Szombat óta összesen nyolc busszal szállítja a SkyEurope az osztrák fővárosból a pozsonyi repülőtérre azon utasait, akik eredetileg bécsi indulású járataikra vettek jegyet. A kényszermegoldás egyelőre eredményesnek bizonyul abban a tekintetben, hogy a cég eddig minden utasát képes volt célállomására elfuvarozni – igaz, a "buszozás" miatt az útidő mintegy másfél órával megnőtt.
Még bírják az utasok
"Az utasok nagyon lojálisak, ez a társaság egyik nagy erőssége" – kommentálta az APA-nak a kialakult helyzetet Ronald Schranz, a társaság szóvivője. Szerinte a károk nagyságát eddig sikerült keretek között tartani.
A szlovák fapados légitársaság azért kényszerült bécsi járatait áthelyezni a pozsonyi repülőtérre, mert Bécs-Schwechat szombat nulla óra óta nem hajlandó kiszolgálni gépeit. A légikikötő azzal indokolta döntését, hogy a fapados péntek délután három óráig sem egyenlítette ki tartozásait. Sajtóinformációk szerint a légitársaság mintegy 3-4 millió euróval tartozik a reptérnek.
A légikikötő vezetése szerint egyelőre nem várható, hogy a céget visszafogadják, a tárgyalások ugyanis megszakadtak. A társaság szóvivője annyit közölt, hogy próbálnak ismét tárgyalóasztalhoz ülni a reptér képviselőivel. Közlése szerint az adósság egy nagy részét már sikerült összeszedni, és mindent megtesznek a további források előteremtéséért is.
Júliusi fizetés - augusztus végén
A társaság készpénzhiányát jelzi az is, hogy egyelőre nem tudja kifizetni dolgozói júliusi bérét. A mostani ígéretek szerint a cég csak két hét múlva tud utalni – akkor is csak illetményük egy részét kapják majd meg a munkavállalók. A menedzsment egyébként állítólag már hónapok óta ingyen dolgozik.
A társaság korábban azt közölte, hogy ötmillió eurós áthidaló hitelt kap a brit Chain Box Technologytól. Ronald Schranz a Die Presse kérdésére úgy nyilatkozott, hogy ez a pénz már rendelkezésükre áll, azonban ezt nem a bécsi reptérrel szemben fennálló adósságok rendezésére kívánják felhasználni.
Korábban segítséget ígért a cégnek a Focus Equity B.V. is. A hollandiai bejegyzésű befektetési társaság azonban azt a feltételt szabta a 16,5 millió eurós tőkeinjekcióhoz, hogy a reorganizáció sikeresen befejeződjön – erre az összegre tehát egyelőre nem számíthat a légitársaság.
A SkyEurope-nak korábban más légikikötőkkel is meggyűlt a baja: június végén Bukarestben, Szófiában és Párizsban tartóztatták fel a gépeket rendezetlen adósságok miatt. A párizsi Orly repülőtér egyúttal lefoglalta a légitársaság egyik gépét – egy ottani bíróság döntése szerint addig nem is kell visszaadnia azt, amíg a SkyEurope ki nem egyenlíti vele szemben fennálló tartozásait.
Filléreket érnek a részvények
Mint ismert, a SkyEurope június végén jelentette be, hogy pénzügyi helyzete rendezése érdekében csődvédelmet kér, így mintegy 3 hónapos "türelmi időt" élvezhet.
A magyar fapados piacot egykor vezető céget még 2005-ben vezették be a bécsi és a pozsonyi tőzsdére. A társaság vesszőfutását jól illusztrálja, hogy míg 2007 elején hat eurón jegyezték részvényeit a bécsi tőzsdén, addig 2008 nyarán már csak 70 centen, múlt pénteken pedig mindössze 21 centet adtak értük. Mindez azt jelenti, hogy két és fél évvel ezelőtt még 28,5-szer többet értek a SkyEurope-papírok, mint ma.
W. B.
Menedzsment Fórum