4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Mélypontra süllyedtek a bécsi tőzsdén a június végén csődvédelembe menekült SkyEurope részvényei – két és fél évvel ezelőtti értékük alig harmincadát érik. A befektetői bizalom elpárolgása nem véletlen, hiszen a szlovák fapadosnak gyakorlatilag elfogyott a pénze: egyelőre sem dolgozóinak, sem az egyik fő bázisának számító bécsi repülőtérnek nem tud fizetni, a már rendelkezésére álló ötmillió eurós áthidaló kölcsönt pedig egyéb kiadásokra fordítja. Az óriási nehézségek ellenére a cég eddig nem hagyta cserben utasait: a Bécsből "kitiltott" járatokra jegyet váltókat busszal fuvarozza át a pozsonyi reptérre.

Szombat óta összesen nyolc busszal szállítja a SkyEurope az osztrák fővárosból a pozsonyi repülőtérre azon utasait, akik eredetileg bécsi indulású járataikra vettek jegyet. A kényszermegoldás egyelőre eredményesnek bizonyul abban a tekintetben, hogy a cég eddig minden utasát képes volt célállomására elfuvarozni – igaz, a "buszozás" miatt az útidő mintegy másfél órával megnőtt.

Még bírják az utasok

"Az utasok nagyon lojálisak, ez a társaság egyik nagy erőssége" – kommentálta az APA-nak a kialakult helyzetet Ronald Schranz, a társaság szóvivője. Szerinte a károk nagyságát eddig sikerült keretek között tartani.   

A szlovák fapados légitársaság azért kényszerült bécsi járatait áthelyezni a pozsonyi repülőtérre, mert Bécs-Schwechat szombat nulla óra óta nem hajlandó kiszolgálni gépeit. A légikikötő azzal indokolta döntését, hogy a fapados péntek délután három óráig sem egyenlítette ki tartozásait. Sajtóinformációk szerint a légitársaság mintegy 3-4 millió euróval tartozik a reptérnek.

A légikikötő vezetése szerint egyelőre nem várható, hogy a céget visszafogadják, a tárgyalások ugyanis megszakadtak. A társaság szóvivője annyit közölt, hogy próbálnak ismét tárgyalóasztalhoz ülni a reptér képviselőivel. Közlése szerint az adósság egy nagy részét már sikerült összeszedni, és mindent megtesznek a további források előteremtéséért is.      

Júliusi fizetés - augusztus végén

A társaság készpénzhiányát jelzi az is, hogy egyelőre nem tudja kifizetni dolgozói júliusi bérét. A mostani ígéretek szerint a cég csak két hét múlva tud utalni – akkor is csak illetményük egy részét kapják majd meg a munkavállalók. A menedzsment egyébként állítólag már hónapok óta ingyen dolgozik.

A társaság korábban azt közölte, hogy ötmillió eurós áthidaló hitelt kap a brit Chain Box Technologytól. Ronald Schranz a Die Presse kérdésére úgy nyilatkozott, hogy ez a pénz már rendelkezésükre áll, azonban ezt nem a bécsi reptérrel szemben fennálló adósságok rendezésére kívánják felhasználni.

Korábban segítséget ígért a cégnek a Focus Equity B.V. is. A hollandiai bejegyzésű befektetési társaság azonban azt a feltételt szabta a 16,5 millió eurós tőkeinjekcióhoz, hogy a reorganizáció sikeresen befejeződjön – erre az összegre tehát egyelőre nem számíthat a légitársaság.

A SkyEurope-nak korábban más légikikötőkkel is meggyűlt a baja: június végén Bukarestben, Szófiában és Párizsban tartóztatták fel a gépeket rendezetlen adósságok miatt. A párizsi Orly repülőtér egyúttal lefoglalta a légitársaság egyik gépét – egy ottani bíróság döntése szerint addig nem is kell visszaadnia azt, amíg a SkyEurope ki nem egyenlíti vele szemben fennálló tartozásait. 

Filléreket érnek a részvények 

Mint ismert, a SkyEurope június végén jelentette be, hogy pénzügyi helyzete rendezése érdekében csődvédelmet kér, így mintegy 3 hónapos "türelmi időt" élvezhet.

A magyar fapados piacot egykor vezető céget még 2005-ben vezették be a bécsi és a pozsonyi tőzsdére. A társaság vesszőfutását jól illusztrálja, hogy míg 2007 elején hat eurón jegyezték részvényeit a bécsi tőzsdén, addig 2008 nyarán már csak 70 centen, múlt pénteken pedig mindössze 21 centet adtak értük. Mindez azt jelenti, hogy két és fél évvel ezelőtt még 28,5-szer többet értek a SkyEurope-papírok, mint ma. 

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!