3p

Fiatalítási hullámot indított az autóipari formatervezésben a Mercedes-Benz, a német vállalatnál az ágazatban elsőként neveztek ki 40 év alatti szakembert a dizájn csoport élére - mondta az MTI-nek az új vezető, Gorden Wagener, akit címzetes egyetemi tanárrá avattak a budapesti Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen (MOME).

Gorden Wagener 1997 óta dolgozik a német konszernnél, és alig tíz év alatt a szakma csúcsára érkezett: 2008-ban, 39 évesen a Mercedes modelljeit tervező több mint 500 fős részleg élére került. Azóta a BMW-től a Renault-ig számos gyártónál történt generációváltás. "Valóságos hullámot indított el a kinevezésem" - mondta a szakember. "De még mindig én vagyok a legfiatalabb vezető formatervező az autóiparban" - tette hozzá.

A Wagener irányítása alatt készült első Mercedesek között van az E-osztály új generációja, amely a szaksajtó értékelése szerint igen bátor váltást testesít meg az elődhöz képest: lágy vonalak helyett határozott formák jellemzik a modellcsaládot, így például a négy első fényszóró és a faron lévő világítótestek is szögletesek, szemben az előző generáció kerek lámpáival.

Az autógyártásban is elterjedt retro divat, a BMW-nél fejlesztett új Mini, illetve a Fiat 500-as új kiadásának sikere kapcsán Wagener elmondta: a Mercedes nem a múltidézésre törekszik. Az egyszerű utánzás helyett újraértelmezik az 1881-ben alapított társaság hagyományait és továbbfejlesztik a maradandónak bizonyult elemeket, a divatos retro stílus jegyében született modellre tehát nem érdemes számítani a Mercedestől - mondta az MTI-nek a társaság vezető formatervezője.

"Mercedest vásárolni egy kicsit olyan, mint házasodni: egy egész életre szóló választás jelent" - Hangoztatta. A szakember ezért nem piackutatási adatok alapján tervezi meg a következő modellt. "Az emberek meg tudják mondani, hogy mi tetszik nekik ma, de azt nemigen tudják, hogy mi teszik nekik majd 6 vagy 7 év múlva. Éppen ez a mi feladatunk, alakítani, formálni a jövő ízlését".

Egy másik jellemző trend, a környezetkímélő gépkocsik népszerűségének növekedése kapcsán a fődizájner elmondta: a hatékonyság, a teljesítmény, vagyis a technika mellett a szépség, az esztétika a leginkább meghatározó tényező az autógyártásban. A környezetbarát technológia fejlődésével párhuzamosan így átalakul az autók formavilága. Wagener a természetből származó elemek elterjedésére számít, amelyek révén az autó tulajdonosa megmutathatja a világnak, hogy felelősséget érez a környezet iránt, mint ahogy a családi házak tetejére, jól látható helyre szerelt napelemeknek is részben az a funkciójuk, hogy kifejezzék a ház lakóinak környezetbarát beállítottságát.

A MOME és a Mercedes-Benz formatervező csoportja idén már hatodik éve működik együtt. A közös munka eredményeinek elismeréseképpen Wagenert kedden címzetes egyetemi tanárrá avatták, és a szakember 2010-től részt vesz a MOME új, jármű-formatervezői szakirányának programjában. A mesterszintű képzésbe Gorden Wagener szerint bátran bekapcsolódhatnak női tervezők is, hiszen a járműdizájn ma már korántsem "férfi szakma", amit jól jelez, hogy a német konszernnél tíz formatervező közül legalább egy nő, és a jelenleg 12 százalék körüli arányukat a tervek szerint tovább emelik.

MTI/Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!