Itt az évvége, eljött a jóslások ideje. Idén azonban a nagy piackutatók is nehezebb rukkolnak ki a számokkal. Sokan vannak ugyanis, akik a nagy számok gerjesztette túlzott várakozásokat okolják egyes internetes cégek nehézségeiért.
Az elmúlt években a Jupiter Research, az IDC, a Forrester, az AMR Research és a többi nagy piackutató szinte egymásra licitálva jelentette meg jóslatait arról, mekkora lesz az e-kereskedelem forgalma néhány év múlva. Most, mikor az e-business a csodák világából visszakerült a Földre jogosan vetődik fel a kérdés, mennyire voltak megalapozottak ezek a jóslatok?
Kétségtelen, hogy a piacelemzők, tanácsadók rendkívül kiélezett versenyében nagy a csábítás a számadatok "felfújására". Látványos, nagy számokkal ugyanis lényegesen könnyebb bekerülni a vezető hírek közé. A megkérdezett tanácsadók óvakodnak azonban attól, hogy bármelyik versenytársukat ilyen manipulációval gyanúsítsák meg.
A prognózisok közti jelentős eltérések azonban nem annyira a szándékos manipulációknak, mint inkább az alkalmazott módszerek közti eltéréseknek köszönhetők. A konzervatívabb ActivMedia Research előrejelzéseinél nem számítja be az EDI kapcsolaton keresztüli üzleteket, míg a liberálisabb Boston Consulting Group beszámítja azokat. Még ennél is tágabban értelmezi az e-business fogalmát a Forrester, mely a telefonon, vagy faxon kezdeményezett, de végül internetes csatornába torkolló tranzakciókat is figyelembe veszi.
A tanácsadók érthetően védik a mundér becsületét. Első alkalommal fordul elő, hogy a technológiai elemzők a hagyományos gazdaság területére tévedtek. Eddig egy - egy iparágon belüli eladásokat kellett felbecsülniük, most pedig a technológiának a világgazdaságra gyakorolt szerepét kellene megjósolniuk. Mindehhez most nem állnak rendelkezésre történeti adatok, hiszen az e-biznisznek valójában nincs története.
Felfújt számok?
Itt az évvége, eljött a jóslások ideje. Idén azonban a nagy piackutatók is nehezebb rukkolnak ki a számokkal. Sokan vannak ugyanis, akik a nagy számok gerjesztette túlzott várakozásokat okolják egyes internetes cégek nehézségeiért.