Miért előnyös a kiszervezés?
A Volánnak az a jó ebben a konstrukcióban, hogy nem kell az ingadozó költségelemekkel foglalkoznia, így sem az üzemanyagárak, sem a bérköltségek változásai nem befolyásolják az eredményét - mondta Áipli László, az Áipli Kft. ügyvezető igazgatója.
A távolsági járatokra specializálódott társaság új buszokkal szállt be az ügyletbe, s itt következik a másik tagadhatatlan előny: a Volán társaságok eszközparkja jelentős fiatalodáson megy keresztül - lényegében egyetlen fillér befektetés nélkül.
Eddig összesen mintegy 16 millió kilométert jelentő viszonylatot adott vagy ad a társaság alvállalkozásba - ebbe beletartoznak a kiírt, de még le nem zárt tenderekben foglalt vonalcsoportok is. Az eddigi alvállalkozók az Áipli és a Csiki-Bege mellett a Weekendbus Zrt., amely távolsági és helyközi járatokat egyaránt üzemeltet, valamint az egy-egy viszonylatot működtető Homm Kft. és Szekér-Trans Bt.
Mindenki így csináljaPersze nem a Volánbusz Zrt. az egyetlen, amelyik bizonyos viszonylatait kiszervezi, ez mind a 24 Volán társaságra jellemző - a közszolgáltatási szerződések miatt nem is tehetnének mást. A Volánbusz ugyanakkor élen jár ebben, hiszen ez a legnagyobb Volán társaság. A 24 személyszállító cég összesen 486 millió utast szállított, a teljesítmény pedig több mint nyolcmilliárd utaskilométer volt 2005-ben, ebből a Volánbusz 99 millió utast mondhat magáénak, 1799-es utaskilométer teljesítménnyel.
A társaság egyébként összesen 75 millió, belföldi viszonylatban pedig 63 millió hasznos kilométert tett meg a személyszállításban. Ez azt jelenti, hogy az eddig meghirdetett alvállalkozásba vonandó vonalak a teljes hálózat több mint húsz százalékát teszik ki.
Idén a Volánbusz öt tenderen hirdetett győztest: hármon februárban, egyen-egyen pedig márciusban és áprilisban. Utóbbi egy Pomáz környéki nagyobb viszonylatot takar. Pár napja kezdte meg működését a Vértes Volán több alvállalkozója is. Hat társaság július elsejétől összesen 42 járatot üzemeltet.
F. Sz. E.