Első hallásra hajmeresztőnek tűnő ötlettel rukkolt elő a hét elején Michael O’Leary. Az utasszám alapján legnagyobb európai fapadosnak számító Ryanair vezére állóhelyeket vezetne be azokon a járatokon, amelyeknél az utazási idő kevesebb másfél óránál. Az ide szóló jegyek természetesen olcsóbbak lennének, mint az ülőhelyekre szólók. Az újítás célja, hogy növeljék a járatok kihasználtságát - ez a mutató idén májusban 81, az azt megelőző egy évben pedig 82 százalékon állt a Ryanairnél.
Repülés vertikális pozícióban
Ami a technikai részleteket illeti, az állóhely valójában egy bárszékszerű, a vonatok étkezőkocsiiban található ülésekhez hasonló "szerkezetet" jelent, amelyen az utasok "vertikális pozícióban", biztonsági övvel lefixálva utaznának. O’Leary az ötletet a kínai Spring légitársaságtól "lopta", amely az újítás révén ötven százalékkal növelte gépeinek kapacitását, és húsz százalékkal csökkentette a költségeket, nyilatkozta a vezér a Sky Newsnak. A Ryanair egyébként összesen 12 hagyományos ülést váltana fel kvázi állóhelyekkel.
A terv komolyságát jelzi, hogy a fapados már tárgyalt is az amerikai Boeing repülőgépgyártóval olyan típusú utasszállítók tervezéséről, amelyeken így kialakított állóhelyek is lennének. Egyelőre az ír repülésügyi hatóság jóváhagyását várják az új flotta megrendeléséhez.
A Wizz Airhez hasonlóan ultra low cost fapadosnak számító Ryanair már korábban is felhívta magára a figyelmet extrém, a költségek minimalizálását szolgáló ötletekkel. A társaság április végén például azt vetette fel, hogy "hájadót" fizettetne a túl nehéz utasokkal, miután egy közvélemény-kutatás során állytólag a megkérdezettek egyharmada voksolt az elhízott utasok "megbüntetése" mellett.
Majd az utas cipeli a bőröndöt
Szintén O’Learyéktől származik az ötlet, hogy az utasok a jövőben saját maguk cipelnék bőröndjeiket a repülőgépig - és megérkezéskor onnan vissza -, ezzel ugyanis meg lehetne spórolni a csomagokat rakodó személyzetet. A légitársaság vezetése emellett azt is kilátásba helyezte, hogy a jövőben csak térítés ellenében lehet használni a fedélzeti WC-ket, amelyek számát ráadásul háromról egyre csökkentenék – ezzel hat ülőhelyet nyernének.
Bár a fenti változásokat egyelőre még nem vezették be, az eddigi tapasztalatok alapján hamarosan erre is sor kerülhet. Az alapelv ugyanis ebben a tekintetben az – csakúgy, mint a Wizz Airnél -, hogy a jegyárban csak az utazás van benne, minden egyéb szolgáltatás pénzbe kerül. Így fizetni kell a csomagfeladásért, a fedélzeti ellátásért, az elsőbbségi beszállásért és már a repülőtéri check-inért is. Utóbbit egyébként az év végéig – temészetesen költségtakarékossági okokból – teljesen megszünteti a cég, azaz már csak interneten lehet majd bejelentkezni a járatokra.
A 2008-ig stabil nyereséggel működő cég annál is inkább kénytelen meghúzni a nadrágszíjat, mivel a márciussal zárult pénzügyi évet 169,2 millió eurós veszteséggel zárta. A negatív eredmény hátterében az Aer Lingus légitársaságban meglévő részesedésének értékvesztése, továbbá flottájának ritkítása és leértékelése áll. Ez volt egyébként a cég eddigi első, teljes évi nettó vesztesége. Ha az egyszeri tételeket nem számítjuk, akkor 105 millió euró volt tavaly az adózott eredmény, ami 78 százalékkal kevesebb az előző évi 480,9 milliónál.
Ferihegyen behúzták a féket
O”Leary a romló eredmények ellenére bizakodó a jövőre nézve. Ezt jelzi, hogy – mint azt a Spiegelnek adott interjúban elmondta - még idén 300 új repülőgépre kíván megrendelést leadni. Az egyelőre még nem tisztázott, hogy az Airbustól vagy a Boeingtól vásárol majd a fapados. A cég flottája jelenleg 183 darab, egyenként 189 fős Boeing 737-800-asból áll, azaz az amerikai repülőgépgyártónak elvileg nagyobb esélye van az újabb megaüzletre.
A Ryanair Magyarországon elsőként Sármelléken jelent meg, még 2006 tavaszán, ahol azonban tavaly ősszel beszüntette üzemelését. Ferihegyre 2007 ősze óta repül a légitársaság, azonban a kezdeti nagy lendületből visszavett a cég - a kínált célállomások száma hétről négyre apadt.
W. B.
Menedzsment Fórum