5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A múlt hét kevésbé a tévéműsorok, mint a tervezett reklámadó miatt volt izgalmas a médiapiac szempontjából. Érdekesség, hogy csütörtökön este mindkét nagy kereskedelmi csatorna negyedórás adásszünetet tartott, ez azonban korántsem tükröződött a közszolgálati M1 nézettségében, amely emelkedett ugyan, de nem tudott kiugró számokat produkálni.

Miközben a kormányzati illetékesek – legyen szó a reklámadót benyújtó L. Simon Lászlóról, Rogán Antalról, Lázár Jánosról, vagy az Országgyűlés törvényalkotási bizottságának fideszes elnökéről, Gulyás Gergelyről – az utóbbi napokban kiálltak a magyarországi cégeket sújtó új adó mellett, a teher károsultjai annak káros hatásaira igyekeztek felhívni a figyelmet.
 
 
Sokak számára meglepő módon a jobb- és baloldali médiavállalatok egymással összefogva tiltakoztak csütörtökön a tervezett adó ellen, és ennek keretében a két nagy kereskedelmi csatorna, a TV2 és az RTL Klub 19.15 és 19.30 között negyedórás, önkéntes adásszünetet tartott. A vezető csatornák nézettsége ebben a 15 percben lenullázódott, ugyanakkor ebből viszonylag keveset tudott profitálni az M1. A közszolgálati csatorna ebben az idősávban a Gasztroangyal című műsort sugározza hétköznapokon, amelynek nézettsége a 18-49-es korcsoportban ugyan megduplázódott, és az átlagos 20 ezer ember helyett hozzávetőleg 40 ezren nézték, ám így is csupán a képernyők előtt ülők 4,3 százalékát sikerült elérnie.
A közönségmérést végző Nielsen adataiból egyébként az tisztán kirajzolódott, hogy sokan nem tudtak az adásszünetről, és azzal szembesülve "körbekapcsoltak", így viszonylag sokan ragadtak le valamelyik tematikus csatornán.
 
Mindez megerősíti azokat a problémákat, amit a reklámadó kapcsán sokan feszegettek, hogy érdemes-e évi 78 milliárd forinttal támogatni az MTVA-t (miközben a reklámadóból várhatóan 7-8 milliárd forint folyik majd be), amely ebből „állítja elő” egyebek mellett a meglehetősen alacsony érdeklődést kiváltó M1 műsorait is. (Természetesen ezzel nem azt szeretnénk hangsúlyozni, hogy a kereskedelmi tévék időnként meglehetősen alacsony színvonalú produkcióit tekintjük etalonnak, de a közmédia támogatása sincs arányban – sem az előállított tartalom minőségével, sem a nézők elérésével - szerk.) Illetve találkozhattunk olyan véleménnyel is, mely szerint könnyen lehet, hogy a kisebb költségvetésből esetleg még alacsonyabb színvonalú produkciók kerülnek a képernyőkre, így az új teher inkább rontaná, mint javítaná a mostani helyzetet.
Természetesen az érintettek is megszólaltak az ügyben, az ellenérzéseken túl az egyik legérdekesebb, ám véleményünk szerint igen kis valószínűségű kijelentés szerint az adó miatt az RTL Klub esetleg megszünteti a Barátok közt című napi szappanoperát. A helyzet ezzel szemben az, hogy a csatorna a német anyavállalat mintája szerint indította korábban az Éjjel-nappal Budapest című scriped realityt, melynek egyik célja éppen az volt, hogy idővel felváltsa az utóbbi időben elfáradni látszó Barátok köztet. Így nem zárható ki, hogy a sorozat nem marad tartósan az RTL Klubon, ugyanakkor annak levétele sokkal inkább egy tudatos építkezés eredmény lenne. A másik érv egy "elhamarkodott lépéssel szemben" az, hogy a kereskedelmi célcsoportban a teljes napot tekintve immár a TV2 a piacvezető (legalábbis májusban minimálisan a vetélytársa elé került a csatorna), míg a főműsoridős összevetésben gyakorlatilag csak a Barátok közt-Éjjel-nappal Budapest páros biztosítja az előnyt az RTL számára.
 
A hétvégi eredmények összevetésében, ahogy azt a tavasz során több elemzésünkben is említettük, meglehetősen kiegyenlített volt a küzdelem annak ellenére is, hogy szombatonként az RTL Klub egy nagyobb költségvetésű sajátgyártású produkcióval, a Szombat esti lázzal próbálkozott. Tehát igen nehezen képzelhető el, hogy a nézettségi versenyben pont a legerősebb fegyveréről mondjon le a csatorna, az viszont könnyen lehet, hogy kisebb nézettségű műsorokat beáldoznak költségcsökkentési okok miatt.

A nézettségi számok egyébként mondhatni a szokásoknak megfelelően alakultak a múlt héten is, főműsoridőben hétköznapokon mind a kereskedelmi célcsoportban, mind a 18-59-ben az RTL Klub nézettsége volt valamivel magasabb, míg a hétvége kiegyenlítettebb küzdelmet hozott, amelybe ezúttal a Forma-1 révén (cáfolva némileg önmagunkat) az M1 is beleszólt. A kanadai nagydíj az időeltolódás miatt ugyanis nálunk főműsoridőben került adásba, így már a szombati edzés is magas nézőszámot produkált, majd vasárnap a két nagy csatorna mögé szorosan felzárkózott a köztévé a verseny ideje alatt.

Ami a „végeredményt” illeti, az RTL Klub a 18-49-es korcsoportban a 19-23 óra közötti főműsoridőben hat estét nyert, és a csütörtöki leállás miatt 18,5 százalékot "produkált". Ugyanebben a csoportban és idősávban a TV2 14,4 százalékpontot hozott. Tartotta viszonylag erős nézettségét a Cool és a F+ is, előbbi 5,9, utóbbi pedig 5,7 százalékos átlagos közönségaránnyal. Az ötödik helyre az M1 (5,5% SHR) tudott lépni köszönhetően a fent említett sportműsoroknak. A középmezőnytől egy lépésnyi távolságra maradt le a Viasat3 (4,1% SHR).
Ha a TV2 által preferált 18-59-es korosztályt, és a 18.30-23.00 óráig tartó idősávot nézzük, akkor a kereskedelmi célcsoporthoz hasonló képet kapunk, csak kicsit szorosabb versenyben. A hétköznapokat itt is az RTL Kulb vezet, igaz tavaszhoz képest csökkent a különbség. Az RTL Klub közönségarány ebben a csoportban 17,00 százalék lett, a TV2-é pedig 16,2.
 
mfor.hu 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!