
Az államvasutaknál az új típusú menetrendi struktúra bevezetésének köszönhetően 2004 óta mintegy tizennégy százalékkal nőtt az utasok száma a Szob-Budapest és a Vác-Veresegyháza-Budapest szakaszon. További előnyként jelentkezett, hogy átlagosan több mint húsz perccel csökkent a menetidő a Dunakanyar környéki települések és a főváros között. Így például Vác - a 2/A-s félautópályás (rém)utazás negyven percével szemben - kevesebb mint fél óra alatt elérhető a vaspályán. Ez 80,16 kilométeres átlagsebességet jelent, ami közúton - a napközbeni óriási forgalom miatt - nem, illetve csak kora hajnalban és késő este teljesíthető.
A hazai gyakorlatban eddig példátlan közlekedési struktúrát, az úgynevezett ütemes, illetve zónázó-ütemes közlekedés bevezetését hosszú ideig készítették elő a társaság szakemberei. A MÁV a beruházást a kiadási költségek minimális, alig két százalékos növelésével hozta létre, miközben az elmúlt évben 250 millió forint hasznot realizált az új rendszernek köszönhetően. E negyedmilliárd forint többek közt a bővülő jegyárbevételekből, a 66 százalékkal kevesebb meddő-teljesítményből, valamint a 43 százalékkal több vonatból jött össze.
Az új struktúra egyértelműen több utast vonz: ugrásszerűen megnőtt a vonattal munkába és iskolába járók, valamint a kirándulók száma is. Halmozott előnyként jelentkezik, hogy a felmérések szerint számos, korábban gépkocsival járó ember most a kötött pályás eszközt választja mindennapos utazásaihoz. Mivel a gyakoribb indulási idők könnyen megjegyezhetőek, az itt élők jobban tudják szervezni életüket.
Mindezek mellett az új menetrendet már úgy szerkesztették, hogy az lehetőség szerint kapcsolódjon a többi közlekedési eszközhöz - legyen az komp vagy busz, netán hajó. Csak egy példa: a szobi vonalon suhanó utasoknak Nagymarosnál leszállva nem kell órákat várniuk a Visegrádra átkelő kompra, de ugyanez a tétel áll számos egyéb településre is.
Az Integrált Ütemes Menetrendet (IÜM) a Magyar Innovációs Nagydíj zsűrije kiemelt dicsérettel jutalmazta. Az Országházban tartott márciusi díjátadó ünnepségen az elismerő oklevelet Závodszky Péter, a Magyar Innovációs Alapítvány elnöke adta át Devecz Miklósnak, a MÁV ZRt. Személyszállítási Üzletág vezetőjének.
Lázin Miklós AndrásMenedzsment Fórum