2p

Itt az évvége, eljött a jóslások ideje. Idén azonban a nagy piackutatók is nehezebb rukkolnak ki a számokkal. Sokan vannak ugyanis, akik a nagy számok gerjesztette túlzott várakozásokat okolják egyes internetes cégek nehézségeiért.

Itt az évvége, eljött a jóslások ideje. Idén azonban a nagy piackutatók is nehezebb rukkolnak ki a számokkal. Sokan vannak ugyanis, akik a nagy számok gerjesztette túlzott várakozásokat okolják egyes internetes cégek nehézségeiért.

Az elmúlt években a Jupiter Research, az IDC, a Forrester, az AMR Research és a többi nagy piackutató szinte egymásra licitálva jelentette meg jóslatait arról, mekkora lesz az e-kereskedelem forgalma néhány év múlva. Most, mikor az e-business a csodák világából visszakerült a Földre jogosan vetődik fel a kérdés, mennyire voltak megalapozottak ezek a jóslatok?

Kétségtelen, hogy a piacelemzők, tanácsadók rendkívül kiélezett versenyében nagy a csábítás a számadatok "felfújására". Látványos, nagy számokkal ugyanis lényegesen könnyebb bekerülni a vezető hírek közé. A megkérdezett tanácsadók óvakodnak azonban attól, hogy bármelyik versenytársukat ilyen manipulációval gyanúsítsák meg.

A prognózisok közti jelentős eltérések azonban nem annyira a szándékos manipulációknak, mint inkább az alkalmazott módszerek közti eltéréseknek köszönhetők. A konzervatívabb ActivMedia Research előrejelzéseinél nem számítja be az EDI kapcsolaton keresztüli üzleteket, míg a liberálisabb Boston Consulting Group beszámítja azokat. Még ennél is tágabban értelmezi az e-business fogalmát a Forrester, mely a telefonon, vagy faxon kezdeményezett, de végül internetes csatornába torkolló tranzakciókat is figyelembe veszi.

A tanácsadók érthetően védik a mundér becsületét. Első alkalommal fordul elő, hogy a technológiai elemzők a hagyományos gazdaság területére tévedtek. Eddig egy - egy iparágon belüli eladásokat kellett felbecsülniük, most pedig a technológiának a világgazdaságra gyakorolt szerepét kellene megjósolniuk. Mindehhez most nem állnak rendelkezésre történeti adatok, hiszen az e-biznisznek valójában nincs története.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!