A fiatalkori dohányzás megelőzése érdekében a Magyar Dohányipari Szövetség (MDSZ) folytatja 2003-ban megkezdett programját. Az idén a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium az Oktatási Minisztérium a Gyermek-, Ifjúsági és Sportminisztérium, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, a Magyar Reklámszövetség és a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége is támogatja az országos kereskedői programot.
A Felelősségteljes kereskedő néven ismertté vált akció sorozat újabb szakasza 2004. október 4-én kezdődik. A program keretében idén már ötezerrel több, 25 000 kereskedelmi egység dolgozóit segítik információs anyagokkal és tréningekkel a törvény betartásában. Az 1999-ben elfogadott XLII. számú törvény tiltja, hogy 18 éven aluliaknak dohányárut adjanak el. A vásárló korát illetően felmerülő kétely esetén az eladó kérheti az életkor igazolását. Erre a célra csak állami hatóság által kiállított igazolvány használható (pl. személyi igazolvány, útlevél). Ha a vásárló a kereskedő kérésére sem igazolja életkorát, az eladónak meg kell tagadnia a kiszolgálást.
A programmal azt szeretnék elérni, hogy a kereskedők a törvényben előírt kötelezettségüket betartsák, és ne adjanak el cigarettát fiatalkorúaknak. A "Felelősségteljes kereskedő" program az ország egész területére kiterjed. Az 1999-ben kezdett akciók után a 2003-ban újraindított mozgalom eredményei fokozatosan mutatkoztak. A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség vizsgálati adatai szerint 2003-ban a kereskedelemben dolgozók 60 százaléka ismerte csupán törvényi kötelezettségeit, míg 2004 tavaszán több mint 90 százalékuk járt el jogszerűen, amikor - betartva az életkori szabályozást - nem adtak el dohány árut gyerekeknek.
(Menedzsment Fórum)
Kapcsolódó anyagok
Az üzletek homlokzatán sem lehet dohányreklám
Teljes dohányzási tilalom az EU-ban?
Fiatalkori dohányzásellenes reklámkampány indul
A fiatalkori dohányzás megelőzése érdekében a Magyar Dohányipari Szövetség (MDSZ) folytatja a 2003-ban megkezdett programját.