3p

A MÁV ZRt. idén tavasszal kapott szakmai elismerést a XIV. Magyar Innovációs Nagydíj pályázat zsűrijétől a Dunakanyar térségi két vasútvonalon bevezetett Integrált Ütemes Menetrendjéért. Az mfor.hu annak nézett utána, mit hozott a cég konyhájára - no és természetesen az utasoknak - a díjazott újítás.

Pénzre váltható haszon

Az államvasutaknál az új típusú menetrendi struktúra bevezetésének köszönhetően 2004 óta mintegy tizennégy százalékkal nőtt az utasok száma a Szob-Budapest és a Vác-Veresegyháza-Budapest szakaszon. További előnyként jelentkezett, hogy átlagosan több mint húsz perccel csökkent a menetidő a Dunakanyar környéki települések és a főváros között. Így például Vác - a 2/A-s félautópályás (rém)utazás negyven percével szemben - kevesebb mint fél óra alatt elérhető a vaspályán. Ez 80,16 kilométeres átlagsebességet jelent, ami közúton - a napközbeni óriási forgalom miatt - nem, illetve csak kora hajnalban és késő este teljesíthető.

A hazai gyakorlatban eddig példátlan közlekedési struktúrát, az úgynevezett ütemes, illetve zónázó-ütemes közlekedés bevezetését hosszú ideig készítették elő a társaság szakemberei. A MÁV a beruházást a kiadási költségek minimális, alig két százalékos növelésével hozta létre, miközben az elmúlt évben 250 millió forint hasznot realizált az új rendszernek köszönhetően. E negyedmilliárd forint többek közt a bővülő jegyárbevételekből, a 66 százalékkal kevesebb meddő-teljesítményből, valamint a 43 százalékkal több vonatból jött össze.

Az új struktúra egyértelműen több utast vonz: ugrásszerűen megnőtt a vonattal munkába és iskolába járók, valamint a kirándulók száma is. Halmozott előnyként jelentkezik, hogy a felmérések szerint számos, korábban gépkocsival járó ember most a kötött pályás eszközt választja mindennapos utazásaihoz. Mivel a gyakoribb indulási idők könnyen megjegyezhetőek, az itt élők jobban tudják szervezni életüket.

Mindezek mellett az új menetrendet már úgy szerkesztették, hogy az lehetőség szerint kapcsolódjon a többi közlekedési eszközhöz - legyen az komp vagy busz, netán hajó. Csak egy példa: a szobi vonalon suhanó utasoknak Nagymarosnál leszállva nem kell órákat várniuk a Visegrádra átkelő kompra, de ugyanez a tétel áll számos egyéb településre is.

Az Integrált Ütemes Menetrendet (IÜM) a Magyar Innovációs Nagydíj zsűrije kiemelt dicsérettel jutalmazta. Az Országházban tartott márciusi díjátadó ünnepségen az elismerő oklevelet Závodszky Péter, a Magyar Innovációs Alapítvány elnöke adta át Devecz Miklósnak, a MÁV ZRt. Személyszállítási Üzletág vezetőjének.

Lázin Miklós András

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!