Szerdán hivatalosan is közzétette az Opelre még hétfőn benyújtott, átdolgozott pályázatának egyes részleteit az osztrák-kanadai Magna beszállítói-alkatrészgyártó cég, valamint az orosz Sberbank és a szintén orosz GAZ autógyár alkotta konzorcium. Eszerint a három vállalat összesen 55 százalékos tulajdonrészt kíván szerezni a német autógyártóban – 35 százalék a General Motorsé maradna, tíz százalék pedig az Opel-dolgozók tulajdonát képezné, adta hírül az APA hírügynökség.
A kínaiak többet fizetnének
Ami az üzlet anyagi részét illeti, a trió 500 millió eurót kíván az Opelbe invesztálni "az idő előrehaladtával". Sajtóhírek szerint egyébként a pekingi BAIC autógyártó ennél jobb, 660 millió eurós ajánlattal rukkolt elő. A harmadik pályázó, a belga RHJI pénzügyi befektető egyelőre nem fedte fel ajánlata részleteit.
Az osztrák-kanadai-orosz konzorcium közölte azt is: céljuk, hogy biztosítsák az Opel "hosszú távú túlélését." Közleményük arra már nem tér ki, hogy ragaszkodnak-e a német céghez kapcsolódó know-how használati jogának megszerzéséhez – sajtóhírek szerint az oroszoknak és a kínaiaknak is elsősorban erre fáj a foga.
Állami garanciát szeretnének
Szerdán egyébként ismét asztalhoz ülnek egymással a General Motors és a német kormány képviselői, hogy megtárgyalják a három beérkezett ajánlatot. A kabinet és az egyes tartományok beleszólhatnak a végső döntésbe - már csak azért is, mivel mindhárom pályázó kikötötte ajánlatában, hogy milliárdos nagyságrendű állami garanciára tart igényt.
Németországban továbbra is az osztrák-kanadai-orosz befektetők iránt a legnagyobb a bizalom – az üzemi tanácson kívül mellettük foglaltak állást az Opel-üzemeknek helyet adó négy tartomány vezetői is. A rüsselsheimi gyárnak otthont adó Hessen tartomány miniszterelnöke, Roland Koch például azt közölte: a tartomány visszavonhatja azt a csaknem 500 millió eurós összeget, amelyet a kormányzat 1,5 milliárd euró garanciavállalási alapjához ígért, ha a megbízást nem a Magna kapja meg.
Folyamatos veszteségek
Karl-Theodor zu Guttenberg német gazdasági miniszter múlt szerdán mindenesetre úgy nyilatkozott, hogy a verseny még nyitott. A GM Europe összehasonlítja az ajánlatokat és hamarosan végleges döntést hoz – ideális esetben már két héten belül aláírhatják az eladásról szóló szerződést a győztessel.
Az elsősorban a General Motors válsága miatt súlyos helyzetbe került Opel az utóbbi tíz évben csak 2001-ben és 2002-ben ért el nyereséget, összesen 1,923 milliárd eurót, de utána minden évben vesztesége volt, 2007-el bezárólag összesen 1,861 milliárd euró. A tavalyi veszteség még nem ismeretes. A Financial Times Deutschlandnak nyilatkozó német kormánytisztviselők elismerték: tudtak arról, hogy az Adam Opel GmbH az említett időszakban mennyit vesztett. Az Opel - mint a GM leányvállalata - nem volt köteles rendszeres eredménybeszámolót közölni, az csak tőzsdén jegyzett cégeknek kötelező.
W. B.
Menedzsment Fórum