3p

Hol éri a magyar gazdaságot a globális recesszió?
Lehet idén is költségvetési osztogatás? Bóvliba vágják Magyarországot?

Online Klasszis Klub élőben László Csabával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. május 7. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Magyarországon a vasúti áruszállítás éves árbevétele 90 milliárd forint körül mozog. Ebből kilencven százalékot a MÁV, kilencet a GySEV, a maradék egy százalékot pedig más magántársaságok teljesítenek. Az mfor.hu ezúttal annak nézett utána, milyen üzleti eredményeket tud felmutatni a GySEV, ez a nagy múltú, különleges helyzetű vállalat.

A GySEV személy- és áruszállítási teljesítményei. Táblázatok!

Vegyes számok, vegyes érzelmek

Ráadásul az osztrákok ehhez még százmilliót tettek hozzá - mínuszban. Ennek fényében a vállalat 2003-as közgyűlése számos olyan határozatot hozott, amelyektől arra az évre már legalább nullszaldós eredményt vártak. Így többek közt felülvizsgálták a cég befektetéseit, és célul tűzték ki a kereskedelmi tevékenység fejlesztését.

Úgy tűnik azonban, a tervek nem igazán váltak valóra. A magyar üzem adózás előtti eredménye - a kapott osztalék, a véglegesen átadott pénzeszköz és eszközök eladása nélkül - 2003-ban mínusz 103,944, míg 2004-ben mínusz 255,768 millió forint volt. Az osztrákoknál lévő vállalat hasonló módon számított adatai mínusz 103,944 és mínusz 255,768 millió forintot tettek ki.

Szebb képet mutat az összevont mérleg szerinti beszámoló: ez 2003. december végén mínusz 130,163, míg egy esztendővel később már plusz 3,798 millió forinton állt. A vizsgált időszakban egyébként jelentősen nőtt az értékesítés nettó árbevétele: e mutató a 2003-as 24,598 milliárdról 2004-re 28,645 milliárd forintra emelkedett.

Szerény nyereséget terveztek

A részvénytársaság igazgatósága 2005-re mindkét üzeménél pozitív eredményt tervezett, az akkori nyilatkozatok szerint a magyar oldalon 5 millió forintot, míg az osztrák részlegnél 95 ezer eurót. Jelenleg még kérdéses, valóra váltak-e ezek a tervek, mivel a végleges adatokat csak tavasszal hozzák nyilvánosságra.

A cég elképzeléseit látszik igazolni, hogy áruszállítás terén a tranzitforgalom Görög- és Törökország irányában dinamikusan növekszik. Bővült a menetrendi kínálat is, továbbá a MÁV-val és az osztrák vasúttal közösen beindították a Bécset Péccsel összekötő Intercity közlekedést. A vállalat forgalomba helyezett újabb tizenöt, a német vasúttól vásárolt vasúti személykocsit.

Az utasok kényelmét szolgálta a soproni állomáson végrehajtott modernizálás, továbbá a vasúti mozdonyok állományának bővítése. E lépéssel a GySEV saját vontatási teljesítményét éves szinten mintegy 1,3 millió járműkilométerrel növelte meg, logisztikai tevékenységének kapacitását pedig mintegy háromezer négyzetméteres új raktár építésével bővítette.

A tavalyi esztendő első öt hónapjának teljesítményei visszaigazolták a fejlesztést, hiszen a tervezetthez képest mintegy 34 százalékkal több köbmétert mozgattak meg a vállalat darui és targoncái. Csak egy példa a sok közül: míg 2003-ban 88.514, addig 2004-ben 99.891 darab konténert fuvaroztak együttesen a magyar, illetve az osztrák részleg vagonjai.

Kevesen tudják, hogy a GySEV vendéglátó tevékenységgel is foglalkozik. Ennek további élénkítéséért fejlesztéseket hajtott végre a birtokában lévő szállodában: mini wellnest épített, és folytatta a légkondicionálás kiépítését.

Lázin Miklós András

Menedzsment Fórum


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!