5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A nagymúltú magyar cégeket körbejáró sorozatunk mostani állomása a Gyulai Húskombinát, amely idén ünnepli 140. évfordulóját. A komoly megmérettetéseken és nem utolsó sorban generációkon átívelő Gyulahús HR-szakmai hátteréről, politikájáról a vállalat vezérigazgatóját, Ruck Jánost kérdezte az mfor.hu. A megannyi buktató ellenére is sikeres működés a vezérigazgató szerint a folyamatos megújulásnak köszönhető.

"A nehézségek átvészelése csak biztos alapokkal lehet sikeres"

Hagyományos ízek, megújuló szervezet (mfor.hu)
Béren kívül is motivált alkalmazottak

A vállalat tájékoztatása szerint a béren kívüli juttatások, így a motivációs eszközök tekintetében a Gyulai Húskombinát dolgozói a következőket kapják: a vidéki munkavállalók munkába járását buszjárattal biztosítják, évente három alkalommal ajándékutalványban részesítik dolgozóikat, 20-30-40 év munkaviszony után pedig pénzjutalmat adnak a lojális munkavállalóknak.

További juttatás a munkáltatók részére biztosított önkéntes nyugdíjpénztári hozzájárulás, amelyet fél éves munkaviszonyt követően adnak a dolgozók számára havi 2500 forint összegben. "2007 karácsonyán pedig külön év végi ajándékutalvánnyal leptük meg dolgozóinkat, amelynek nagyon örültek" - mesélte a vezető. Minimális, 10 forintos áron napi kétszeri étkezési lehetőséget biztosítanak a dolgozók számára. Ezen túlmenően a hozzátartozók, családtagok alapanyag áron vásárolhatnak elvitel formájában ebédet a vállalati étkezdében.

Kiemelkedő motivációs eszköz a vállalatnál, hogy a Gyulai Húskombinát a dolgozók gyermekeinek nyári diákmunka-lehetőséget biztosít, ezen felül a munkavállalóknak főiskolai és egyetemi tanulmányaikhoz tandíj-hozzájárulást fizet.

Különleges helyzetben: munkaerőutánpótlás akad bőven

Toborzási probléma a Gyulahús vezetősége szerint a vállalatnál nincs, köszönhetően annak, hogy generációk dolgoznak együtt a cégnél. Emellett a régióra jellemző élelmiszer-, és húsipar miatt az oktatás révén kellő utánpótlás biztosított a helyi munkáltatók számára. A Gyulahús a szakképzett munakerőutánpótlást egy helyi iskolával kötött együttműködési megállapodás alapján biztosítja. A gyártóüzemben való gyakorlati képzés révén maguk képezik ki a speciális szaktudást igénylő munkakörök utánpótlását. "Tapasztalataink szerint a fiatal munkavállalók toborzása már csak azért sem probléma, mert 10-12 milliárdos nagyságrendű cég vagyunk, így a márka kellően vonzza a fiatalokat. Jelenleg válogathatunk is a jelentkezőkből, ami biztosítja, hogy tényleg a legjobb kvalitású fiatalokkal vigyük tovább a Gyulahús nemzetközi színvonalú produktumainak termelését."

A vállalati kultúra kapcsán Ruck János megkeresésünkre elmondta, hogy a Gyulai Húskombinát vezetése szerint "az alkalmazottaknak szükségük van pozitív normákkal teli környezetre. Mi a szervezeti kultúrán olyan szokásokat és hagyományokat értünk, amelyek meghatározzák és orientálják dolgozóink viselkedését". A vállalati kultúrájuk háttere a vezetőség és a dolgozók egymás iránti és a társasághoz való elkötelezettségében nyilvánul meg. "A dolgozók fontosnak érzik magukat a szervezetben, a munkához pedig ennek köszönhetően magas színvonallal állnak hozzá."

A hatékony munkavégzéshez elengedhetetlenül szükséges a másokkal való zökkenőmentes kapcsolat megteremtése is. "Kiindulópontunk az, hogy az ember nem változik könnyen, de alakítható. A munkahelyi kapcsolatok minősége befolyásolható, javítható. Ennek ismeretében végzik munkájukat a vezetőség tagjai, a területi vezetők, és a humánerőforrás gazdálkodási osztály munkatársai is."

El kell fogadni, hogy az újítás szükséges velejárója a piacnak

"A mi felfogásunk szerint az egyének és a vállalat szintjén is újítani kell, mert csak így lehet a piaccal együtt mozogni, együtt fejlődni. A folytonosság szükséges velejárója a piaci fejlődésnek, ugyanakkor a tradicionális termékek gyártásakor nyilván kellenek a régi, nagy szaktudású dolgozók is." A kulcsemberek megtartása mellett ma már munkavállalóik átlagéletkora 30-40 év.

A váltás a vállalat pénzügyi eredményein is megmutatkozott: "míg 2006-ban milliárdos nagyságrendű mínusz volt, 2007-ben már nyereségesek voltunk, a jövőben ezt a tendenciát szeretnénk tovább vinni".

Ha azt nézzük, hogy a Gyulahús miért tudta átvészelni a legkomolyabb buktatókat is és sikerre vinni több magyar hungarikumot is 140 éven keresztül, akkor Ruck János vezérigazgatói szavait érdemes megfontolni: "A mai versenyképesség abban áll, hogy tudni kell váltani, újítani és a régi, berögzült szokásból engedni. Egészséges ötvözet kell az újtípusú emberekből, fiatalokból és a régi, tanult munkatársakból, mert csak a mélyebb szakmai tudás és az újfajta dinamizmus viheti sikerre a magyar cégeket egy olyan erős nemzetközi versenyhelyzetben, mint amilyen jelenleg tapasztalható a Közép-kelet-európai régióban".

Garai Katalin

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!