3p

Hol éri a magyar gazdaságot a globális recesszió?
Lehet idén is költségvetési osztogatás? Bóvliba vágják Magyarországot?

Online Klasszis Klub élőben László Csabával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. május 7. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az európai légitársaságoknak - így a Malévnek is - többet kell majd fizetnie kártérítésként a túlfoglalás miatt járataikról lemaradt, OK helyfoglalással rendelkező utasoknak, a várhatóan 2005. elejétől életbe lépő, szigorodó uniós szabályoknak megfelelően.

Krebsz Adrien a Malév szóvivője az MTI-nek elmondta: túlkönyvelés valamennyi légitársaságnál előfordul, ebben az esetben az utast kompenzáció illeti meg. A Malévnál a túlkönyvelés mértéke eltérően alakul az egyes desztinációknál. Földrajzi elhelyezkedéstől, "vérmérséklettől" is függően, egyes járatoknál az átlagosnál nagyobb gyakorisággal fordul elő, hogy a lefoglalt jeggyel rendelkezők végül mégsem jelennek meg az indulásnál. Ezekbe az országokba közlekedő járatokon a szóvivő szerint a túlkönyvelés is gyakoribb.

Túlkönyvelésnek nevezik, ha egy adott járatra több érvényes jegyet adnak el, mint ahány férőhely van a repülőgépen. Krebsz Adrien elmondta, hogy amennyiben egy járat túlkönyvelt, és az időben megjelenő, érvényes jeggyel és OK helyfoglalással rendelkező utasok száma meghaladja a férőhelyek számát, a Malév először megkeresi azokat az utasokat, akik kompenzáció ellenében önként vállalják, hogy egy későbbi járattal utazzanak el úti céljukra. "Ez nem csak pénz lehet, hanem törzsutas pont, illetve bármely Malév szolgáltatásra - túlsúly kifizetésére vagy repülőjegy-vásárlásra - felhasználható bón is" - mondta.

Azok, aki lemaradnak egy járatról a jelenlegi - EU előírásokkal harmonizáló - hazai szabályozás szerint 3.500 kilométerig és 2 órás érkezési késéig 75 eurót, több mint 2 óra késés esetén 150 eurót kaphatnak. A 3.500 kilométernél nagyobb távolságra induló járatoknál 4 órás érkezési késéig az utasnak 150 euró, nagyobb késésnél 300 euró jár.

A 2005-ben hatályba lépő uniós szabályozás szerint 1.500 kilométerig 250 euró, 3.500 kilométerig 400 euró, e felett pedig 600 euró a kompenzáció mértéke. Új elem a jogszabályban, hogy a légitársaságok kártérítést kötelesek fizetni akkor is, ha a járatok jelentősen késnek.

A Malév járatokon tavaly több mint 2 millióan utaztak, a túlkönyvelés miatt lemaradt utasok száma megközelítően egy százalék volt. Az EU adatai szerint a légitársaságok évente mintegy negyedmillió, érvényes jeggyel rendelkező ügyfelet utasítanak el túlfoglalás miatt, az összes utas mintegy 1 százalékát.

Krebsz Adrien elmondta, hogy nem maradhatnak le járatról VIP utasok, átszálló utasok, csoportban utazók, csecsemők és a velük utazók, valamint a kíséret nélküli gyermekek. "Azokat az utasokat, akik a túlkönyvelés miatt lemaradtak arról a gépről, amelyikre jegyük volt, a Malév később induló saját járatán, vagy egy másik légitársaság járatával juttatja el a célállomásra. Amennyiben az utas a fenti lehetőségek egyikével sem kíván élni, a felhasználatlan jegykuponok árát a Malév visszafizeti" - mondta a szóvivő.

Vis major esetére nem jár kártérítés. Ilyen rendkívüli körülménynek számít a szélsőséges időjárás, illetve a sztrájk is. Az uniós szigorítás ellen több légitársaság is tiltakozott, különösen az olcsó "fapados" társaságokat érinti kedvezőtlenül a változás, mivel náluk gyakrabban fordul elő késés és járattörlés.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!