2p

A MÁV Zrt.-t hárommillió forintra bírságolta a Közbeszerzési Döntőbizottság, mivel egy tenderen olyan céget nyilvánított nyertesnek, amely nem rendelkezett az előírt referenciákkal - a határozat a Közbeszerzési Értesítőben jelent meg.

A nyílt előminősítéses eljárásra még 2004 első felében került sor, ennek keretében ajánlatot kért a MÁV egy tolnai vasútépítési munkára. A kiírásban rögzítette, hogy milyen referenciákat vár el az ajánlattevőktől, továbbá azok 10 százaléknál magasabb hányadot vállaló alvállalkozóitól is. Ebben szerepelt, hogy az utóbbi öt évben húsz kitérőt és öt átjárót kellett cserélniük, továbbá 5 kilométer vágányt és tíz kilométer alépítményt kellett átépíteni, mindezeket "forgalmi zavarás" mellett.

A felhívásra öt ajánlat érkezett, ebből egyet két cég - a Wittfeld GmbH és a Hoffmann Rt. - konzorciuma adott. Ez utóbbi lett a nyertes, de az egyik vesztes ajánlattevő, a MÁV Hajdú Vasútépítő-Mélyépítő Kft. a döntőbizottsághoz fordult. Tudomására jutott ugyanis, hogy egy másik tenderből a MÁV kizárta az itteni nyertes konzorciumot, mivel nem voltak megfelelőek a referenciái. Akkor miért nyerhetett itt? - hangzott a kérdés.

A Közbeszerzési Döntőbizottság elkésettnek ítélte a protestálást, erre a következtetésre jutott az első fokú bíróság is, viszont a másodfokon eljárt Fővárosi Ítélőtábla másképpen gondolta, amit megerősített a Legfelsőbb Bíróság is. Így került vissza az ügy a döntőbizottsághoz, amelynek az idén már érdemben kellett foglalkoznia a panasszal.

Először a 10 százalékot meghaladó mértékben igénybe venni kívánt alvállalkozó referenciáit vizsgálta a döntőbizottság, de kiderült, hogy az egy méter vasutat sem épített, mivel csak biztosító berendezésekkel foglakozott eddig. Itt már el is dőlt az ügy, semmiképpen sem lehetett volna nyertes a konzorcium.

Ennek ellenére a döntőbizottság megvizsgálta a konzorcium tagjainak a referenciáit is. A Wittfeld GmbH referenciája értékelhetetlen volt, a Hoffmann Rt.-é pedig nem felelt meg a felhívásban közzétettnek. Így például hiába épített iparvágányt az Audi telepén Győrben, az csak 42 kilométeres óránkénti sebességre szólt, míg a MÁV vonalán száz kilométeres a sebesség. Ráadásul ott lezárt területen folyt a munka, a vasúti forgalom nem zavarta.

A Közbeszerzési Döntőbizottság már csak a jogsértést állapíthatta meg, és hárommillió forintra bírságolta a MÁV-ot.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!