
"Annak érdekében, hogy a cég az első számú légitársaság maradjon a piacon, meg kell újulnunk" - közölte keddi budapesti sajtótájékoztatóján Anna Chmelikova, a BA Magyarországért, Csehországért és Szlovákiáért felelős kereskedelmi igazgatója.
Londoni csatározásokA verseny nagyságát érzékeltetve elmondta: Európában jelenleg több mint száz légitársaság keresi az utasok kegyeit, közülük mintegy 60 tartozik a diszkont szegmenshez. A Budapest-London szakaszon például idén nyáron 4 cég (BA, Easyjet, Malév, Wizz Air) közlekedtet gépeket, ami heti 74 járatot jelent. (A végsőkig kiélezett harcot jelzi, hogy a SkyEurope év elején jelentette be, hogy a - járatok veszteségessége miatt - júniustól kivonul erről a szakaszról.)
A BA felmérése szerint az utasok három tényező alapján - ár, az utazási időpont változtathatósága, illetve az ár-érték arány - választanak maguknak légitársaságot. Kilencből négy ember például abban az esetben utazna ismét Londonba, ha valóban kedvező árú és rugalmas ajánlatot kapna.
Egyirányú jegyek a retúrár feléértA fenti tényezők láttán a BA úgy döntött, hogy - a hagyományos légitársaságok közül elsőként - április 20-tól Európán belül egyirányú tarifán alapuló jegyárakat vezet be, azaz az egy útra szóló viteldíj a legkedvezőbb retúrár 50 százaléka lesz. Ezzel párhuzamosan Anglián belül, illetve 65 európai célállomáson csökkentette legolcsóbb jegyeinek árát.
Számokban kifejezve mindez azt jelenti: Budapest-London viszonylatban a legkedvezőbb retúrjegy ára - illetékek nélkül - 31 százalékkal 20 ezer forintra csökken, egyirányba pedig 10 ezer forint lesz a legalacsonyabb tarifa. (Ez már nagyon közelít a diszkont-cégek áraihoz.) Chmelikova azt nem közölte, mennyi jegyet bocsátanak ilyen árszínvonalon forgalomba.

Annyit viszont elárult: a kínált helyek száma nem csökken a tarifával párhuzamosan, illetve nem egyedi akcióról, hanem egész évre szóló stratégiáról van szó. Újságírói kérdésre válaszolva kifejtette: további árcsökkentést nem terveznek. Hozzátette: nem tekintik egyenrangúnak a fapadosokat, legalábbis abból a szempontból, hogy a BA - azokkal ellentétben - teljes körű szolgáltatást kínál.
Mint ismert, a közelmúltban több hagyományos légitársaság is jelentősen csökkentette árait a fokozott verseny miatt. A Malév időről időre újabb akciókkal rukkol elő, de folyamatos árcsökkentő lépések figyelhetők meg
a Lufthansánál is.A BA itthon is egyre inkább erősít az online értékesítés területén. (A low cost társaságoknál az már kezdetek óta alapvető - sok esetben szinte kizárólagos - gyakorlat.) Ennek köszönhetően a brit cégnél - a teljes magyarországi eladásokon belül - utóbbi aránya 2 százalékkal 8 százalékra bővült a 2005-2006-os üzleti évben. Ezzel párhuzamosan egy év alatt - 110 százalékos emelkedést produkálva - 6 százalékra nőtt azon magyar utasok száma, akik igénybe veszik az online check-in szolgáltatást (azaz közvetlenül otthonról vagy munkahelyéről jelentkeznek be a járatokra).
Wéber BalázsMenedzsment Fórum