásárlására jogosító utalványok adómentes értéke 5000 forintról 6000 forintra emelkedett.
Előnyök
A szolgáltatási utalványok bevezetése nem jár semmiféle kockázatvállalással, mondta el korábban Bessenyey Bálint, az Étkezési Utalvány Forgalmazói Egyesülés elnöke. Az utalványok rendszere nem igényel beruházást, nincs adminisztrációs és nyomdai költség. A vevő maga dönt a megrendelés gyakoriságáról, az egyes megrendelések nagyságáról - a támogatásban részesülő alkalmazottak számától, illetve esetleges alkalomszerűségtől függően -, a választható névértékek arányáról.
A megrendelő legkésőbb az utalványok átvételével egy időben kifizeti a kibocsátó által nyújtott szolgáltatások díjával megnövelt ellenértéket. Az utalványok névértékben felhasználhatók a megfelelő emblémával megjelölt beváltóhelyeken. A beváltóhelyektől az összegyűjtött utalványokat a kibocsátó visszavásárolja. A jegyeket biztosító cégek figyelmet fordítanak arra, hogy a munkáltatónak a lehető legkevesebb gondja legyen a jegyekkel. Az előre elkészített, személyre lebontott kiszerelés, az egy fő egyhavi utalványszükségletét tartalmazó ívek, tömbök elkészítése, a házhoz szállítás, a teljes körű szolgáltatás mind rendelkezésére áll.