Az A350-est az Airbus két évvel ezelőtt tervezte, de a nagy légitársaságok bírálatai miatt a repülő visszakerült a tervezőasztalra, és a mostani javított, XWB változat elkészülését is késleltette a cég belső helyzete, főleg az A380-as késése miatti számos vezetőváltás.
Közben a Boeing előretört: a cég új 787 Dreamlinere már 2008-ban repülhet a légitársaságoknál. A Boeingnek eddig 455 megrendelése van a 787-esre, az Airbusnak 100 az A350-es korábbi változatára és 20 az A350 XWB-re.
Az A350 XWB 275-350 utast szállíthat majd közel 16 ezer kilométerre leszállás nélkül, a Boeing 787-es 210-330 utast vihet valamivel még messzebbre.
Az Airbus az idén eddig csaknem minden repülőgép-kategóriában elmaradt a Boeingtól az új megrendelésekben. Ebben az évben nem érkezett új megrendelés például az A380-as óriásgépre, a világ legnagyobb utasszállítójára, a Boeing ugyanakkor 19 rendelést gyűjtött be a maga új fejlesztésű jumbójára, a 747-8-as modellre, amely műszaki jellemzőit tekintve a legközelebb áll az A380-ashoz.
Az Airbus-késedelmek miatt tartós veszteségekre számító és vezetési válsággal küzdő nyugat-európai repülő-, űr- és védelmi ipari csoport, az EADS 195 millió eurós adózás utáni hiányt jelentett a harmadik negyedévről, a tavalyi harmadik negyedévi, 279 millió eurós adózott eredmény helyett. Az üzemi mérlegben a hiány 239 millió euró volt, az egy évvel korábbi, 559 milliós többlet helyett. Ez különösen azért meglepő, mert az Airbus idén újabb rekord mennyiségű repülőgépet tervez átadni a megrendelőknek, 430-at. A Boeingnél az idén 395, jövőre 440-445 utasszállító repülőgép átadására számítanak. A nagyobb értékesítés hatását viszont ellensúlyozta az A380-as óriásgép halasztásának költsége, a több kutatási-fejlesztési kiadás, a belső szerkezetátalakítás és a kedvezőtlenebb valutaárfolyam.
Mi lesz?
A jövő sem igazán rózsás az Airbus és az EADS számára: a világ légitársaságai egymás után vizsgálják felül hosszú távú üzleti terveiket, miután a cégcsoport újabb halasztást jelentett be az A380-asok kiszállítására, változatlanul a repülőgép villamosvezeték-rendszerének szerelési problémáira hivatkozva.
Eddig összesen 16 légitársaság rendelt 159-et a 300 millió eurós listaárú A380-asból. A gyártó szerint legalább 250-300 példányt kellene eladni, hogy megtérüljön a 12 milliárd eurós fejlesztési költség. A cég vezetői közölték: elképzelhetően további költségekkel jár az A350-es repülőgép áttervezése is, hogy versenyezni tudjon az amerikai Boeing 737-es Dreamlinerrel.
Az elemzők régebb óta vélik fölfedezni az EADS, és különösen az Airbus nehézségeinek, illetve nehézkességének okát a "kétfejű", német-francia vállalatirányítási szerkezetben. Az is baj, hogy "rossz kapitányok" ültek eddig a pilótafülkében, de még nagyobb baj, hogy "túl sok kapitány ült ott", írta a Berliner Zeitung elemzésében.