4p

Összeomlik vagy magára talál a magyar gazdaság?
Tartogat még meglepetéseket Trump?
Ki profitálhat Gyurcsány Ferenc távozásából?

Online Klasszis Klub élőben Lengyel Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves politológust, közgazdászt!

2025. május 20. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Rengeteg késlekedés után az Airbus hétfőtől hivatalosan is teljes bizalommal ajánlja megvételre közepes méretű, széles testű, nagy hatósugarú repülőgépeit, az A350 XWB-ket. A társaság azt reméli, hogy hamarosan eleget adnak el ebből a gépből ahhoz, hogy az üzletek némiképp helyrebillentsék a társaság helyzetét, ami az A380-as óriásgépek elkészülésének tartós késedelme miatt rendült meg.

Az Airbus A350-ese 2013-ban jelenhet meg a légitársaságok gépparkjában. A 10 milliárd eurós fejlesztés után nagy jövőt jósolnak a kétmotoros típusnak. Mind az Airbusnál, mind a fő versenytársnál, az amerikai Boeingnél úgy vélik, hogy a következő húsz évben az effajta gépekből legalább hatezerre lesz vevő, a légitársaságok gépbeszerzésre költött pénzének 40 százalékát költhetik el a két gyártónál ilyen típusú gépekre.

Az A350-est az Airbus két évvel ezelőtt tervezte, de a nagy légitársaságok bírálatai miatt a repülő visszakerült a tervezőasztalra, és a mostani javított, XWB változat elkészülését is késleltette a cég belső helyzete, főleg az A380-as késése miatti számos vezetőváltás.

Közben a Boeing előretört: a cég új 787 Dreamlinere már 2008-ban repülhet a légitársaságoknál. A Boeingnek eddig 455 megrendelése van a 787-esre, az Airbusnak 100 az A350-es korábbi változatára és 20 az A350 XWB-re.

Az A350 XWB 275-350 utast szállíthat majd közel 16 ezer kilométerre leszállás nélkül, a Boeing 787-es 210-330 utast vihet valamivel még messzebbre.

Az Airbus az idén eddig csaknem minden repülőgép-kategóriában elmaradt a Boeingtól az új megrendelésekben. Ebben az évben nem érkezett új megrendelés például az A380-as óriásgépre, a világ legnagyobb utasszállítójára, a Boeing ugyanakkor 19 rendelést gyűjtött be a maga új fejlesztésű jumbójára, a 747-8-as modellre, amely műszaki jellemzőit tekintve a legközelebb áll az A380-ashoz.

Az Airbus-késedelmek miatt tartós veszteségekre számító és vezetési válsággal küzdő nyugat-európai repülő-, űr- és védelmi ipari csoport, az EADS 195 millió eurós adózás utáni hiányt jelentett a harmadik negyedévről, a tavalyi harmadik negyedévi, 279 millió eurós adózott eredmény helyett. Az üzemi mérlegben a hiány 239 millió euró volt, az egy évvel korábbi, 559 milliós többlet helyett. Ez különösen azért meglepő, mert az Airbus idén újabb rekord mennyiségű repülőgépet tervez átadni a megrendelőknek, 430-at. A Boeingnél az idén 395, jövőre 440-445 utasszállító repülőgép átadására számítanak. A nagyobb értékesítés hatását viszont ellensúlyozta az A380-as óriásgép halasztásának költsége, a több kutatási-fejlesztési kiadás, a belső szerkezetátalakítás és a kedvezőtlenebb valutaárfolyam.

Mi lesz?

A jövő sem igazán rózsás az Airbus és az EADS számára: a világ légitársaságai egymás után vizsgálják felül hosszú távú üzleti terveiket, miután a cégcsoport újabb halasztást jelentett be az A380-asok kiszállítására, változatlanul a repülőgép villamosvezeték-rendszerének szerelési problémáira hivatkozva.

Ezzel a várható üzemieredmény-kiesés 4,8 milliárd euróra emelkedik négy év alatt, ebből 1,1 milliárd euró kiesése már idén várható. Júniusban még csak 2 milliárd eurós kiesést jeleztek az EADS-nál négy évre. A csoportnál évi 2 milliárd eurós költségcsökkentést is felvázoltak már a növekvő kiesés és a légitársaságoknak fizetendő kötbér ellensúlyozására. Ez is sokkal nagyobb minden korábbi tervnél, és e célt 2010-re akarják elérni.

Eddig összesen 16 légitársaság rendelt 159-et a 300 millió eurós listaárú A380-asból. A gyártó szerint legalább 250-300 példányt kellene eladni, hogy megtérüljön a 12 milliárd eurós fejlesztési költség. A cég vezetői közölték: elképzelhetően további költségekkel jár az A350-es repülőgép áttervezése is, hogy versenyezni tudjon az amerikai Boeing 737-es Dreamlinerrel.

Az elemzők régebb óta vélik fölfedezni az EADS, és különösen az Airbus nehézségeinek, illetve nehézkességének okát a "kétfejű", német-francia vállalatirányítási szerkezetben. Az is baj, hogy "rossz kapitányok" ültek eddig a pilótafülkében, de még nagyobb baj, hogy "túl sok kapitány ült ott", írta a Berliner Zeitung elemzésében.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!