Rájár a rúd az RTL Klubra, hiszen miközben a reklámadó legnagyobb fizetője a csatorna lesz, a nézettségi versenyben sem állnak túl jól. A klasszikusan főműsoridőnek tekintett 19-23 óra közötti időszakot a 18-49-es korosztályban még csak-csak nyerik. Ugyanakkor, ha a demográfiailag egyre indokoltabb 18-59-es korcsoportot, vagy a teljes napot (esetleg mindkét fenti szempontot) nézzük, akkor már korántsem ilyen egyértelmű a piacvezető vállalakozás neve. A 19-59-es korcsoportban a teljes napot tekintve ugyanis egyértelműen a TV2 dominál, sőt ha 4 óra helyett 24 órányi adatot hasonlítunk össze, akkor a kereskedelmi célcsoportban (18-49 évesek) is a TV2 felé billen a mérleg nyelve. A 19-23 óra közötti időszakban a 18-59 éveseket vizsgálva hajszálnyival az RTL Klub áll jobban, de ha az idei trendeket nézzük, könnyen itt is fordulat következhet be.
A két nagy kereskedelmi csatorna iránti érdeklődés pedig fokozatosan esik vissza, igaz ebben az is közrejátszik, hogy az RTL-csoporthoz tartozó kábeltévéket igyekeztek felfele húzni (pl. a Való Világ legutóbbi szériája - a valóságshow alatt - jelentősen növelte az RTL II nézőtáborát), de a TV2 leánycsatornájára, a Super TV2-re is több komolyabb költségvetéssel bíró program került, amelyek részben szintén a két legnagyobb piaci szereplő kárára szereztek nézőket.
A Nielsen Közönségmérés legfrissebb adatai alapján ugyan naponta átlagosan 4 óra 38 percet töltöttek a magyarok a képernyők előtt az április-júniusi időszakban, ami 10 perccel volt több, mint egy évvel ezelőtt. 2014 második negyedévében az országos kereskedelmi csatornák együttes közönségaránya a teljes népesség körében 27,1 százalék volt, 3,9 százalékponttal alacsonyabb, mint az előző év ugyanezen időszakában. Az általános szórakoztató csatornák részesedése 17,9 százalék, a közszolgálati csatornáké pedig 17,6 százalék volt, ami 0,7 illetve 3 százalékpontos növekedést jelent 2013 ugyanezen időszakához viszonyítva. A filmcsatornák közönségaránya 9,2 százalékon állt, 0,7 százalékponttal magasabban, mint 2013-ban. Hozzá kell tenni, hogy ugyan a hirdetők szempontjából legfontosabb, 18-49 éves korosztály is több időt tölt a tévék előtt, az átlaguk jócskán elmarad a teljes lakosságétól a 3 óra 53 perccel.
Mindenesetre a nézettségi verseny igen éles, és a nyári időszak ugyan a hirdetési piacon hagyományosan gyengébb, a két nagy csatorna már koránt sincs abba a kényelmes helyzetbe, amiben évekkel ezelőtt volt. A közelmúltban a népszerűbb sorozatok nyári ismétléseit is gyakran többen nézték, mint amennyit jelenleg az újabb epizódok tudnak hozni. Így – figyelembe véve az RTL Klub esetleges egyéb motivációit is - nem meglepő, hogy a műsorstruktúra nem változott lényegesen a nyári időszakban, és a Barátok közt is csak egy hét szünetet kapott.
Ez alatt a hét alatt azonban, míg a Berényi család szabadságon volt, a TV2 a kereskedelmi célcsoport főműsoridős közönségaránya (vagyis a fent említettek szerint egyetlen biztosabb előnyt jelentő) kategóriában is beérte az RTL Klubot. Bár az elmúlt évek tapasztalatai alapján egy-egy ismert arc elcsábítása nem forgatja ki a világot a négy sarkából, de erődemonstráció szempontjából mindenképpen érdekes volt ebből az aspektusból a múlt hét vezető bulvárhíre. Ördög Nóra, számos nagy RTL-es produkció arca ugyanis a konkurenciánál folytatja ősztől, mindez persze nem garancia arra, hogy a műsorvezető népszerűség továbbra is töretlen lesz, és esetleg új nézőket tud a TV2 iránt lojálissá tenni, de a vetélytárs számára mindenképpen fejfájást okozhatnak ezzel.
Mindez persze a közeljövő zenéje, hiszen a múlt hetet még a foci-vb eseményei határozták meg. A két elődöntő, a bronzmeccs és a döntő volt ugyanis a múlt hét négy legnézettebb műsora, mind a kereskedelmi célcsoportban, mind a teljes lakosságot tekintve. Utána viszont meglehetősen változékony volt a rangsor, hiszen az RTL Klub legnépszerűbb műsora, az Éjjel-nappal Budapest az élmezőnyben volt folyamatosan, de jól teljesített a TV2 bulvárarcokat felvonultató showja, az Édes élet is.
A 28. heti rangsor így rendkívül szoros volt a főműsoridőt tekintve. A 19-23 óra közötti időszakban a kereskedelmi célcsoportot vizsgálva azt láthattuk, hogy a három dobogós csatorna egy százalékponton belül végzett. A Nielsen adatai szerint az RTL Klubot átlagosan a tévé előtt ülők 15,5 százaléka, a TV2-t a 15,3 százaléka, míg az M1-et a 14,6 százaléka követte. Tőlük jócskán lemaradva, de a szokásos teljesítményét hozva zárt a Cool (5,9% SHR), majd a F+ (4,7% SHR) és a Viasat3 következett (3,5% SHR).
Ha a főműsoridőt lefele nyitjuk (18-23 óra között), a célcsoportot pedig bővítjük (18-59-es korosztály), akkor a múlt héten már a TV2 örülhetett, hiszen ebben a kategóriában 16,6 százalékos közönségarányt értek el, ami a piacon a legmagasabb volt. Őket az RTL Klub követte 16 százalékkal, míg ezen ismérvek alapján az M1 már csak 13,5 százalékos közönségaránnyal büszkélkedhetett.
mfor.hu