A közlemény szerint ugyanakkor nem minden kategóriában ez a csatorna kínálja a legalacsonyabb árakat, s az is igaz, hogy nem kizárólag a szűkös anyagi körülmények között élő háztartások vásárolnak ezekben az üzletekben.
A felmérés alapján a magyar háztartások túlnyomó többsége vásárolt 2011-ben a diszkontok közé sorolt láncok valamelyik üzletében. Az értékesítési csatorna sikeréhez a láncok marketing erőfeszítésein túl hozzájárul az is, hogy az elhúzódó válság hatására mind jobban felértékelődik az olcsó beszerzési források szerepe. Márpedig az általános vélekedés szerint a diszkont láncokban az átlagnál kedvezőbb árakon lehet vásárolni.
A közlemény rámutat: tüzetesebben megvizsgálva ezt a kérdést, már árnyaltabb a kép. Számos termékkategóriában valóban jelentős, akár 15 százalék feletti a diszkontok árelőnye, viszont az erős versennyel jellemezhető kategóriákban, például tej, sós snack, csupán néhány százalékponttal olcsóbbak más láncoknál.
Ezen felül viszont vannak olyan termékcsoportok - például friss zöldség, pékáru - ahol akár drágábbak is lehetnek, mint az országos piaci átlag.
A GfK kutatása szerint, ha a vásárló odafigyel, hogy mit rak a kosarába, akkor olcsóbban is megúszhatja a vásárlást, mint más csatornákban, viszont ha kevésbé tudatosan vásárol, illetve minden termékkategóriát a diszkont csatornában kíván megvásárolni, akkor ez az árelőny már nem olyan egyértelmű.
A GfK szerint az a másik általános vélekedés sem igazolható a diszkontok esetében, amely szerint az eleve alacsonyabb árak miatt itt kevesebb az akcióban vásárolt termékek aránya. Míg országos szinten 25 százalék körül alakul az akcióban, promócióban megvásárolt termékek értékének aránya, addig ez a szám magasabb a diszkontok esetében.
A kutatás szerint a diszkontban vásárlás nem feltétlenül függ a háztartás jövedelmi szintjétől. A diszkont csatornában ugyanolyan - sőt néhány láncban az átlagnál magasabb - arányban képviseltetik magukat a magasabb jövedelmi státusba tartozó háztartások. Az is megfigyelhető, hogy a magasabb jövedelmű háztartásokra inkább az jellemző, hogy a kiemelten jó ajánlatokból "szemezgetnek", ezért végeredményben az akciós vásárlások aránya esetükben is magas.
MTI