Szombattól nem szolgálja ki a SkyEurope gépeit a Bécs-Schwechat repülőtér, mivel a szlovák diszkont légitársaság péntek délután három óráig sem egyenlítette ki tartozásait a reptérrel szemben.
A légikikötő "hosszú és intenzív tárgyalásokat" folytatott a diszkont céggel, ezek azonban nem hoztak eredményt, derül ki a repülőtér közleményéből. Sajtóértesülések szerint a vállalat összesen mintegy négymillió euróval tartozik a reptérnek.
Az egyik fő bázis esik el
Mindez azt jelenti, hogy szombattól egyetlen SkyEurope-gép sem szállhat fel Bécsből. Holnap egyébként mintegy tucatnyi járatuknak kellett volna startolnia az osztrák fővárosból – azt egyelőre nem tudni, mi lesz a már jeggyel rendelkező utasokkal. A helyzet már csak azért is komoly, mivel a bécsi repülőtér a cég egyik fő bázisa.
Ronald Schranz, a légitársaság szóvivője szerint "mindent meg fognak tenni annak érdekében, hogy az utasokat terhelő következmények korlátok között maradjanak", konkrét terveket azonban nem közölt. A Der Standard szerint lehetséges, hogy alternatív földi kiszolgálót próbálnak keríteni a repülőtéren, vagy pedig az onnan egy órára lévő pozsonyi légikikötőbe viszik át az utasokat.
Sokatmondó tény, hogy a szóvivő szerdán az Ö1 osztrák rádióban még úgy nyilatkozott: a járatok biztonságban vannak, és februárig nyugodtan lehet jegyet foglalni rájuk."Garantáljuk, hogy a SkyEurope fizetni fog a bécsi repülőtérnek" – tette hozzá. Mint mostanra kiderült, a cég nem tudta betartani ígéretét.
Párizsban fogva tartanak egy SkyEurope-gépet
A SkyEurope-nak korábban más légikikötőkkel is meggyűlt a baja: június végén Bukarestben, Szófiában és Párizsban tartóztatták fel a gépeket rendezetlen adósságok miatt. A párizsi Orly repülőtér egyúttal lefoglalta a légitársaság egyik gépét – egy ottani bíróság döntése szerint addig nem is kell visszaadnia azt, amíg a SkyEurope ki nem egyenlíti vele szemben fennálló tartozásait.
Mint ismert, a szlovák légitársaság június végén jelentette be, hogy pénzügyi helyzete rendezése érdekében csődvédelmet kér, így mintegy 3 hónapos "türelmi időt" élvezhet.
A cég az elmúlt hónapokban kétségbeesetten próbált bevételhez jutni, például minden második jegyet ingyen kínál – még az adókat és illetékeket is a légitársaság fizeti. Ehhez minimum kettő, maximum nyolc jegyet kell foglalnia egy személynek bármely járatra.
Egykor még vezette a magyar piacot
A társaság korábban azt közölte, hogy ötmillió eurós áthidaló hitelt kap a brit Chain Box Technologytól, a Focus Equity B.V. pedig 16,5 millió eurós tőkeinjekciót helyezett kilátásba. A hollandiai bejegyzésű befektetési társaság azonban azt a feltételt szabta ehhez, hogy a reorganizáció sikeresen befejeződjön.
A SkyEurope a diszkont légitársaságok közül elsőként, 2003 novemberében - a későbbi nagy rivális Wizz Air előtt több mint fél évvel - jelent meg a magyar piacon. A két fapados rövid idő alatt vezető szereplővé nőtte ki magát Magyarországon, és messze megelőzte a piac többi szereplőjét.
Az "enyhén diszkont" Easyjet modelljét követő SkyEurope azonban végül nem bírta a versenyt az ultra low cost fapadosnak számító Ryanairt "utánzó" Wizz Airrel, és 2007 őszén kivonult a magyar piacról.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum