4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A teljes hazai járműipari értékesítés 3616 milliárd forintot tett ki, melynek 40 százalékát a Győr-Moson-Sopron megyei székhellyel rendelkező vállalkozások adták, derül ki a KSH elemzéséből.

Tavaly a járműipar összes értékesítése országosan 3616 milliárd forintot tett ki, ebből Nyugat-Dunántúl 1693 milliárd forinttal, illetve - akárcsak a termelésből - 47 százalékkal részesedett - derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) A járműipar helyzete és szerepe a Nyugat-Dunántúlon című kiadványából.

Tavaly a nyugat-dunántúli régió 1700 milliárd forintos járműipari termelésének 85 százalékát a Győr-Moson-Sopron megyei székhellyel rendelkező vállalkozások adták. Vas megye a teljesítményhez közel 15 százalékban járult hozzá, ugyanakkor a Zala megyei szervezetek termelése alig haladta meg az 5 milliárd forintot.

A kiadvány szerint 2010-ben a nyugat-dunántúli járműipar kivitele 1.632 milliárd forint bevételt eredményezett, 24 százalékkal többet, mint a megelőző (recesszió által sújtott) évben, ennek ellenére alig haladta meg a 2006. évi export volumenét.

A kivitelben az ország régióit összehasonlítva ugyancsak ez a térség járt az élen: a 3.295 milliárd forint értékű export felét nyugat-dunántúli székhelyű vállalkozások adták. Az Audi piaci jelenléte itt is meghatározó szereppel bír. Ez egyben azt is jelenti, hogy az export a régión belül ugyancsak Győr-Moson-Sopron megyére összpontosul. A járműipar Vas megyei cégei a külföldről származó bevételek mindössze 15 százalékát adták.

A termelés területi megoszlása szoros kapcsolatot mutat a működő külföldi tőke régiós elhelyezkedésével, vagyis a járműipari termelés megyék közötti felosztása a régióban befektetett külföldi tőkéhez hasonló arányokat mutatott. A külföldi tőke mennyisége a termelés nagyságát is befolyásolja. A külföldi érdekeltségű járműipari cégek kiemelkedően nagy szeletét adták a járműipari produktumnak, miközben az ágazat hazai vállalkozásai csak mintegy 15 százalékos részesedéssel rendelkeztek.

A kiadvány szerint a járműgyártás alágazatai közül egyértelműen a közúti járműgyártás dominál, amely tavaly a járműipar kibocsátásának gyakorlatilag 100 százalékát adta, az egyéb járműgyártás súlya elenyésző. Mindössze Győr-Moson-Sopron és Vas megyében folyt légi jármű, illetve vasúti, kötöttpályás jármű gyártás. A járműipari termékek piaca 2010 első felében hirtelen élénkülést mutatva 29-35 százalék közötti termelésfelfutást eredményezett, majd az év második felében fokozatosan visszaállt a recessziót megelőző évekre jellemző ütemre.

A KSH szerint Győr-Moson-Sopron járműipari potenciálja országos szinten mérve is erőteljes. 2010-ben az ágazat az országos termelés négytizedét adta, megyei vonatkozásban pedig az ipari kibocsátás több mint héttizedét képviselte. A járműipar Vas megyében az utóbbi összehasonlításban 43 százalékot, míg Zalában csak 2,7 százalékot képviselt, ám ott a gépipari ágazatok együttes súlya sem igazán számottevő. Közülük teljesítményük alapján a gép, gépi berendezés gyártása állt az első helyen, nagyobb jelentőséggel Zala megye iparában leginkább a gumi-, műanyag- és építőanyag-ipar, valamint az élelmiszeripar bír.

A járműipari teljesítmény döntő hányadát a legnagyobb létszámot foglalkoztató vállalkozások adják a régióban. A 2010-ben előállított 1.700 milliárd forint termelési érték 84 százalékát az ezer fősnél nagyobb szervezetek állították elő. A részarány az ennél kisebb cégek felé haladva hirtelen csökkent. Már az 500–999 fő közöttiek is mindössze 12 százalékkal részesedtek a termelésből, a közepes méretű 250-499, illetve az 50-249 dolgozót foglalkoztatók tevékenységéhez pedig a produktum 2,0 százaléka, illetve 1,3 százaléka kapcsolódott. Az 50 fő alatti kis szervezetek csak 0,1 százalékkal járultak hozzá az ágazat teljesítményéhez.

A járműipari potenciál területi koncentrációja következtében az ágazat értékesítésből származó bevételeinek legnagyobb hányada ugyancsak a nyugat-dunántúli, azon belül is elsősorban a Győr-Moson-Sopron megyében bejegyzett vállalkozásokhoz kapcsolódik.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!