3p

A lakóhely közeli, hagyományos bolttípusokat továbbra is fontosnak tartják a magyar vásárlók, különösen a friss élelmiszerek beszerzésénél. A csomagolt élelmiszerek vásárlásánál a hiper- és szupermarketeket, illetve a diszkontokat részesítik előnyben - áll az ACNielsen piackutató vállalat legfrissebb felmérésében.

A friss zöldség és gyümölcs leggyakoribb vásárlásának helyszíne a vásárlók fele számára valamilyen hagyományos értékesítési csatorna. A vásárlók közel fele legtöbbször hagyományos helyszínen veszi a friss húst és halat is. Ezzel szemben a vevők kétharmada például őrölt kávét és sós rágcsálnivalót főként modern bolttípusokban (hiper- és szupermarket, diszkont és Cash&Carry) szerez be.

A magyar vásárlók átlagosan két-három boltot látogatnak rendszeresen. Egyetlen egy bolt mellett 18 százalék tart ki, négy vagy annál több üzletbe pedig 27 százalék jár. Hipermarketbe nagy bevásárlás céljából szoktak menni, hetenként átlagosan egyszer. Szupermarketet hetente kétszer keres fel a vevők többsége, hogy feltöltse készleteit. A diszkontra heti egy-két, míg hagyományos kis boltra négy látogatás jut.

Élelmiszerre, személyi higiéniai termékekre és vegyi árukra egy háztartás havonta átlag 40 ezer forintot meghaladó összeget költött tavaly. Csaknem a feléből - 45 százalékból - vásároltak friss árut (hús és húskészítmény, tej és tejtermék, friss zöldség-gyümölcs, kenyér és pékáru, gyorsfagyasztott élelmiszer).

Eltérően jellemezhetőek a különböző bolttípusok vásárlói

Az ACNielsen kutatásai azt mutatják, hogy a vásárlók 34 százaléka jövedelmének legnagyobb részét hipermarketben költi el. A hipermarket látogatói között az átlagosnál több a 25-34 év közötti, legalább érettségizett, családban élő fogyasztó.

A diszkont boltokban felülreprezentáltak a 35 évesnél idősebbek, akik egyedül vagy nagy családban élnek, jövedelmükkel a legalacsonyabb vagy legmagasabb kategóriába tartoznak, vezető beosztásban vagy szakmunkásként dolgoznak.

A szupermarketet a szinglik és a kis méretű háztartások preferálják leginkább. Életkor szerint vevőkörükben az átlagosnál nagyobb arányban a legfiatalabbakat, azaz 24 év alattiakat találjuk. A szupermarket vásárlóinak többsége közepes jövedelemmel rendelkezik.

Ártudatosak a magyar fogyasztók

Régiónkban a magyar fogyasztók a legérzékenyebbek az árakra. Az EU új közép-európai tagországai közül a fogyasztók Magyarországon a leginkább ártudatosak. Boltban járva a magyarok több mint egyharmada aktívan keresi a promóciókat.

Az ACNielsen kutatásai ugyanakkor azt mutatják, hogy az erős imázzsal rendelkező márkák által képviselt többletértékért a fogyasztók megadják a magasabb árat. Ez kiemelkedően érvényes Magyarországon a húskészítmények között a száraz árukra, de idesorolható a családi jégkrém, ásványvíz, szénsavas üdítőital és jeges tea is. Ezeken kívül a kategória átlagához képest a márkás termékek fogyasztói átlagára magasabb rizsnél, táblás csokoládénál és gyümölcslénél.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!