5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ahogy múlt heti összefoglalónkban jeleztük, a kereskedelmi tévék első ízben nem fognak nyári szünetet tartani, vagyis a legnépszerűbb saját gyártású programokat nem veszik le a műsorról a következő hónapokban. A foci-vb utolsó hete megmutatta, hogy az RTL Klub szempontjából miért különösen fontos ez.

Rájár a rúd az RTL Klubra, hiszen miközben a reklámadó legnagyobb fizetője a csatorna lesz, a nézettségi versenyben sem állnak túl jól. A klasszikusan főműsoridőnek tekintett 19-23 óra közötti időszakot a 18-49-es korosztályban még csak-csak nyerik. Ugyanakkor, ha a demográfiailag egyre indokoltabb 18-59-es korcsoportot, vagy a teljes napot (esetleg mindkét fenti szempontot) nézzük, akkor már korántsem ilyen egyértelmű a piacvezető vállalakozás neve. A 19-59-es korcsoportban a teljes napot tekintve ugyanis egyértelműen a TV2 dominál, sőt ha 4 óra helyett 24 órányi adatot hasonlítunk össze, akkor a kereskedelmi célcsoportban (18-49 évesek) is a TV2 felé billen a mérleg nyelve. A 19-23 óra közötti időszakban a 18-59 éveseket vizsgálva hajszálnyival az RTL Klub áll jobban, de ha az idei trendeket nézzük, könnyen itt is fordulat következhet be.

A két nagy kereskedelmi csatorna iránti érdeklődés pedig fokozatosan esik vissza, igaz ebben az is közrejátszik, hogy az RTL-csoporthoz tartozó kábeltévéket igyekeztek felfele húzni (pl. a Való Világ legutóbbi szériája - a valóságshow alatt - jelentősen növelte az RTL II nézőtáborát), de a TV2 leánycsatornájára, a Super TV2-re is több komolyabb költségvetéssel bíró program került, amelyek részben szintén a két legnagyobb piaci szereplő kárára szereztek nézőket.

A Nielsen Közönségmérés legfrissebb adatai alapján ugyan naponta átlagosan 4 óra 38 percet töltöttek a magyarok a képernyők előtt az április-júniusi időszakban, ami 10 perccel volt több, mint egy évvel ezelőtt. 2014 második negyedévében az országos kereskedelmi csatornák együttes közönségaránya a teljes népesség körében 27,1 százalék volt, 3,9 százalékponttal alacsonyabb, mint az előző év ugyanezen időszakában. Az általános szórakoztató csatornák részesedése 17,9 százalék, a közszolgálati csatornáké pedig 17,6 százalék volt, ami 0,7 illetve 3 százalékpontos növekedést jelent 2013 ugyanezen időszakához viszonyítva. A filmcsatornák közönségaránya 9,2 százalékon állt, 0,7 százalékponttal magasabban, mint 2013-ban. Hozzá kell tenni, hogy ugyan a hirdetők szempontjából legfontosabb, 18-49 éves korosztály is több időt tölt a tévék előtt, az átlaguk jócskán elmarad a teljes lakosságétól a 3 óra 53 perccel.

Mindenesetre a nézettségi verseny igen éles, és a nyári időszak ugyan a hirdetési piacon hagyományosan gyengébb, a két nagy csatorna már koránt sincs abba a kényelmes helyzetbe, amiben évekkel ezelőtt volt. A közelmúltban a népszerűbb sorozatok nyári ismétléseit is gyakran többen nézték, mint amennyit jelenleg az újabb epizódok tudnak hozni. Így – figyelembe véve az RTL Klub esetleges egyéb motivációit is - nem meglepő, hogy a műsorstruktúra nem változott lényegesen a nyári időszakban, és a Barátok közt is csak egy hét szünetet kapott.

Ez alatt a hét alatt azonban, míg a Berényi család szabadságon volt, a TV2 a kereskedelmi célcsoport főműsoridős közönségaránya (vagyis a fent említettek szerint egyetlen biztosabb előnyt jelentő) kategóriában is beérte az RTL Klubot. Bár az elmúlt évek tapasztalatai alapján egy-egy ismert arc elcsábítása nem forgatja ki a világot a négy sarkából, de erődemonstráció szempontjából mindenképpen érdekes volt ebből az aspektusból a múlt hét vezető bulvárhíre. Ördög Nóra, számos nagy RTL-es produkció arca ugyanis a konkurenciánál folytatja ősztől, mindez persze nem garancia arra, hogy a műsorvezető népszerűség továbbra is töretlen lesz, és esetleg új nézőket tud a TV2 iránt lojálissá tenni, de a vetélytárs számára mindenképpen fejfájást okozhatnak ezzel.

Mindez persze a közeljövő zenéje, hiszen a múlt hetet még a foci-vb eseményei határozták meg. A két elődöntő, a bronzmeccs és a döntő volt ugyanis a múlt hét négy legnézettebb műsora, mind a kereskedelmi célcsoportban, mind a teljes lakosságot tekintve. Utána viszont meglehetősen változékony volt a rangsor, hiszen az RTL Klub legnépszerűbb műsora, az Éjjel-nappal Budapest az élmezőnyben volt folyamatosan, de jól teljesített a TV2 bulvárarcokat felvonultató showja, az Édes élet is.


A 28. heti rangsor így rendkívül szoros volt a főműsoridőt tekintve. A 19-23 óra közötti időszakban a kereskedelmi célcsoportot vizsgálva azt láthattuk, hogy a három dobogós csatorna egy százalékponton belül végzett. A Nielsen adatai szerint az RTL Klubot átlagosan a tévé előtt ülők 15,5 százaléka, a TV2-t a 15,3 százaléka, míg az M1-et a 14,6 százaléka követte. Tőlük jócskán lemaradva, de a szokásos teljesítményét hozva zárt a Cool (5,9% SHR), majd a F+ (4,7% SHR) és a Viasat3 következett (3,5% SHR).

Ha a főműsoridőt lefele nyitjuk (18-23 óra között), a célcsoportot pedig bővítjük (18-59-es korosztály), akkor a múlt héten már a TV2 örülhetett, hiszen ebben a kategóriában 16,6 százalékos közönségarányt értek el, ami a piacon a legmagasabb volt. Őket az RTL Klub követte 16 százalékkal, míg ezen ismérvek alapján az M1 már csak 13,5 százalékos közönségaránnyal büszkélkedhetett.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!