4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Wizz Air figyeli a hétfőn csődvédelmet kért SkyEurope körüli történéseket, és amint szükségét látja, lépni fog mind a prágai, mind a pozsonyi piacon, mondta el csütörtöki sajtótájékoztatóján Váradi József. A fapados légitársaság vezérigazgatója azt is közölte, hogy a jövőben a volt jugoszláv tagköztársaságok, Törökország és Oroszország piacára is be kívánnak lépni – konkrét időpontról azonban egyelőre nem kívánt nyilatkozni.

"Június 27-én a korábbi terveknek megfelelően bázist nyitunk Prágában, ami az idei év sarokköve lesz. Csehországot hazai piacnak tekintjük, így ha történés van SkyEurope-ügyben, reagálni fogunk" - mondta el csütörtöki sajtótájékoztatóján Váradi József.

A fapados légitársaság vezérigazgatója ezzel arra a hírre reagált, hogy a prágai, pozsonyi és bécsi bázissal működö SkyEurope szlovák diszkont légitársaság hétfőn csődvédelmet kért, a hét folyamán pedig tartozásai miatt a párizsi, a bukaresti és a szófiai repülőtéren is feltartóztatták egy-egy gépét.

"Ki kellett volna húzni a dugót a konnektorból"

Újságírói kérdésre kifejtette: a szlovák piac iránt jelenleg nincs elkötelezettségük, de ez változhat, "asztalon van a kérdés". Ezzel arra utalt, hogy a SkyEurope működésének esetleges felfüggesztése esetén lehetséges, hogy a szlovák piacra is betennék a lábukat. "Ez attól is függ majd, milyen feltételeket kínál a pozsonyi repülőtér" - tette hozzá.

A vetélytárs kritikus helyzetével kapcsolatban megjegyezte: "Valakinek már ki kellett volna húzni a dugót a konnektorból." Szerinte a szlovák légügyi hatóságnak kellett volna lépnie az ügyben, hiszen annak - mint fogalmazott - az is feladata, hogy a légitársaságok pénzügyi működőképességét vizsgálja.

A hét eleji történések amúgy azt jelzik, hogy a SkyEurope már most sem tudja tartani maradéktalanul korábbi ígéretét, miszerint a csődvédelem alatt is zavartalanul, a korábban meghirdetett menetrendnek megfelelően üzemel majd.

A szlovák légitársaság vezetése viszont még bízik a talpraállásban, de ehhez mihamarabb új befektetőt kellene találnia annak érdekében, hogy fenn tudja tartani az üzemelést. Jason Bitter vezérigazgató szerint húszmillió euróra lenne szükség -  erről három befektetői társasággal tárgyalnak, amelyek közül kettő a közép-európai térségből való.

Irány a Balkán és Oroszország

Ami a Wizz Airt illeti, Váradi József szerint 2017 elején 132 gépből álló flottát üzemeltetnek és mintegy 40 millió utast szállítanak majd. Összehasonlításul: a cég tavaly 5,9 millió utast könyvelhetett el, idén pedig 7,5 millióra nő majd ez a szám reményeik szerint.

Ez a komoly mértékű növekedés - mint mondta - ötven-ötven százalékban táplálkozik majd jelenlegi piacaik felfuttatásából, valamint új piacok meghódításából. A Wizz az eddig még szűz területek közül a volt jugoszlávok tagköztársaságokban, Törökországban és Oroszországban szeretné megvetni a lábát, időpontot azonban a vezérigazgató egyelőre nem kívánt közölni.

"Jól vagyunk, de nem mondunk többet"

Budapesten egyébként a cég több mint egymillió utassal számol idén, ami mintegy harminc százalékos növekedést jelentene 2008-hoz képest. A magyar piaccal kapcsolatban Váradi szerint alapprobléma, hogy Ferihegy továbbra is monopolhelyzetben van, másrészt a többi térségbeli országhoz viszonyítva hazánk a leginkább érintett a válság által.  

A pénzügyi mérlegét a közvélemény előtt hagyományosan titokban tartó cég vezére az aktuális pénzügyi helyzetet firtató kérdésre úgy válaszolt: "jól vagyunk, de nem mondunk többet". Annyit azért megjegyzett, hogy a napi likviditás biztosított, működésük nem igényel plusz tőkebevonást, s rövidtávon tőzsdére menetelben sem gondolkodnak.

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!