3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kezd ellehetetlenülni a csődvédelembe menekült SkyEurope helyzete. A diszkont-légitársaság egyik fő bázisának számító bécsi repülőtérről szombattól nem szállhatnak fel a gépei, mivel péntek három óráig nem rendezte tartozását a légikikötővel.

Szombattól nem szolgálja ki a SkyEurope gépeit a Bécs-Schwechat repülőtér, mivel a szlovák diszkont légitársaság péntek délután három óráig sem egyenlítette ki tartozásait a reptérrel szemben.

A légikikötő "hosszú és intenzív tárgyalásokat" folytatott a diszkont céggel, ezek azonban nem hoztak eredményt, derül ki a repülőtér közleményéből. Sajtóértesülések szerint a vállalat összesen mintegy négymillió euróval tartozik a reptérnek.

Az egyik fő bázis esik el

Mindez azt jelenti, hogy szombattól egyetlen SkyEurope-gép sem szállhat fel Bécsből. Holnap egyébként mintegy tucatnyi járatuknak kellett volna startolnia az osztrák fővárosból – azt egyelőre nem tudni, mi lesz a már jeggyel rendelkező utasokkal. A helyzet már csak azért is komoly, mivel a bécsi repülőtér a cég egyik fő bázisa.

Ronald Schranz, a légitársaság szóvivője szerint "mindent meg fognak tenni annak érdekében, hogy az utasokat terhelő következmények korlátok között maradjanak", konkrét terveket azonban nem közölt. A Der Standard szerint lehetséges, hogy alternatív földi kiszolgálót próbálnak keríteni a repülőtéren, vagy pedig az onnan egy órára lévő pozsonyi légikikötőbe viszik át az utasokat.            

Sokatmondó tény, hogy a szóvivő szerdán az Ö1 osztrák rádióban még úgy nyilatkozott: a járatok biztonságban vannak, és februárig nyugodtan lehet jegyet foglalni rájuk."Garantáljuk, hogy a SkyEurope fizetni fog a bécsi repülőtérnek" – tette hozzá. Mint mostanra kiderült, a cég nem tudta betartani ígéretét.
 
Párizsban fogva tartanak egy SkyEurope-gépet

A SkyEurope-nak korábban más légikikötőkkel is meggyűlt a baja: június végén Bukarestben, Szófiában és Párizsban tartóztatták fel a gépeket rendezetlen adósságok miatt. A párizsi Orly repülőtér egyúttal lefoglalta a légitársaság egyik gépét – egy ottani bíróság döntése szerint addig nem is kell visszaadnia azt, amíg a SkyEurope ki nem egyenlíti vele szemben fennálló tartozásait.

Mint ismert, a szlovák légitársaság június végén jelentette be, hogy pénzügyi helyzete rendezése érdekében csődvédelmet kér, így mintegy 3 hónapos "türelmi időt" élvezhet.

A cég az elmúlt hónapokban kétségbeesetten próbált bevételhez jutni, például minden második jegyet ingyen kínál – még az adókat és illetékeket is a légitársaság fizeti. Ehhez minimum kettő, maximum nyolc jegyet kell foglalnia egy személynek bármely járatra.

Egykor még vezette a magyar piacot

A társaság korábban azt közölte, hogy ötmillió eurós áthidaló hitelt kap a brit Chain Box Technologytól, a Focus Equity B.V. pedig 16,5 millió eurós tőkeinjekciót helyezett kilátásba. A hollandiai bejegyzésű befektetési társaság azonban azt a feltételt szabta ehhez, hogy a reorganizáció sikeresen befejeződjön.

A SkyEurope a diszkont légitársaságok közül elsőként, 2003 novemberében - a későbbi nagy rivális Wizz Air előtt több mint fél évvel - jelent meg a magyar piacon. A két fapados rövid idő alatt vezető szereplővé nőtte ki magát Magyarországon, és messze megelőzte a piac többi szereplőjét.

Az "enyhén diszkont" Easyjet modelljét követő SkyEurope azonban végül nem bírta a versenyt az ultra low cost fapadosnak számító Ryanairt "utánzó" Wizz Airrel, és 2007 őszén kivonult a magyar piacról.

Wéber Balázs


Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!