"Június 27-én a korábbi terveknek megfelelően bázist nyitunk Prágában, ami az idei év sarokköve lesz. Csehországot hazai piacnak tekintjük, így ha történés van SkyEurope-ügyben, reagálni fogunk" - mondta el csütörtöki sajtótájékoztatóján Váradi József.
A fapados légitársaság vezérigazgatója ezzel arra a hírre reagált, hogy a prágai, pozsonyi és bécsi bázissal működö SkyEurope szlovák diszkont légitársaság hétfőn csődvédelmet kért, a hét folyamán pedig tartozásai miatt a párizsi, a bukaresti és a szófiai repülőtéren is feltartóztatták egy-egy gépét.
"Ki kellett volna húzni a dugót a konnektorból"
Újságírói kérdésre kifejtette: a szlovák piac iránt jelenleg nincs elkötelezettségük, de ez változhat, "asztalon van a kérdés". Ezzel arra utalt, hogy a SkyEurope működésének esetleges felfüggesztése esetén lehetséges, hogy a szlovák piacra is betennék a lábukat. "Ez attól is függ majd, milyen feltételeket kínál a pozsonyi repülőtér" - tette hozzá.
A vetélytárs kritikus helyzetével kapcsolatban megjegyezte: "Valakinek már ki kellett volna húzni a dugót a konnektorból." Szerinte a szlovák légügyi hatóságnak kellett volna lépnie az ügyben, hiszen annak - mint fogalmazott - az is feladata, hogy a légitársaságok pénzügyi működőképességét vizsgálja.
A hét eleji történések amúgy azt jelzik, hogy a SkyEurope már most sem tudja tartani maradéktalanul korábbi ígéretét, miszerint a csődvédelem alatt is zavartalanul, a korábban meghirdetett menetrendnek megfelelően üzemel majd.
A szlovák légitársaság vezetése viszont még bízik a talpraállásban, de ehhez mihamarabb új befektetőt kellene találnia annak érdekében, hogy fenn tudja tartani az üzemelést. Jason Bitter vezérigazgató szerint húszmillió euróra lenne szükség - erről három befektetői társasággal tárgyalnak, amelyek közül kettő a közép-európai térségből való.
Irány a Balkán és Oroszország
Ami a Wizz Airt illeti, Váradi József szerint 2017 elején 132 gépből álló flottát üzemeltetnek és mintegy 40 millió utast szállítanak majd. Összehasonlításul: a cég tavaly 5,9 millió utast könyvelhetett el, idén pedig 7,5 millióra nő majd ez a szám reményeik szerint.
Ez a komoly mértékű növekedés - mint mondta - ötven-ötven százalékban táplálkozik majd jelenlegi piacaik felfuttatásából, valamint új piacok meghódításából. A Wizz az eddig még szűz területek közül a volt jugoszlávok tagköztársaságokban, Törökországban és Oroszországban szeretné megvetni a lábát, időpontot azonban a vezérigazgató egyelőre nem kívánt közölni.
"Jól vagyunk, de nem mondunk többet"
Budapesten egyébként a cég több mint egymillió utassal számol idén, ami mintegy harminc százalékos növekedést jelentene 2008-hoz képest. A magyar piaccal kapcsolatban Váradi szerint alapprobléma, hogy Ferihegy továbbra is monopolhelyzetben van, másrészt a többi térségbeli országhoz viszonyítva hazánk a leginkább érintett a válság által.
A pénzügyi mérlegét a közvélemény előtt hagyományosan titokban tartó cég vezére az aktuális pénzügyi helyzetet firtató kérdésre úgy válaszolt: "jól vagyunk, de nem mondunk többet". Annyit azért megjegyzett, hogy a napi likviditás biztosított, működésük nem igényel plusz tőkebevonást, s rövidtávon tőzsdére menetelben sem gondolkodnak.
W. B.
Menedzsment Fórum