3p

Szerdán nyilvánosságra hozta az Opelre leadott ajánlatának részleteit a Magna-Sberbank-GAZ konzorcium. Az osztrák-kanadai, illetve orosz befektetők 500 millió eurót invesztálnának a General Motors német leánycégébe, amelynek összesen 55 százalékát vennék át. Az amerikai autógyártó ma ismét tárgyalóasztalhoz ül a német kormánnyal.

Szerdán hivatalosan is közzétette az Opelre még hétfőn benyújtott, átdolgozott pályázatának egyes részleteit az osztrák-kanadai Magna beszállítói-alkatrészgyártó cég, valamint az orosz Sberbank és a szintén orosz GAZ autógyár alkotta konzorcium. Eszerint a három vállalat összesen 55 százalékos tulajdonrészt kíván szerezni a német autógyártóban – 35 százalék a General Motorsé maradna, tíz százalék pedig az Opel-dolgozók tulajdonát képezné, adta hírül az APA hírügynökség.

A kínaiak többet fizetnének

Ami az üzlet anyagi részét illeti, a trió 500 millió eurót kíván az Opelbe invesztálni "az idő előrehaladtával". Sajtóhírek szerint egyébként a pekingi BAIC autógyártó ennél jobb, 660 millió eurós ajánlattal rukkolt elő. A harmadik pályázó, a belga RHJI pénzügyi befektető egyelőre nem fedte fel ajánlata részleteit.

Az osztrák-kanadai-orosz konzorcium közölte azt is: céljuk, hogy biztosítsák az Opel "hosszú távú túlélését." Közleményük arra már nem tér ki, hogy ragaszkodnak-e a német céghez kapcsolódó know-how használati jogának megszerzéséhez – sajtóhírek szerint az oroszoknak és a kínaiaknak is elsősorban erre fáj a foga.         

Állami garanciát szeretnének

Szerdán egyébként ismét asztalhoz ülnek egymással a General Motors és a német kormány képviselői, hogy megtárgyalják a három beérkezett ajánlatot. A kabinet és az egyes tartományok beleszólhatnak a végső döntésbe - már csak azért is, mivel mindhárom pályázó kikötötte ajánlatában, hogy milliárdos nagyságrendű állami garanciára tart igényt.         

Németországban továbbra is az osztrák-kanadai-orosz befektetők iránt a legnagyobb a bizalom – az üzemi tanácson kívül mellettük foglaltak állást az Opel-üzemeknek helyet adó négy tartomány vezetői is. A rüsselsheimi gyárnak otthont adó Hessen tartomány miniszterelnöke, Roland Koch például azt közölte: a tartomány visszavonhatja azt a csaknem 500 millió eurós összeget, amelyet a kormányzat 1,5 milliárd euró garanciavállalási alapjához ígért, ha a megbízást nem a Magna kapja meg.

Folyamatos veszteségek

Karl-Theodor zu Guttenberg német gazdasági miniszter múlt szerdán mindenesetre úgy nyilatkozott, hogy a verseny még nyitott. A GM Europe összehasonlítja az ajánlatokat és hamarosan végleges döntést hoz – ideális esetben már két héten belül aláírhatják az eladásról szóló szerződést a győztessel.

Az elsősorban a General Motors válsága miatt súlyos helyzetbe került Opel az utóbbi tíz évben csak 2001-ben és 2002-ben ért el nyereséget, összesen 1,923 milliárd eurót, de utána minden évben vesztesége volt, 2007-el bezárólag összesen 1,861 milliárd euró. A tavalyi veszteség még nem ismeretes. A Financial Times Deutschlandnak nyilatkozó német kormánytisztviselők elismerték: tudtak arról, hogy az Adam Opel GmbH az említett időszakban mennyit vesztett. Az Opel - mint a GM leányvállalata - nem volt köteles rendszeres eredménybeszámolót közölni, az csak tőzsdén jegyzett cégeknek kötelező.

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!