A beruházásra a Ferencváros-Vecsés vonalszakasz uniós források segítségével megvalósuló korszerűsítésének keretében került sor. A Colas Dunántúl Zrt. konzorciuma által elvégzett pályarekonstrukciós munkálatok összesen 5,3 milliárd forintot (21,3 millió eurót) emésztettek fel.
300 forintért Ferihegyre
A fejlesztésnek köszönhetően hétfőtől az egyes terminálon is megállnak majd a Nyugati pályaudvar-Cegléd-Szolnok vonalon közlekedő személyvonatok. A teljes árú jegy 300 forintba kerül, amit a MÁV egyes terminálon létesített pénztárában is meg lehet vásárolni. (Az új viszonylat egyébként a Budapest Egyesített Bérlettel is igénybe vehető.) Ősztől emellett az InterCityk is érintik majd Ferihegyet, ezekre azonban már pótjegyet is kell váltani.
Jelenleg a Nyugati pályaudvarról munkanapokon 51, hétvégén 38 vonat közlekedik ezen a vonalon, Ferihegy megállóból pedig munkanapokon 59, hétvégén pedig 44-45 járattal lehet eljutni a belvárosba - mintegy húsz-harminc perc alatt. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy munkanaponként napközben húsz, hétvégén pedig harminc percenként állnak majd meg vonatok Ferihegy 1-nél.
Jöhetnek az emeletes vonatok
Lapunk azon kérdésére, miszerint miért nem lehetett a ferihegyi szakaszon teljesen új vonatokat bevetni, a vezérigazgató annyit válaszolt: ez korábban komolyan nem merült fel. Hozzátette azonban: a MÁV tervezi emeletes vonatok beszerzését is (erre néhány évet még biztosan várni kell), amiket már minden bizonnyal ezen a szakaszon fognak forgalomba állítani.
Mosóczi szerint egyébként három éven belül mind a tizenegy elővárosi szakaszon új vagy felújított vonatok járnak majd. A budapesti elővárosi forgalomban a MÁV jelenleg 140 ezer utast szállít naponta a belváros irányába. A legforgalmasabb szakasz éppen a Ferihegyet is érintő Budapest-Cegléd-Szolnok vonal.
Gyorsvasút: csak összefogással
A miniszter hozzátette: az egyes és a kettes terminált is összekötő gyorsvasút projektje hatalmas összegeket emésztene fel. Emiatt annak finanszírozásába nem csak az államnak és az önkormányzatnak, hanem a Budapest Airportnak és a légitársaságoknak is be kellene majd szállniuk, érvelt ezzel egybehangzóan Demszky Gábor. Budapest főpolgármestere a jövőbeni fejlesztés lehetőségei között mind a gyorsvasutat, mind a metró meghosszabbítását megemlítette. Azt egyébként Demszky is elismerte, hogy a mostani változás csak "egy nagyon kis lépés", de azt legalább "jó irányba tettük meg".
Mindezzel párhuzamosan folytatódik Ferihegy fejlesztése is. Reinhard Kalenda, a júniusban a német Hochtief vezette konzorcium birtokába került Budapest Airport Zrt. új vezérigazgatója szerint a 2A és 2B terminált egybenyitják majd, és új kereskedelmi területet alakítanak ki ezen a terminálon. Ferihegy 2 megújulása várhatóan 2009-ig fejeződik majd be, emellett elkezdődik az Airport City névre hallgató üzleti-kereskedelmi központ kialakítása is.
Ami az egyes terminált illeti, a mostani műemléképület három év múlva már csak az induló utasokat fogja kiszolgálni. Az érkező utasok számára 2010-ig egy új épületet húznak majd fel.
W. B.
Menedzsment Fórum
Kapcsolódó anyagok:
Júliustól áll meg a vonat Ferihegyen
Indul a szkander Ferihegyen
Plázává fejlesztik Ferihegyet a németek
Ismét a fapadosoké lehet a nyár Ferihegyen
Készül a ferihegyi gyorsvasút terve