A gázpalackok már a gyárban vannak. Minden készen áll a robbantáshoz - közölte Guy Eyermann, a Chatellerault-ban működő New Fabris alkatrészgyártó cég CGT-hez tartozó szakszervezetének képviselője. Hozzátette: ha július 31-ig nem születik megegyezés a 366 alkalmazott végkielégítésről, felrobbantják a két éve bezárásra ítélt telephelyet. Nem hagyjuk, hogy a Peugeot és a Renault kivárjon augusztusig vagy szeptemberig, és elhordja az üzemben még raktáron lévő alkatrészeket és gépeket. Ha nekünk nem jut semmi, nekik sem marad semmi - ígérte a szakszervezeti vezető.
Az autógyártók a New Fabrisnál felhalmozott készlet értékét 2 millió euróra becsülik, és az üzemben van még a Renault egy teljesen új, megközelítőleg szintén 2 millió eurós értékű gyártósora is.
A France 2 közszolgálati televízió beszámolója szerint a New Fabris dolgozói, jelezve szándékuk komolyságát, a csődeljárás után a bezárásról június 16-án kimondott bírói ítélet óta gyárukat elfoglalták: a munkaeszközök egy részét az udvaron elégették, az üzemmel szembeni mezőn 366 keresztet állítottak fel, azokra saját nevüket írták fel, a jelképes sírok elé pedig leterítették munkaruháikat.
A termékei 90 százalékát a Renault-nak és a PSA Peugeot-nak értékesítő New Fabris dolgozói azért követelnek 30 ezer eurós végkielégítést a megrendelőktől, mert tudomásuk szerint a két nagy autógyártó a közelmúltban ennyit fizetett ki egy másik volt beszállítója, a Rencast kétszáz elbocsátott alkalmazottjának. A New Fabris dolgozóit július 20-án fogadják a munkaügyi minisztériumban.
Azt kérjük a minisztériumtól, hogy gyakoroljon nyomást a PSA-ra és a Renault-ra, amelyek állami támogatást kaptak - hangoztatta Eyermann.
A francia kormány közben az autóértékesítés támogatásának megszüntetésére készül. A roncsprémium nem tarthat örökké, a kormány azt fokozatosan megszünteti - jelentette be Christian Estrosi ipari miniszter a Les Échos című gazdasági lapban hétfőn megjelent nyilatkozatában.
Az autópiac összeomlásának megelőzésére tavaly decemberben bevezetetett rendelet értelmében a franciák 1000 eurós kedvezményt kapnak minden új vásárlású gépkocsira, ha az autó széndioxid-kibocsátása nem haladja meg a 160 grammot kilométerenként. A roncsprémium 2009 végéig van érvényben. Franciaország mellett 12 uniós ország vezetett be roncsprémiumot.
Carlos Ghosn, a Renault-Nissan elnök-vezérigazgatója pénteken arra hívta fel a figyelmet, hogy a roncsprémium hirtelen megszűnése miatt a 2010-es év legalább olyan nehéz lesz az autógyártóknak, mint az idei, és visszaesést is előidézhet.