A nemzetközi hitelminősítő szerint a legrosszabb forgatókönyv - vagyis a tavalyihoz hasonló kiterjedésű európai légtérzárlat - az akkori tapasztalatokra épülő szakmai becslések alapján napi 150 millió euró körüli bevételkieséssel járna az európai légközlekedés egésze számára.
A Fitch azonban arra számít, hogy a hatás ezúttal valószínűleg korlátozott lesz, mivel az európai légi irányítási hatóságok és a kereskedelmi légitársaságok most várhatóan jobban együttműködnek a fennakadások minimalizálása végett.
Mindemellett a légi közlekedési ágazat 2010 második fele óta kilábalóban van a válságból: az európai légitársasági szövetség adatai szerint az értékesített utaskilométer-szám alapján mért teljes utasforgalom 5 százalékkal nőtt tavaly május és idén április között - áll a Fitch Ratings elemzésében.
A hitelminősítő szerint azonban ez a kilábalási folyamat nem mentes a kockázatoktól. Az európai gazdaság változatlanul törékeny állapota és a folyamatos szuverén adósságpiaci feszültség azzal jár, hogy az európai légi közlekedési szektor fellendülési üteme jelentősen elmarad az ázsiai és az észak-amerikai légitársasági ágazatokétól.
Tekintettel erre, valamint a közel-keleti politikai nyugtalanságra és a repülőgép-üzemanyagok 2011 elején kezdődött meredek áremelkedésére, elképzelhető, hogy az európai légi közlekedési ipar akár 2012 elejéig is nettó veszteséges pozícióban marad, jóllehet a Fitch korábban azzal számolt, hogy az ágazat már "valamikor 2011-ben" ismét nyereségessé válik - áll a hitelminősítő keddi londoni elemzésében.
A Fitch Ratings szerint még korai lenne jóslatokba bocsátkozni az újabb vulkánkitörés okozta lehetséges pénzügyi károkról. A hitelminősítő mindazonáltal azzal számol, hogy legfeljebb átmeneti fennakadások valószínűsíthetők, és ez önmagában nem fogja hátráltatni a szektor kilábalási folyamatát - áll az elemzésben.
MTI