4p

Magyarországon is mind népszerűbb a béren kívüli juttatások (kafetéria) rendszerének alkalmazása. Van olyan vállalat, ahol bonyolult rendszert alkalmazva komoly "étlapról" választhatnak a munkavállalók, máshol korlátozott a kör, és többnyire kimerül az étkezési utalványokban.

Jó a dolgozónak, jó a cégnek

A megszorító intézkedések hatására egyre több társaság igyekszik juttatásokkal kiegészíteni a dolgozók bérét - sokszor fizetésemelés helyett is. A mobiltelefon, a céges autó és az étkezési hozzájárulás a leggyakoribb fix juttatás a hazai vállalatoknál.

Ami a meleg étkezési utalványok használatát illeti, jelentős növekedést mutat az elmúlt években: míg 2003-ban a versenyszférában 300 ezer, addig 2007-ben már 570 ezer fő kapott ilyen juttatást - derül ki a GKI és a Szonda Ipsos tavaly év végi kutatásából. Az egyre népszerűbbé váló juttatási forma sikere nem véletlen, hiszen mind a munkavállaló, mind a munkáltató jól jár vele.

A versenyszféra munkáltatói 2007 év elején dolgozóik 58 százalékát részesítették hideg és 18 százalékát meleg étkezési utalványban. Utóbbi értéke jelenleg a bruttó átlagkeresetek 6,4 százalékát éri el, s ezzel a középmezőnyben helyezkedik el az uniós rangsorban. Az elmúlt évek eredményeiből az látszik, hogy a munkaadók egyre többet költöttek melegétel-utalványra, azt fel tudják használni a munkavállalók, és folyamatosan javulnak az étkezés infrastrukturális feltételei a munkahelyen és annak környékén, áll a GKI és a Szonda Ipsos felmérésében.

Délben melegételt

Az ENSZ élelmezés-, munka- és egészségügyi (FAO, ILO, WHO) szakértőinek véleménye szerint szoros kapcsolat mutatható ki a munkavállalók táplálkozásának, étkezésének minősége, valamint a termelékenység között. A legfontosabb megállapításuk, hogy a dolgozók étkezésének, az étkezés minőségének kérdését alapvetően a magas színvonalú, ingyenes, cégen belüli üzemi étkeztetés oldja meg. Erre azonban a vállalkozások döntő többségénél nincs lehetőség sem anyagi, sem technikai okok miatt. Hasonló eredményekkel járt a már idézett hazai kutatás is, mely szerint a munkavállalók szemében munkanapokon stabilan magas a meleg ebéd fogyasztásának jelentősége (a dolgozók 65 százalékának van erre igénye). Magyarországon a dolgozók 65 százaléka fogyaszt munkanapokon meleg ebédet, de csak 32 százalékuk teszi ezt munkahelyén vagy az annak környékén található étteremben.

Mind a meleg étkezés iránti igény, mind a magasabb értékhatár szerepet játszik abban, hogy a hazai munkavállalók többsége ezt favorizálja a hideg étkezési utalványokkal szemben. Arra a kérdésre, hogy váltana-e melegről hideg utalványra, a megkérdezettek 86 százaléka nemmel válaszolt.

2008. január 1-jétől az étkeztetési szolgáltatások igénybevételére szóló utalványok havi adómentes értéke 10000 forintról 12000 forintra, míg a kizárólag fogyasztásra kész étel vásárlására jogosító utalványok adómentes értéke 5000 forintról 6000 forintra emelkedett.

Előnyök

A szolgáltatási utalványok bevezetése nem jár semmiféle kockázatvállalással, mondta el korábban Bessenyey Bálint, az Étkezési Utalvány Forgalmazói Egyesülés elnöke. Az utalványok rendszere nem igényel beruházást, nincs adminisztrációs és nyomdai költség. A vevő maga dönt a megrendelés gyakoriságáról, az egyes megrendelések nagyságáról - a támogatásban részesülő alkalmazottak számától, illetve esetleges alkalomszerűségtől függően -, a választható névértékek arányáról.

A megrendelő legkésőbb az utalványok átvételével egy időben kifizeti a kibocsátó által nyújtott szolgáltatások díjával megnövelt ellenértéket. Az utalványok névértékben felhasználhatók a megfelelő emblémával megjelölt beváltóhelyeken. A beváltóhelyektől az összegyűjtött utalványokat a kibocsátó visszavásárolja. A jegyeket biztosító cégek figyelmet fordítanak arra, hogy a munkáltatónak a lehető legkevesebb gondja legyen a jegyekkel. Az előre elkészített, személyre lebontott kiszerelés, az egy fő egyhavi utalványszükségletét tartalmazó ívek, tömbök elkészítése, a házhoz szállítás, a teljes körű szolgáltatás mind rendelkezésére áll.

Menedzsment Fórum 

Jogi nyilatkozat 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!