6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ferihegyet sem kerüli el a légiiparba is begyűrűző pénzügyi válság: a Ryanair csaknem az összes budapesti járatának üzemeltetését felfüggesztette, a Malév csökkentette járatai számát a téli menetrendben, a Lufthansa pedig utasszámot tekintve visszaesést vár az utolsó két hónapban. A német légitársaság szerint 2009 nehéz év lesz a magyar piacon, ennek ellenére a cég tavasszal új járatot indít Budapestről, s ennek köszönhetően – a Wizz Airhez hasonlóan - jövőre már ferihegyi utasszámának növekedését prognosztizálja. Mfor.hu tudósítás.

Stagnálást vár az idei évre a Lufthansa-vezér

"Mintegy két százalékkal több utast szállítottunk budapesti járatainkon az elmúlt 12 hónapban októberig bezárólag az előző év azonos időszakához képest. Az utolsó két hónap azonban gyengébb lesz majd 2007 végénél, így az idei évben összességében 640 ezer utast várunk a magyar fővárosban, ami stagnálást jelent tavalyhoz képest" – mondta el az mfor.hu kérdésére egy keddi sajtóbeszélgetésen Tamur Goudarzi-Pour.

Indul a Budapest-Milánó járat

A Lufthansa Közép-Európáért felelős vezetője hozzátette: 2009 nehéz év lesz a magyar légiközlekedési piacon, ahol ennek ellenére saját számaikat tekintve bővülést vár. Ennek oka főként az, hogy a cég 2009. februárban Ferihegyről is beindítja első nem németországi járatát, a Milánó-Budapest útvonalat, aminek köszönhetően a heti járatszám Ferihegyen a jelenlegi 110-ről 116-ra növekszik majd. Ennek következtében a budapesti forgalom is bővülni fog, közelebbi becsléseket azonban a vezető nem kívánt közölni.

Hozzátette: a Lufthansa a 2009-es nyári menetrendben globálisan nem növeli kapacitásait idén nyárhoz képest – ezzel együtt reméli, hogy a jobb kihasználtság révén az utasszám mégis növekedni fog. A legutóbbi adatok mindenesetre nem túl biztatóak, hiszen a gépek kihasználtsága a 2007 októberi 81,3 százalékról idén októberre 78,8 százalékra csökkent. A válság begyűrűzését a légiiparba jelzi az is, hogy Európa másik vezető légitársasága, a British Airways egy százalékkal visszafogja kapacitásait a jövő nyári szezonban.

Apad a nyereség


A romló iparági környezet ellenére a német légitársaság globálisan idén még képes enyhe növekedésre: az idei téli menetrendben az úticélok száma három százalékkal 194-re, a járatszám pedig 0,9 százalékkal 13 272-re nőtt egy évvel ezelőtthöz képest.

A pénzügyi mutatók viszont már negatív tendenciát tükröznek: a konszern az év első kilenc hónapjában összességében 984 millió eurós operatív eredményt ért el, ami 101 millió euróval kevesebb, mint az előző év hasonló időszakában. A nyereség 551 millió euróra apadt az előző évi 1,6 milliárd euróról, 2008 egészére nézve pedig 1,1 milliárd eurós operatív eredményt vár a menedzsment. 

Malév: csökkenő járatszám

Ami a hazai piac többi meghatározó szereplőjét illeti, a legnehezebb helyzetben valószínűleg a Malév van. A Borisz Abramovics orosz üzletember érdekeltségébe tartozó AirBridge Zrt. által 2007 tavaszán privatizált légitársaság csődközeli helyzetéről időről időre reppennek fel hírek. Nyáron például a The Times brit napilapban megjelent "halállistán" tűnt fel a légitársaság neve, az elmúlt hetekben pedig több magyar újság is megszellőztette, hogy a cég öt-tízmilliárd forinttal tartozik a Budapest Airportnak (BA), amelynek leányvállalata, a RÜK Kft. naponta már csak kétszáz tonna kerozint ad a légitársaság gépeinek. Az efelett szükséges mennyiséget külföldi repülőtereken szerzi be a Malév.

A légitársaság menedzsmentje eddig cáfolta a csődközeli helyzetről szóló híreket – utalva arra, hogy a nyáron meghirdetett racionalizálási programtól 5,7 milliárd forint megtakarítást remél. Ennek nyomán - a vezetés reményei szerint - a tavalyi rekordszintű, 14,7 milliárd forint üzemi szintű veszteség csökkenni fog – ám valószínűleg még így is sokmilliárdos mínusszal zárja a társaság az idei évet.   

A megszorítások részeként mintegy háromszáz dolgozótól – elsősorban pilótáktól és légikísérőktől – már biztosan megválik a cég, emellett gépeket vont ki a forgalomból és felülvizsgálta járathálózatát. Ennek következtében a heti járatszám az idei téli menetrendben öt százalékkal, 465-ről 441-re csökkent 2007 teléhez képest, a közvetlenül elérhető városok száma pedig 51-ről 47-re esett vissza.

Ennél lényegesen drasztikusabb lépésre szánta el magát a Ryanair, amely még júliusban jelentette be, hogy az elszabadult olajárak és az általa magasnak tartott repülőtéri díjak miatt idén november 4. és december 19. között nem kíván járatokat közlekedtetni Ferihegyre, és ezen időszak alatt hat másik európai városban is szünetelteti működését. (A cég végül minimálisan engedett eredeti elképzeléséből, s a hét budapesti útvonalból egyet végül megtartott: Dublin és a magyar főváros között a kényszerszünet idején, azaz jelenleg is naponta repülnek a gépei - a szerk.)  

A baj nagyságát jelzi, hogy a legnagyobb európai fapados nyeresége 77 százalékkal esett a szeptemberben záródott pénzügyi első félévben a tavalyi év azonos időszakához képest.

A Wizz beleerősít Ferihegyen

A jelek szerint legjobban a szintén fapados Wizz Air tartja magát. Az utasszámot tekintve immár a legnagyobb ferihegyi szereplőnek számító társaság az idei évhez viszonyítva mintegy harminc százalékkal bővíti kapacitásait Ferihegyen 2009 tavaszától, ami a korábbi évekhez képest lényegesen erősebb terjeszkedési ütemet jelez. A cég a növekedés jegyében jövő áprilisban újabb repülőgépet költöztet a budapesti bázisra - a már jelenleg is itt állomásozó két A320-as mellé, emellett ötven fővel növeli magyarországi foglalkoztatottainak létszámát.

A pénzügyi válsággal és annak légiipart érintő hatásaival kapcsolatban Váradi József vezérigazgató korábban annyit közölt, hogy a Wizz Air pénzügyi helyzete stabil, idén üzemi szinten nyereséget várnak.

Ezzel együtt Ferihegy utasforgalma összességében jobb esetben stagnálni, de inkább csökkenni fog idén, ahogy azt ősszel Dimitrios Gatsonis, a BA vezérigazgató-helyettese is elismerte. Igaz, az utasok más európai repülőtereken is fogynak: nemrég például Európa harmadik legnagyobb légikikötője, a frankfurti Fraport jelentette be, hogy - 2003 óta először – visszaesést vár az idei évben.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!