4p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Rengeteg késlekedés után az Airbus hétfőtől hivatalosan is teljes bizalommal ajánlja megvételre közepes méretű, széles testű, nagy hatósugarú repülőgépeit, az A350 XWB-ket. A társaság azt reméli, hogy hamarosan eleget adnak el ebből a gépből ahhoz, hogy az üzletek némiképp helyrebillentsék a társaság helyzetét, ami az A380-as óriásgépek elkészülésének tartós késedelme miatt rendült meg.

Az Airbus A350-ese 2013-ban jelenhet meg a légitársaságok gépparkjában. A 10 milliárd eurós fejlesztés után nagy jövőt jósolnak a kétmotoros típusnak. Mind az Airbusnál, mind a fő versenytársnál, az amerikai Boeingnél úgy vélik, hogy a következő húsz évben az effajta gépekből legalább hatezerre lesz vevő, a légitársaságok gépbeszerzésre költött pénzének 40 százalékát költhetik el a két gyártónál ilyen típusú gépekre.

Az A350-est az Airbus két évvel ezelőtt tervezte, de a nagy légitársaságok bírálatai miatt a repülő visszakerült a tervezőasztalra, és a mostani javított, XWB változat elkészülését is késleltette a cég belső helyzete, főleg az A380-as késése miatti számos vezetőváltás.

Közben a Boeing előretört: a cég új 787 Dreamlinere már 2008-ban repülhet a légitársaságoknál. A Boeingnek eddig 455 megrendelése van a 787-esre, az Airbusnak 100 az A350-es korábbi változatára és 20 az A350 XWB-re.

Az A350 XWB 275-350 utast szállíthat majd közel 16 ezer kilométerre leszállás nélkül, a Boeing 787-es 210-330 utast vihet valamivel még messzebbre.

Az Airbus az idén eddig csaknem minden repülőgép-kategóriában elmaradt a Boeingtól az új megrendelésekben. Ebben az évben nem érkezett új megrendelés például az A380-as óriásgépre, a világ legnagyobb utasszállítójára, a Boeing ugyanakkor 19 rendelést gyűjtött be a maga új fejlesztésű jumbójára, a 747-8-as modellre, amely műszaki jellemzőit tekintve a legközelebb áll az A380-ashoz.

Az Airbus-késedelmek miatt tartós veszteségekre számító és vezetési válsággal küzdő nyugat-európai repülő-, űr- és védelmi ipari csoport, az EADS 195 millió eurós adózás utáni hiányt jelentett a harmadik negyedévről, a tavalyi harmadik negyedévi, 279 millió eurós adózott eredmény helyett. Az üzemi mérlegben a hiány 239 millió euró volt, az egy évvel korábbi, 559 milliós többlet helyett. Ez különösen azért meglepő, mert az Airbus idén újabb rekord mennyiségű repülőgépet tervez átadni a megrendelőknek, 430-at. A Boeingnél az idén 395, jövőre 440-445 utasszállító repülőgép átadására számítanak. A nagyobb értékesítés hatását viszont ellensúlyozta az A380-as óriásgép halasztásának költsége, a több kutatási-fejlesztési kiadás, a belső szerkezetátalakítás és a kedvezőtlenebb valutaárfolyam.

Mi lesz?

A jövő sem igazán rózsás az Airbus és az EADS számára: a világ légitársaságai egymás után vizsgálják felül hosszú távú üzleti terveiket, miután a cégcsoport újabb halasztást jelentett be az A380-asok kiszállítására, változatlanul a repülőgép villamosvezeték-rendszerének szerelési problémáira hivatkozva.

Ezzel a várható üzemieredmény-kiesés 4,8 milliárd euróra emelkedik négy év alatt, ebből 1,1 milliárd euró kiesése már idén várható. Júniusban még csak 2 milliárd eurós kiesést jeleztek az EADS-nál négy évre. A csoportnál évi 2 milliárd eurós költségcsökkentést is felvázoltak már a növekvő kiesés és a légitársaságoknak fizetendő kötbér ellensúlyozására. Ez is sokkal nagyobb minden korábbi tervnél, és e célt 2010-re akarják elérni.

Eddig összesen 16 légitársaság rendelt 159-et a 300 millió eurós listaárú A380-asból. A gyártó szerint legalább 250-300 példányt kellene eladni, hogy megtérüljön a 12 milliárd eurós fejlesztési költség. A cég vezetői közölték: elképzelhetően további költségekkel jár az A350-es repülőgép áttervezése is, hogy versenyezni tudjon az amerikai Boeing 737-es Dreamlinerrel.

Az elemzők régebb óta vélik fölfedezni az EADS, és különösen az Airbus nehézségeinek, illetve nehézkességének okát a "kétfejű", német-francia vállalatirányítási szerkezetben. Az is baj, hogy "rossz kapitányok" ültek eddig a pilótafülkében, de még nagyobb baj, hogy "túl sok kapitány ült ott", írta a Berliner Zeitung elemzésében.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!