3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Jószerével naponta jelennek meg újabb tenderek, amelyek szerint a Volánbusz Zrt. alvállalkozásba adná bizonyos viszonylatait. A Volán társaságok egy uniós szabályozás miatt kénytelenek teret engedni a magánszférának is, hogy a személyszállítás ne lehessen állami monopólium. Mfor.hu háttér.

Miért előnyös a kiszervezés?

Miért éri meg?
Egyes egyszerűbb esetekben ténylegesen is megéri az együttműködés: egy alacsony kihasználtságú területen egy pár busszal rendelkező vállalkozás teljesen más költségstrukúrát alakíthat ki, mint egy több száz, több ezer buszt futtató mamut. Emellett azonban a magáncégeknek nagyon komoly referenciára van szükségük ahhoz, hogy önállóan is piacra léphessenek. Ez pedig most csak úgy megy, ha alvállalkoznak egy Volán társaságnál. 2012 után a Volán társaságok monopóliuma megszűnik, bárki pályázhat a közszolgáltatás megvalósítására.

A Volánnak az a jó ebben a konstrukcióban, hogy nem kell az ingadozó költségelemekkel foglalkoznia, így sem az üzemanyagárak, sem a bérköltségek változásai nem befolyásolják az eredményét - mondta Áipli László, az Áipli Kft. ügyvezető igazgatója.

A távolsági járatokra specializálódott társaság új buszokkal szállt be az ügyletbe, s itt következik a másik tagadhatatlan előny: a Volán társaságok eszközparkja jelentős fiatalodáson megy keresztül - lényegében egyetlen fillér befektetés nélkül.

Eddig összesen mintegy 16 millió kilométert jelentő viszonylatot adott vagy ad a társaság alvállalkozásba - ebbe beletartoznak a kiírt, de még le nem zárt tenderekben foglalt vonalcsoportok is. Az eddigi alvállalkozók az Áipli és a Csiki-Bege mellett a Weekendbus Zrt., amely távolsági és helyközi járatokat egyaránt üzemeltet, valamint az egy-egy viszonylatot működtető Homm Kft. és Szekér-Trans Bt.

Mindenki így csinálja

Persze nem a Volánbusz Zrt. az egyetlen, amelyik bizonyos viszonylatait kiszervezi, ez mind a 24 Volán társaságra jellemző - a közszolgáltatási szerződések miatt nem is tehetnének mást. A Volánbusz ugyanakkor élen jár ebben, hiszen ez a legnagyobb Volán társaság. A 24 személyszállító cég összesen 486 millió utast szállított, a teljesítmény pedig több mint nyolcmilliárd utaskilométer volt 2005-ben, ebből a Volánbusz 99 millió utast mondhat magáénak, 1799-es utaskilométer teljesítménnyel.

A társaság egyébként összesen 75 millió, belföldi viszonylatban pedig 63 millió hasznos kilométert tett meg a személyszállításban. Ez azt jelenti, hogy az eddig meghirdetett alvállalkozásba vonandó vonalak a teljes hálózat több mint húsz százalékát teszik ki.

Idén a Volánbusz öt tenderen hirdetett győztest: hármon februárban, egyen-egyen pedig márciusban és áprilisban. Utóbbi egy Pomáz környéki nagyobb viszonylatot takar. Pár napja kezdte meg működését a Vértes Volán több alvállalkozója is. Hat társaság július elsejétől összesen 42 járatot üzemeltet.

F. Sz. E.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!