A gyárat a Jaguar Land Rover a kínai Cheryvel közös, 50-50 százalékos tulajdonú vegyesvállalata 10,9 milliárd jüanes (393 milliárd forint) beruházással építi a kelet-kínai Csangsuban, nem messze Sanghaj városától. A létesítmény várhatóan 2014-re készül el, a projekt részeként a felek közös fejlesztési központot és motorgyárat is létrehoznak.
A Jaguar Land Rover, illetve anyacége a Tata Motors egyelőre nem hozta nyilvánosságra, milyen autókat tervez majd gyártani kínai bázisán. A vállalat csupán annyit közölt, hogy kifejezetten a kínai fogyasztóknak szánt modellek gyártása is szerepel a tervek közt.
Az új bázis termelése a nagy-britanniai gyártóegység teljesítményéhez adódik, nem jelenti annak áthelyezését - szögezte le a vállalat közleményében. A terjeszkedés hátterében a kínai vásárlóerő elmúlt években tapasztalt töretlen növekedése és a bővülő eladások állnak. A 2008-ban a Fordtól megvásárolt Jaguar és Land Rover cégek egyesítésével létrehozott Jaguar Land Rover 2011-ben már több mint 42 ezer járművet értékesített Kínában, az idei év első tíz hónapja pedig ennél is jobb eredményeket, tavalyhoz képest mintegy 80 százalékos bővülést hozott, így a kelet-ázsiai ország jelenleg a cég legnagyobb piaca. Szintén a kínai gyártóbázis létrehozása mellett szólt, hogy azzal kiküszöbölhetővé vált a külföldi autókra kivetett 25 százalékos kínai importvám.
A brit vállalatot négy évvel ezelőtt vette meg az indiai Tata Motors, és azóta sikert-sikerre halmoz: a márciussal végződött legutóbbi pénzügyi évben a globális eladások 27 százalékkal 306 ezerre nőttek, és ezzel a Jaguar a növekedés motorja lett az indiai vállalatcsoport számára. A megelőző pénzügyi évben csak 4 százalékkal nőttek a Tata eladásai.
A Jaguar Land Rover a sokadik a lábát Kínában megvetni igyekvő külföldi autógyártók sorában, korábban az Audi, a Mercedes-Benz és a BMW is hasonlóképpen tett.
MTI