"A nehézségek átvészelése csak biztos alapokkal lehet sikeres"
A vállalat tájékoztatása szerint a béren kívüli juttatások, így a motivációs eszközök tekintetében a Gyulai Húskombinát dolgozói a következőket kapják: a vidéki munkavállalók munkába járását buszjárattal biztosítják, évente három alkalommal ajándékutalványban részesítik dolgozóikat, 20-30-40 év munkaviszony után pedig pénzjutalmat adnak a lojális munkavállalóknak.
További juttatás a munkáltatók részére biztosított önkéntes nyugdíjpénztári hozzájárulás, amelyet fél éves munkaviszonyt követően adnak a dolgozók számára havi 2500 forint összegben. "2007 karácsonyán pedig külön év végi ajándékutalvánnyal leptük meg dolgozóinkat, amelynek nagyon örültek" - mesélte a vezető. Minimális, 10 forintos áron napi kétszeri étkezési lehetőséget biztosítanak a dolgozók számára. Ezen túlmenően a hozzátartozók, családtagok alapanyag áron vásárolhatnak elvitel formájában ebédet a vállalati étkezdében.
Kiemelkedő motivációs eszköz a vállalatnál, hogy a Gyulai Húskombinát a dolgozók gyermekeinek nyári diákmunka-lehetőséget biztosít, ezen felül a munkavállalóknak főiskolai és egyetemi tanulmányaikhoz tandíj-hozzájárulást fizet.
Különleges helyzetben: munkaerőutánpótlás akad bővenToborzási probléma a Gyulahús vezetősége szerint a vállalatnál nincs, köszönhetően annak, hogy generációk dolgoznak együtt a cégnél. Emellett a régióra jellemző élelmiszer-, és húsipar miatt az oktatás révén kellő utánpótlás biztosított a helyi munkáltatók számára. A Gyulahús a szakképzett munakerőutánpótlást egy helyi iskolával kötött együttműködési megállapodás alapján biztosítja. A gyártóüzemben való gyakorlati képzés révén maguk képezik ki a speciális szaktudást igénylő munkakörök utánpótlását. "Tapasztalataink szerint a fiatal munkavállalók toborzása már csak azért sem probléma, mert 10-12 milliárdos nagyságrendű cég vagyunk, így a márka kellően vonzza a fiatalokat. Jelenleg válogathatunk is a jelentkezőkből, ami biztosítja, hogy tényleg a legjobb kvalitású fiatalokkal vigyük tovább a Gyulahús nemzetközi színvonalú produktumainak termelését."
A vállalati kultúra kapcsán Ruck János megkeresésünkre elmondta, hogy a Gyulai Húskombinát vezetése szerint "az alkalmazottaknak szükségük van pozitív normákkal teli környezetre. Mi a szervezeti kultúrán olyan szokásokat és hagyományokat értünk, amelyek meghatározzák és orientálják dolgozóink viselkedését". A vállalati kultúrájuk háttere a vezetőség és a dolgozók egymás iránti és a társasághoz való elkötelezettségében nyilvánul meg. "A dolgozók fontosnak érzik magukat a szervezetben, a munkához pedig ennek köszönhetően magas színvonallal állnak hozzá."
A hatékony munkavégzéshez elengedhetetlenül szükséges a másokkal való zökkenőmentes kapcsolat megteremtése is. "Kiindulópontunk az, hogy az ember nem változik könnyen, de alakítható. A munkahelyi kapcsolatok minősége befolyásolható, javítható. Ennek ismeretében végzik munkájukat a vezetőség tagjai, a területi vezetők, és a humánerőforrás gazdálkodási osztály munkatársai is."
El kell fogadni, hogy az újítás szükséges velejárója a piacnak"A mi felfogásunk szerint az egyének és a vállalat szintjén is újítani kell, mert csak így lehet a piaccal együtt mozogni, együtt fejlődni. A folytonosság szükséges velejárója a piaci fejlődésnek, ugyanakkor a tradicionális termékek gyártásakor nyilván kellenek a régi, nagy szaktudású dolgozók is." A kulcsemberek megtartása mellett ma már munkavállalóik átlagéletkora 30-40 év.
A váltás a vállalat pénzügyi eredményein is megmutatkozott: "míg 2006-ban milliárdos nagyságrendű mínusz volt, 2007-ben már nyereségesek voltunk, a jövőben ezt a tendenciát szeretnénk tovább vinni".
Ha azt nézzük, hogy a Gyulahús miért tudta átvészelni a legkomolyabb buktatókat is és sikerre vinni több magyar hungarikumot is 140 éven keresztül, akkor Ruck János vezérigazgatói szavait érdemes megfontolni: "A mai versenyképesség abban áll, hogy tudni kell váltani, újítani és a régi, berögzült szokásból engedni. Egészséges ötvözet kell az újtípusú emberekből, fiatalokból és a régi, tanult munkatársakból, mert csak a mélyebb szakmai tudás és az újfajta dinamizmus viheti sikerre a magyar cégeket egy olyan erős nemzetközi versenyhelyzetben, mint amilyen jelenleg tapasztalható a Közép-kelet-európai régióban".
Garai Katalin